‘Got him right between the shoulders and the bull loses blood…’, begint Wednesday het slotlied van hun show in Paradiso onheilspellend. Al gauw giert er een lapsteel (normaal gesproken nog zo’n mellow snaarinstrument) als een gillend speenvarken door de zaal. ‘Finish him!’, schreeuwt zangeres Karly Hartzman alsof haar leven er vanaf hangt. ‘FINISH HIM!’, kermt ze keer op keer. Haar gejammer lost op in een zee aan noise, totdat het langzaam uitdooft en slechts nog een gefluisterde mantra is: ‘Finish him…’ Wow. Kippenvel. Wednesdays acht en een halve minuut-lange epos ‘Bull Believer’ gaat écht niet over rozengeur en maneschijn.
Ze zingt over een stier die doodbloedt na een zinloos gevecht. Vervolgens over de vluchtigheid van geloof. Het schouwspel eindigt in een hartverscheurend geschreeuw van twee minuten lang, dat zó intens is dat haar stem het haast begeeft. Toch sluit ze hun show er elke avond mee af: ‘Het gaat over een vriend die ik op de middelbare school verloor aan een auto-ongeluk’, vertelt Hartzman een paar uur eerder, in de Wagamama naast Paradiso. ‘Dat nummer is mijn manier om alle woede los te laten. Het duurt zo lang omdat die specifieke pijn niet makkelijk is te beschrijven. Ik ben er nog steeds kapot van’, verzucht ze. ‘Het is ook een goede manier om al mijn dagelijkse frustratie en stress eruit te schreeuwen.’
In een modderige mengelmoes van nineties shoegaze en country-twang zingt Hartzman altijd recht uit het hart. Nóg rauwer dan al te horen was op haar doorbreekplaat Twin Plagues uit 2021, doet ze dat op Rat Saw God. Die plaat werd eerder dit jaar mega goed ontvangen door Amerikaanse muziekblogs, ontving onder andere de titel Best New Music van Pitchfork en kreeg een net zo lovende kritiek van Rolling Stone. Hun optreden in de bovenzaal van Paradiso was al sensationeel. Op London Calling zal het in de grote zaal waarschijnlijk nóg veel vetter zijn. ‘Ik graaf in mijn verleden om alles te verwerken’, zegt ze. ‘Het voelt heel goed om noise te gebruiken om alles eruit te laten. Wanneer mijn bandleden superveel lawaai maken is het ook alsof ze ondersteunen waarover ik zing.’