Tussen Fred again.. en Skrillex dreigde Four Tet de afgelopen jaren een beetje te veranderen in de hofnar van de dancewereld, maar in die majestueuze Gashouder geeft Kieran Hebden een vierenhalf uur durende set van formaat.

Zelfs Four Tet staat tijdens zijn dj-set vanuit de booth glunderend filmpjes te maken van de Gashouder in volle glorie, als een toerist van 47 die voor het eerst IRL door het Vaticaan sloft na het jarenlang te moeten doen met huis- tuin- en keukenkerkjes. In de afgelopen twee jaar draaide-ie op EDC, in Madison Square Garden, op Coachella als Frank Ocean-vervangende headliner met zijn maten Skrillex en Fred again.., maar zelfs nu nog is hij onder de indruk van die mega-productie die Awakenings hier rond Amsterdam Dance Event neerzet.

Hij ziet hoe de spiegel uit het plafond neerdaalt (fun fact: het is de 2.0 versie van de spiegel die Nick Verstand ooit voor Eefje de Visser heeft ontworpen, maar inmiddels door de techno-gigant is overgekocht!) en een mega-straal door de lichtkathedraal reflecteert. Hoe de LED-strips rondzweven en zijn wobbel-bassen ondersteunen met flitsende draaikolken. Hoe uiteindelijk de gillende vuurpijlen door de rondte suizen en een sterrenregen neerdaalt. Hij is al impressed, moet je nagaan hoe het is voor de vele feestneuzen die net een gekke pil naar binnen hebben gegooid. Voor hen moet het zo’n beetje voelen alsof ze live meekijken hoe de Sixtijnse kapel geschilderd wordt.

Four Tet draaide de afgelopen jaren weinig in Nederland. In 2022 stond-ie op Lowlands, in 2019 was hij headliner op Draaimolen, hij kwam een paar keer op Dekmantel, in 2016 draaide-ie tijdens ADE de hele avond b2b met Floating Points in De School. Maar de laatste keer dat hij zo lang, 4,5 uur, een soloset gaf? Waarschijnlijk in de tijden van TrouwAmsterdam, alweer een goed decennium geleden. In de tussentijd sloot hij dat onwaarschijnlijke bondje met Fred again.. en Skrillex, en dreigde Kieran Hebden alias Four Tet een soort hofnar van de housewereld te worden. Elke keer weer was hij degene die begon te trollen, door tracks als ‘Country Riddim’ uit de hoge hoed te toveren.

Four Tet @ Awakenings

Four Tet @ Awakenings, ADE24

Dat doet-ie vandaag gelukkig niet. Qua tempo gebeurt er ook niet zo gek veel: bij begint op 127 BPM, en eindigt niet veel sneller. Maar hij creëert wel degelijk grote contrasten in zijn moderne Britse variant op UK house. Aardedonkere kicks botsen op hemels harpgetokkel in ‘Daydream Repeat’, een geflipte technotune volgt op een r&b-zangeres die zoetgevooisd ‘baby’ fluistert, en stemmen van Nelly Furtado, Billie Eilish en Ellie Goulding worden zo kapotgeknipt dat je haast zou vergeten waar ze vandaan komen.

In veel recente sets draait hij nagenoeg alleen eigen werk en veel tunes van nu. Dat doet-ie nu ook wel (van vrienden als Daphni, Floating Points en Skrillex), maar in deze viereneenhalf uur kijkt hij ook regelmatig over zijn schouder, terug naar het verleden. Dat gaat van de bigroom progressive house van Pryda naar de eindeloze buildups van Matthew Dear ('Mouth To Mouth’), van ButRic’s ‘Up’ (nog zo’n beest van een plaat!) tot de ultieme Trouw-classic ‘The Sky Is Pink’.

Four Tet laat vanavond de extremen achterwege. Hij organiseert geen wilde genretrip langs drum ’n bass, noiserock of Indiase muziek (doet-ie soms ook!), maar rijgt zijn platen met precisie aan elkaar, stopt er genoeg verrassingen tussen, en dat in combinatie met deze one-of-a-kind-productie van Awakenings? Een geweldig spektakel.