Even na zeven uur is het al als Duitser Marcel Dettmann de naald op zijn laatste plaat laat zakken, Benoit & Sergio's melancholische technotranentrekker Midnight People. Middernacht is het al lang niet meer, maar Trouw is nog vrijwel helemaal vol. Aan het begin van Amsterdam Dance Event hadden we de mond vol van het vijfentwintigjarig jubileum van de Detroit techno. Zo opende het festival in de Melkweg met een massieve avond vol zwaargewichten op leeftijd. In Trouw zaterdag stond de techno van vandaag.
Het is vandaag zo'n feest waar mensen zich massaal bij de gastenlijst naar binnen proberen te bluffen. In de rij voor de deur staan mensen driftig te zwaaien met telefoonnummers van belangrijke mensen, tevergeefs. De avond was op voorhand uitverkocht. Honderd kaarten lagen nog klaar aan de deur, maar om half elf stonden al driehonderd mensen voor de ingang te wachten. Dat was ook wel te verwachten. Trouw heeft voor de laatste twee nachten namelijk een marathon gepland, en daar willen mensen bij zijn. Als Dettmann toe is aan zijn laatste plaat, begint Steffi net in de kelder. De zaterdag gaat direct door in de zondag, die pas om 01:00 uur 's nachts zal ophouden.
Rond half een heeft de Delsin-producer Quince de grote zaal al goed op stoom. Hij heeft een stationair draaiende technotrack lopen, zo een zonder melodie maar met een ronkende ondertoon, die hij minutenlang opschroeft en weer terug neemt. Het is een stijl waarin Delsin en Ostgut Ton elkaar vinden. Stoere, mannelijke maar niet vrouwonvriendelijke techno, niet uitbundig, snel of keihard, maar ook zeker niet zonnig en frivool. Label Ostgut Ton is nauw verbonden aan club Berghain in Berlijn, en de Duitse delegatie is vanavond stevig. Eerst is er Shed, die ook muziek uitbracht op Delsin, maar onlangs met een kaal, schurend techno-album op Ostgut kwam. Vandaag is zijn set minder grimmig. We horen bij hem geen minimal hupjes, maar zijn set is wel opgewekter dan je van hem zou verwachten, en mede daardoor ook wat aan de vlakke kant.
Beneden liefkozen inmiddels een jongen en een meisje elkaar op een bank in de hoek, bij het licht van een overheadprojector en bij de klanken van Newworldaquarium, die een diepe, scherpe set draait. Boven maakt Redshape zich klaar voor zijn liveset. De Duitser met het rode masker is een master of suspense. Als geen ander weet hij te bouwen en bouwen en zijn set continu interessant te houden, zonder uit te halen met grootse climaxen. Zijn set heeft in vergelijking met een jaar terug een hoog housegehalte, met half bedekte vocalen. Hij schijnt het allemaal te improviseren. Je kunt het je haast niet voorstellen, zo strak en compact is het. Niet revolutionair nieuw, maar een sterke herinterpretatie van zijn voorland.
Ook Prosumer en nieuwkomer Delta Funktionen doen het goed in de kelder, maar hoe later het wordt, hoe dominanter de grote zaal wordt. Tegen de tijd dat Dettmann begint aan zijn set van drie uur, staat het podium al vol met dansende mensen. Een jongen met een hoedje en een wit hemd over zijn hippe buikje staat blikken te vangen op de rand van de dj booth. Een Britse toeriste scharrelt radeloos rond op zoek naar middelen om haar energiepeil op te krikken, alsof ze zich plotseling realiseert dat niemand hier voor sluitingstijd naar huis gaat. De lange Duitser maakt zijn faam namelijk meer dan waar. Zijn set is broeierig en stuwend, maar ook opvallend gevarieerd (aan het slot zelfs een soort garage-house track). Zijn signature sound: grotdroge beats, met daar omheen scherpe geluidseffecten die galmen alsof ze in een grote fabriekshal zijn opgenomen. Hij zweept zijn publiek niet op met ratelende snares, maar door juist de onderliggende elementen in zijn set langzaam krachtiger te maken. Het past mooi bij de oude fabrieksruimte, die gaandeweg de set steeds donkerder wordt.
Honderden dj's deden deze week Amsterdam aan. Aanstormende talenten en volgevreten vedetten in alle genres. Maar deze Dettmann behoort tot de meest bijzondere categorie: een dj op weg naar de piek van zijn carrière. In tegenstelling tot de D25 avond in de Melkweg maakt de Ostgut/Delsin tandem vanaf het begin alle verwachtingen waar. Ook als alle dj's er deze zondag een zooitje van maken, is deze Trouw marathon al geslaagd.
ADE dag 4: Ostgut Ton en Delsin brengen stomende techno van vandaag
Slotmarathon Trouw halverwege al geslaagd
In Trouw zaterdag stond de techno van vandaag. Even na zeven uur is het al als Duitser Marcel Dettmann de naald op zijn laatste plaat laat zakken, Benoit & Sergio's melancholische technotranentrekker Midnight People. Middernacht is het al lang niet meer, maar Trouw is nog vrijwel helemaal vol.