Als Nederland ergens trots op kan zijn (Rita Verdonk take notes), is dat het hoge niveau van hiphop-liveshows. Niet zo’n heel gek idee dus dat hiphopfestival Het Moment in Tilburg voor haar eerste editie afgelopen zaterdag een line-up presenteerde volledig bestaand uit Nederlandstalige acts. Real hiphop-connaisseur Simon Dopper doet verslag, en voorziet de acts van een REAL HIPHOP SCORE.

Ah, de Spoorzone, heilige hiphop-grond. Ik zag hier Post Malone ooit uitroepen dat ‘dit zijn meest dronken optreden ooit was’, en aanschouwde mijn spiritueel mentor Gucci Mane zijn status als innovator bezegelen door tijdens zijn optreden tegelijkertijd zowel een rugzak als schoudertas te dragen. Eveneens strapped met zowel een schouder- als rugtas betreed ik het terrein dat is bezaaid met houtsnippers (een van mijn top-3 favoriete materialen voor ondergrond).

Want ja, Het Moment vindt plaats op de Spoorzone, een industriële locatie achter Tilburg Centraal Station waar WOO HAH! in 2014 werd geboren. Elke real hiphop-fan weet: dat festival werd opgeslokt door de Amerikaanse organisator Rolling Loud en verhuisde dit jaar naar Rotterdam. De verzameling veteranen uit de Tilburgse hiphop-scene achter Het Moment sprong daar slim op in, door nu dit nieuwe festival te lanceren. De geboekte headliners Hef, Sticks, Kevin en Mula B laten er weinig twijfel over bestaan: ik maak de borst nat voor een dag gevuld met real hiphop. Hieraan toevoegend kunnen we stellen dat het eveneens op de line-up prijkende collectief Rafting Goods zelfs van de huishoudbeurs een evenement met een hiphop-feel zou maken.

Kun je anno 2023 een festival organiseren puur gestoeld op Nederlandse hiphopacts? Het Moment beantwoordt die vraag met een overtuigend ‘ja’, gelet op de diversiteit en allround kwaliteit van acts. Het evenement biedt een venster op een brede en geprofessionaliseerde nationale scene, waar de oude rotten opvallen en de jongste generatie nog aan terrein moet winnen. Maar welke acts scoren het hoogst op de schaal van REAL HIPHOP?

Dikke

Tijdens de zelfverzekerde show van Dikke wordt het festival opgeschud door een dikke regenbui, maar de Belgische MC laat zich er niet door van de wijs brengen. Als ik even ga schuilen in een merchandise-booth krijg ik 4 stickers met het hoofd van 2pac in mijn hand gedrukt, een aantal dat ik als royaal zou bestempelen. Ondertussen vraagt Dikke, afkomstig uit Limburgs België en daarmee de minst Nederlandse act van de dag, of het publiek ‘deze Belg’ een beetje kan waarderen. Dat kunnen ze! En terecht. Dikke is sterk op de mic en profileert zich als een van de betere nieuwe rappers die putten uit een waardering voor klassieke hiphop.

REAL HIPHOP SCORE: 8/10

ADF Samski

Bij de show van ADF Samski breekt de zon weer door. Samski beleefde zijn eigen doorbraak toen het live-circuit plat lag door corona, maar heeft inmiddels zichtbaar de nodige meters kunnen maken. De jonge artiest uit Rotterdam-Noord krijgt het publiek dan ook weer warm, met zijn mix van rauwe en dansbare tunes (het minder vrouwvriendelijke ‘Bitches Ain’t Shit’ wordt naast mij opmerkelijk genoeg enthousiast meegezongen door een jonge vrouw), die hij lijkt te schrijven met de ambitie van elke line een quotable te maken. 

REAL HIPHOP SCORE: Tel hierbij de oldschool knipogen in zijn beats en de actuele score blijft steady op 8/10.

Bruynzyn

De illustere gemeente Vlaardingen biedt naast ondergetekende oorsprong aan kleurrijke iconen als Aiky (Zware Jongenz) en Bassie en Adriaan. Ook de met de gunfactor bedeelde Brunzyn, die zijn muziek uitbrengt onder de vlag van Albino Sports (het label van Joost Klein), kan zich tot dit rijtje rekenen. Hoewel Brunzyn zich bedient van een modern geluid heeft de zelfbenoemde ‘domste tatta’ een sterke focus op bars. De line “Airforce die zijn witter dan de leden van de FVD” opereert bijvoorbeeld op het precieze snijvlak tussen materialisme en politiek bewustzijn dat ik beschouw als mijn dagelijkse realiteit. Op het podium wordt hij o.a. vergezeld door het enigma Bokoedro (die gehuld gaat in een t-shirt met de opdruk ‘THUGGIN IT OUT FR’, en met wie hij een unreleased track opvoert). Ook stipt hij zijn verleden als geschiedenisdocent aan en maakt op de track ‘Dankuwel’ zijn steun aan Palestina kenbaar. 

REAL HIPHOP SCORE: De score blijft hierdoor stabiel staan op 8/10 (al moeten we ons afvragen wat 2pac zou vinden van Brunzyn’s voorkeur om Hennessy te mixen met appelsap).

