De eerste grote livegig van Overmono, daarentegen? Daar was wel duidelijk wat er live gebeurde. En vooral wat er niet gebeurde, gniffelen broers Tom en Ed Russell uit Wales. Ze maken melancholische dancemuziek die ergens tussen Four Tet, Burial en Bicep in de playlist past. Dankzij een rits aan massive dansvloervullers op het snijvlak van breakbeats, 2-step, IDM en rafelige dubstep waren ze geboekt op het Unsound festival in Polen. ‘En dat ging verschrikkelijk mis!’, proest oudere broer Tom het uit. ‘We hadden gesoundcheckt en er was niks aan de hand. Het was een van de grootste geluidssystemen óóit, de bas was ONGELOOFLIJK. Toen we ’s nachts optraden, trilden de kabels binnen een paar minuten uit de computer. De audio viel steeds uit, en het enige dat wel werkte, was de modulaire synthesizer van Ed. Hij moest tien minuten op die modular gaan aanklooien terwijl ik probeerde een oplossing te verzinnen. Het was onze allereerste grote show, en we hebben het totaal verkloot!’
Jonge broer Ed: ‘Ja, het klonk als een walvis aan de ketamine…’ Tom, schaterend: ‘Maar als er één festival ter wereld is waar je hiermee wegkomt, is dat Unsound wel.’ Ed, weer serieus: ‘Normaal gebruik ik die modular voornamelijk om het geluid uit de computer te vervormen, maar die kreeg ik nu niet binnen. Ik had één oscillator, heb tien minuten aan de pitch gedraaid, gooide er wat reverb en delay overheen en zag vanuit mijn ooghoek dat Tom allerlei capriolen uithaalde om de computer maar weer aan de praat te krijgen. Ik dacht: ai, dit kan ik nog maximaal twee minuten rekken, en dan beginnen mensen met bierflesjes te gooien. We hebben het ternauwernood overleefd. Tegelijkertijd: je doet één keer zo’n show en het verandert je hele kijk op livesets, je zorgt dat je nooit meer zoiets hoeft mee te maken.’ Tom: ‘Dus nemen we voortaan altijd duct tape mee.’
De eerste liveshows van Overmono waren totaal geïmproviseerd. Tom: ‘Nu hebben we een setup waar we blij mee zijn en een setlist die redelijk vastligt. Maar er zijn nog momenten dat we kunnen freaken en jammen, dat ik alle melodieën kan weghalen, Ed een breakbeat helemaal kan opknippen en vervormen en ik daar weer met samples overheen kan spelen.’ Ed: ‘Dat kan nog altijd foutgaan. Soms denk ik dat ik er een offbeat hihat in gooi, en dan blijkt het een hele harde conga-sample te zijn. POOP, POOP, POOP! Ja, shit, dan kun je hem niet zomaar weer weglaten maar moet je gewoon doen alsof het erbij hoort.’