Zo hebben de drie grote dance-stages (de FedEx-Ray, de Bravo en de India) ieder een vrij overtuigende eigen smaak deze eerste nacht. Op papier heeft de India eigenlijk de leukste, meest kleurrijke programmering. Maar helaas, het Britse hypeduo ¥///0 $#£[[ (lees: Two Shell) valt keihard door de mand. Hun naam stond zó raar in het programma, dat veel mensen pas lastminute doorhadden dat ze überhaupt op Lowlands stonden. Deze gasten zijn sowieso niet vies van trollen. Bij hun Boiler Room op Primavera stonden ze zelf in het publiek terwijl twee figuranten on stage een prerecorded set instartten en de boel playbackten. Vandaag lijken ze te hebben gedacht: we kunnen ons koepeltentje op Camping 6 opzetten, maar hier op de stage van de India is eigenlijk een veel mooier plekkie vrij. Ze verstoppen zich dus achter het muggengaas, en tja, wat er precies gebeurt? Telkens wanneer mensen net lekker staan te dansen op hun TUNES ‘Mum Is Calling’ en ‘Ghosts’, gaan ze de boel pesterig lopen vertragen en zelfs stilleggen. Totale zonde, want ze brengen PC Music-vibes op een overtuigende manier naar spannende bass en UK house, laten in hun remixes Sugababes, Justin Timberlake en Rihanna klinken als sci-dance uit het jaar 2089 en gooien zwaar overstuurde schreeuwen middenin cute housetunes.
Dan zijn de Canadees-Jamaicaanse Bambii en Jyoty veel leuker. Ook zij draaien (ieder een uurtje) balie funk-edits, jersey club-remixes en mashups van grote hits (Bicep en Charli XCX samen? Sure!), maar weten dat je wel je billen moet blijven schudden. Bonuspunten voor Jyoty’s opening: het lijkt wel een billenchap-quote uit Hef’s podcast Rookworst?! Whahahaha. De Amsterdammer-in-Londen kondigde al aan dat dit één van de belangrijkste gigs van het jaar zou worden maar het lukte haar maar niet om tracks bij elkaar te harken die ze wilde draaien. Nou, die opening had ze vast al wel in het hoofd.
Sneu dat high-tempo footwork/jungle/juke/drum ’n bass-queen Sherelle (ons grote hoogtepunt op Dekmantel 2022) daarna de spanning niet echt weet vast te houden. Geen wonder ook, ze tweette dat ze donderdag is overvallen in Brussel en ál haar muziek is kwijtgeraakt. Of we haar alsjeblieft zoveel mogelijk nieuwe tracks konden sturen voor het weekend. Sowieso al traumatisch, voor een dj als Sherelle nog extra vervelend. Haar draaistijl is zo razendsnel en technisch dat ze er niet alleen heel veel tracks in korte tijd doorheen jast, maar die tracks ook nog eens vol cuepoints en loopjes programmeert, om on the spot zoveel mogelijk flexibiliteit te hebben. Die flexibiliteit lijkt ze vanavond een beetje kwijt.