Ares

Er zijn vele zaken die Ares krediet geven als rapper. Zo kwam hij de game in via rapcontest The Next MC, gehuld in een rode door Lil Wayne geïnspireerde slimfitbroek, wat zo’n beetje de meest hiphop-credible entree is die je kunt maken. Oosterhout (de 162) ligt zo’n 25 kilometer van Tilburg, dus voor Ares, die vandaag met zijn halflange coupe is voorzien van een Paul McCartney-achtige swag, is het een redelijke thuiswedstrijd. Bezield klinkt ‘Upside Down’, mijn favoriete track van Ares ooit. De oplettende luisteraar neemt hier live waar hoe Ares verkondigt dat zijn romantisch partner ‘tantoe’ veel sliders heeft, daar waar dit op de studioversie ‘fucking’ veel sliders betreft. Tot mijn genoegen laat hij het publiek scanderen: 'Iedereen zegt hiphop….. met autotune.' 

REAL HIPHOP SCORE: de score stijgt hierdoor naar 8.5/10.

Kid de Blits

Kid de Blits is een geanimeerde en sterke live-performer, dus het geeft niet dat hij een paar keer een nummer opnieuw wil starten omwille van correcte timing (al was het waarschijnlijk niemand opgevallen als hij dit niet had benoemd). Zijn eigen singles vult hij aan met remixes van Bizzey’s ‘Mapima’ en $hirak’s ‘UHUH’. Voor hij vertrekt performt hij de unreleased track ‘Drink En Smoke’ met Ronnie Flex en laat hij het publiek geluid maken voor, jazeker: hiphop. 

REAL HIPHOP SCORE: 7.5/10.

Hef

Tijdens de show van Hef vinden enkele van de grootste hiphopmomenten van de dag plaats. Zo vertelt hij het publiek dat hij soms twijfelt of hij niet ook een bubbelinghit met 80 miljoen streams moet maken, en voegt toe: ‘Maar dan besef ik dat mensen houden van dít soort shit’, waarna hij hiphopbanger ‘Als Ik Naar Huis Ga’ instart. Ook vraagt hij het publiek om middelvingers in de lucht te gooien voor (o.a.) je mentor (waaraan ik niet kan meewerken, shoutout mevrouw Wiersema) en sluit hij zijn show af met Kleine Jongen van André Hazes. 

REAL HIPHOP SCORE:  10/10. 
 

Quesswho en kans

Tussen alle hiphop breekt Quesswho een lans voor R&B. Wanneer ze enkele mannen in het publiek een shoutout geeft, benoemt ze dat “Quesswho niet alleen voor de meisjes is, maar ook voor de jongens met gevoel” (ik voel me aangesproken). Ook de kans formerly known as Youngbaekansie, die met zijn projecten hennessy & beckies en deze eenzaamheid laat me niet alleen een sterk eigen alternatief R&B-geluid neerzette, zorgt voor een zomers hoogtepunt met het opvoeren van ‘tranga udu’, zijn single die in Suriname op nummer 1 belandde. 

REAL HIPHOP SCORE: N.V.T.

Sticks

Wie de interviews met Sticks bijhoudt weet dat hij in de latere fase van zijn carrière een soms duale verstandhouding met optredens heeft ontwikkeld, maar vandaag lijkt hij er zin in te hebben. Met op zijn hoofd een zwarte bucket hat als LL Cool J (ladies love cool Junte) is hij van alle rappers vandaag de meest verstaanbare op de microfoon. MC points in de pocket, dus. Sticks levert een brede doorsnede uit zijn imposante discografie, en van het recentere werk klapt ‘Dag Tot Dag’ van Stickmatic krachtig over het veld. Can’t go against Sticks on a day like this. 

REAL HIPHOP SCORE 9.5/10.

Kevin

Wie de met hits volgepakte show van Kevin ziet, snapt waarom hij een van de grootste artiesten van het moment is. De collectieve beleving van ‘Gordelweg’ beschouw ik als mijn meest religieuze ervaring sinds het kijken naar The Passion (AVROTROS). De hieruit afkomstige line “Ben nog steeds met criminelen, Inez Weski” kan dan ook rekenen op mijn bijval, mede doordat deze op het moment actueler is dan ooit (al lijkt dit mijn omstanders grotendeels te ontgaan). Door het momentum dat Feyenoord dit jaar beleeft transformeert Kevin de line “Klassieker weer verloren ben de hele week somber” live naar “Klassieker weer gewonnen ben de hele week blij”. Hiphopbonuspunten: Kevin geeft aan na de show Vinylplaten te gaan signeren. 

REAL HIPHOP SCORE: 10/10

Mula B

Als je het mij vraagt is Mula B, die een competitieve hiphopmentaliteit combineert met creatief-artistiek benaderde trap in de geest van (daar is ie weer) Gucci Mane en een dosis Schilderswijkse bluf, een van de hardste rappers ter wereld. In sneltreinvaart trapt hij energiek af met een reeks hits waaronder ‘Lange Loop’ en ‘Domme Jongens’, waarna een bevlogen rustpunt volgt met de moderne meezingbare smartlap ‘Bandolero’. Het dansbare ‘Challas’ laat Mula overlopen in The Prodigy’s ‘Smack My Bitch Up’ voor hij weer een nieuw blik hits opentrekt. Hoewel reizen met het openbaar vervoer in zekere zin erg hiphop is (zo nam Jay-Z in 2013 de metro naar zijn eigen optreden in Brooklyn) is het jammer dat niet-Tilburgers de vurige show van Moes a.k.a. Hicham de verloren zoon net iets voor het einde moeten verlaten om de laatste trein te halen.

REAL HIPHOP SCORE: 10/10.