Dinsdag 19 december barst Paradiso bijna letterlijk uit zijn voegen van de alternatieve Amsterdamse muziek. Niet alleen de grote en de kleine zaal, zelfs de kelder wordt ingezet voor de tweede verjaardag van Subbacultcha! Zo’n beetje iedereen die het afgelopen jaar in de Amsterdamse scene zijn kop boven het maaiveld uit heeft gestoken, staat op het program. Een kleine greep: About, zZz, The Hospital Bombers, Aux Raus, Zoppo. En natuurlijk Blues Brother Castro, de band van Subbacultcha!-goeroe Leon Caren: “Ik speel eigenlijk vrijwel nooit op mijn eigen avonden. Dit is een uitzondering omdat ik het wel een mooie afsluiting van een druk jaar vind.”
Caren startte Subbacultcha! zo’n twee jaar terug. Hij wilde met zijn clubavond een podium bieden voor spannende alternatieve acts: “Dat kan een gitaarband zijn, maar ook electro of hiphop. Ik kan het heel simpel zeggen: ik moet het zelf leuk vinden. Waar hem dat dan in zit? Ik houd van compromisloze muziek. Het moet de middelmaat ontstijgen, spannend zijn. Ik moet het gevoel hebben dat ze menen wat ze doen. En dat is helaas maar al te vaak niet zo.” In eerste instantie zou de avond naar een gedicht van Pfaff Amsterdam Is A Graveyard gaan heten, maar dat vond Caren vlak na de moord op Theo van Gogh minder kies. “Subbacultcha is een titel van de Pixies. Dat vond ik wel mooi. Het klinkt een beetje ‘urban’, dat vond ik wel grappig voor alternatieve bands.”
Juist voor deze bands is het lastig binnen te komen bij de gesubsidieerde podia, vindt Caren. Hij zoekt zijn toevlucht in andere locaties: het iets bescheidener podium Patronaat in Haarlem, Bitterzoet en thuisbasis De Nieuwe Anita in Amsterdam. Op die locaties worden op onregelmatige momenten met succes avonden georganiseerd: “Die onregelmatigheid houdt het beweeglijk. Mensen moeten er wel wat voor doen. Door het plakkaat Subbacultcha komen er inmiddels mensen naar bands kijken die ze helemaal niet kennen. In De Nieuwe Anita loopt het erg goed, in Bitterzoet hebben we gemiddeld honderd bezoekers. Het kan altijd beter.”
De ambities liggen voor Subbacultcha! dan ook niet in bescheidenheid, kleine zaaltjes en lokale bandjes: “Dankzij Blues Brother Catro heb ik veel contacten in bijvoorbeeld Berlijn en Barcelona. Ik zou graag daar avonden willen organiseren met mensen die dezelfde mentaliteit hebben. Het is heel belangrijk voor Nederlandse bands om de connectie met het buitenland op te zoeken.”
Eerst maar eens Paradiso, 19 december. 3VOOR12 is uiteraard van de partij.
Caren startte Subbacultcha! zo’n twee jaar terug. Hij wilde met zijn clubavond een podium bieden voor spannende alternatieve acts: “Dat kan een gitaarband zijn, maar ook electro of hiphop. Ik kan het heel simpel zeggen: ik moet het zelf leuk vinden. Waar hem dat dan in zit? Ik houd van compromisloze muziek. Het moet de middelmaat ontstijgen, spannend zijn. Ik moet het gevoel hebben dat ze menen wat ze doen. En dat is helaas maar al te vaak niet zo.” In eerste instantie zou de avond naar een gedicht van Pfaff Amsterdam Is A Graveyard gaan heten, maar dat vond Caren vlak na de moord op Theo van Gogh minder kies. “Subbacultcha is een titel van de Pixies. Dat vond ik wel mooi. Het klinkt een beetje ‘urban’, dat vond ik wel grappig voor alternatieve bands.”
Juist voor deze bands is het lastig binnen te komen bij de gesubsidieerde podia, vindt Caren. Hij zoekt zijn toevlucht in andere locaties: het iets bescheidener podium Patronaat in Haarlem, Bitterzoet en thuisbasis De Nieuwe Anita in Amsterdam. Op die locaties worden op onregelmatige momenten met succes avonden georganiseerd: “Die onregelmatigheid houdt het beweeglijk. Mensen moeten er wel wat voor doen. Door het plakkaat Subbacultcha komen er inmiddels mensen naar bands kijken die ze helemaal niet kennen. In De Nieuwe Anita loopt het erg goed, in Bitterzoet hebben we gemiddeld honderd bezoekers. Het kan altijd beter.”
De ambities liggen voor Subbacultcha! dan ook niet in bescheidenheid, kleine zaaltjes en lokale bandjes: “Dankzij Blues Brother Catro heb ik veel contacten in bijvoorbeeld Berlijn en Barcelona. Ik zou graag daar avonden willen organiseren met mensen die dezelfde mentaliteit hebben. Het is heel belangrijk voor Nederlandse bands om de connectie met het buitenland op te zoeken.”
Eerst maar eens Paradiso, 19 december. 3VOOR12 is uiteraard van de partij.