Dat moment dat de oortjes van verbazing beginnen te klapperen. De pupillen zich verwijden van opwinding. De vuist onwillekeurig de lucht in slingert en malle rondjes begint te draaien. Dat je lichaam – of je nou wil of niet – een eigen willetje krijgt, puur door die ene plaat. De WTF-plaat, de track die alles in een nieuw daglicht zet, die verwarring zaait of juist helemaal in de *vibe* weet te katapulteren. Dat zijn de platen waar we het voor doen, deze tweede dag van Dekmantel Festival in het Amsterdamse Bos.
Want het is een logische optelsom die ze hier al jaren maken. Een line-up vol dj’s die net wat verder graven + publiek dat er totaal voor open staat maar ook gewoon zin heeft in PARTY + goed geluid = magie, juist bij de muziek die op de minder avontuurlijke dancefestivals zou doodslaan. Londenaar Ploy is de eerste die beet heeft: die staat lekker te housen op de gelivestreamede Radar-stage. En opeens klinkt er in een plaat uit 1999 een kettingzaag van een synth die ALLES aan gort scheurt. Track id plz?! Bij Call Super, subheadliner op de mainstage, hoeven we daar niet om te vragen. Die weet te balanceren tussen het avontuurlijke en het toegankelijke en sluit gewoon effe magistraal af met ‘A Forest’ van The Cure (ja echt!), nadat hij The Loop al liet opstijgen met zijn eigen ‘Mothertime’, een bizarre basstune die vers van de pers is.
Donato Dozzy en dBridge mogen de punt zetten achter de allerlaatste zin van de zaterdag: hun slotplaat in de Greenhouse is de liquid drum ’n bass van Calibre. Prachtige langgerekte ambient synth-pads over een bedje van diepe wobbelbassen. Dozzy is de Italiaanse triptechno-meester die we al zo vaak zagen, dBridge een Brit die nooit eerder op Dekmantel stond, maar in de drum ‘n bass geldt als een vooruitstrevende pionier die de hoeken van het genre verkent. Ze vinden elkaar in de vreemde uithoekjes van elkaars sound, takelen het karretje omhoog met vooruitstrevende techno, om even later het tempo weer zwaaaaar omlaag te schroeven naar loeizware bass. Eeeeven voorzichtig voorzichtig dat drum ‘n bass-breakje teasen, dan weer opschakelen met hypnotischer spul en vervolgens weer freaken. Supervet!