Maar naast de bekende koppen valt er vandaag meer te zien en te horen. Altijd al na Dekmantel het voortouw in het presenteren van nieuwe geluiden uit alle hoeken van de wereld, hoorde je al meer global bass dan ergens anders, vandaag blijkt des te meer welke sounds totaal floreren. Neem gqom, bijvoorbeeld, een Zuid-Afrikaans genre met breakbeats en stuwende percussie, diepe bassen en vocal chants om het publiek flink op te zwepen. Al eerder hoorde je dat Zuid-Afrikaanse genre zo nu en dan voorbij komen op de festivals, bij de avontuurlijke dj-sets van types als Ben UFO en Violet, nu hijst Dekmantel de belangrijkste exporteur ervan op het schild: DJ Lag, een gast uit Durban die op z’n twintigste doorbrak door z’n debuut-EP op Whatsapp uit te brengen, al een track produceerde voor Beyoncé’s Lion King-soundtrack en nu als gqom-pionier naar alle hoeken van de wereld wordt gevlogen. Zijn set is behoorlijk stijlvast, een pure gqom-set waarin zijn bekendste tracks voelen als de hoogtepunten, waaronder een flardje ‘MY POWER’ en die sicke DJ Lag x Sinjin Hawke-tune met heliumstemmetjes en blazers zo onheilspellend als de Jaws-soundtrack.
In theorie klinkt dat best duister, een gqom-only set, zeker onder het warme middagzonnetje blijkt het juist de ultieme smeerolie voor de heupen. Door die breakbeat ga je er totaal anders op dansen. Niet hoekig en vanuit het middenrif, zoals op four to the floor, maar vanuit de heupen. Laat dat nou een goeie opwarmer zijn voor UNIIQU3, de Jersey club-sensatie die op WOO HAH! zo overrompelde dat ze het podium liet instorten. Als je haar zo bezig ziet, met haar paarse vissershoedje en shiny koptelefoon vol diamantjes, begrijp je dat totáál: haar jersey club-bommetjes zijn echte booty bounce-anthems, een mega high-energy samensmelting van miami bass met breakbeats en ghetto house. Wat een coole chick ook: ze slingert haar eigen skippyballen evengoed tussen baile funk, breakbeats en techno, flirt opzichtig met pop (Beyoncé, ‘WAP’, zelfs fucking Enya), en staat ze aan het begin nog sassy achter de booth te vogue’en, dan springt ze aan het einde van haar set erbovenop als twerkende MC en krijgt ze de hele zaal aan het gillen. Overduidelijk de ontdekking van de dag.
Oh ja, en dan is het ook nog eens de dag waarop duidelijk wordt hoe groot Herrensauna wel niet is geworden, hoe gezichtsbepalend het Berlijnse queer collectief (vandaag met CEM, MCMLXXXV, Héctor Oaks en SPFDJ) is voor de keiharde, gure wind die nu door de technoscene waait. Ze trekken de hele UFO ermee vol. Vooraan zie je zelfs nog wat vleermuizen die duidelijk vanochtend vanuit Spielraum zijn doorgetrokken om nu de laatste restjes van hun ziel eruit te knijpen met 160 bpm techno, hardcore en hardtrance vol kwaadaardige breaks. Grappig hoe dat tempo eigenlijk veel gemakkelijker vol te houden is bij JASSS, die andere Herrensauna-resident die tegelijkertijd in haar uppie in de UFO II staat. Ze draait net zo snel, maar wel een stuk eclectischer. Ze mixt ook razendsnel door, en speelt met grote contrasten, en parkeert zomaar een cute acapella van ROSALÍA op een breakbeat tussen haar venijnige platen.