‘Lust for Life’ in de openingsscene van Trainspotting; de BeeGees die het tijdperk van de disco inluiden in Saturday Night Fever; The Doors die het einde van de wereld bezingen in Apocalypse Now; stuk voor stuk iconische soundtrackmomenten van de vorige eeuw. Maar de jaren 2000 dan? Met uitzondering van instrumentale original scores (sorry Interstellar en Under The Skin!) en met bijdragen van VPRO Cinema kwam de redactie van 3voor12 op deze toplijst. Dit zijn de 62 beste soundtrackmomenten van deze eeuw, de aftrap van de 3voor12 Soundtrackweek.

1. Baby Driver (2017)

Jon Spencer Blues Explosion - Bell Bottoms

Je hebt vast zelf wel eens meegemaakt dat je met extra schwung over straat of op het station liep dankzij het juiste liedje, om nog maar te zwijgen over de juiste tunes voor achter het stuur. Maar zo strak rijden als de held uit Baby Driver doe je vast niet. Baby Driver is de beste vluchtwagenbestuurder die je je kunt voorstellen. Een spectaculaire, grappige, kleurrijke en vooral waanzinnig muzikale film, die op de muziek geschreven is in plaats van andersom.

Lees: VPRO Cinema sprak regisseur Edgar Wright over Baby Driver

2. Beats (2019)

Vapourspace - Gravitational Arch Of 10

Vaak gaat het fout als filmregisseurs een feestje in een club proberen vast te leggen. Vals zweet, overdreven dansmoves, onnatuurlijke bewegingen van figuranten. Dat kon rave film Beats zich niet veroorloven. De Schotse film gaat over de beleving van de vroege housefeestjes, dus dat moest er koste wat kost echt uitzien. De oplossing bleek simpel: het feest was echt, Optimo draaide, iedereen naar de getver. De filmcrew voegde zich naar de grillen van de nacht, en niet andersom. Zelfs toen alle scènes op de band stonden, wilde de ravers van geen ophouden weten. En dat zie je.

Lees: interview met regisseur Brian Welsh over Beats

3. High Fidelity (2000)

The Beta Band - Dry The Rain

Belle & Sebastian krijgt ervan langs in de ultieme platenzaakfilm, want: ‘sad bastard music’. Maar de verfilming van het boek van Nick Hornby zal een andere Schotse band om een positievere reden lang bijblijven. “I will now sell five copies of The 3 EP’s by The Beta Band,” zegt John Cusack voordat hij ‘Dry The Rain’ opzet. Wat volgt is een hele platentoko die eerst onbewust en dan bewust begint mee te wiegen op precies de juist gekozen track. Grote kans dat veel kijkers na High Fidelity echt naar de lokale platenzaak zijn gegaan voor The Beta Band. 

4. Donnie Darko (2001)

Echo & The Bunnymen - The Killing Moon

Ja, we hadden ook voor de round-up kunnen gaan met ‘Head Over Heels’ of dat andere Tears For Fears-nummer in de Gary Jules-uitvoering aan het tranentrekslot. Maar er is maar één kans op een eerste indruk. Donnie Darko wordt op straat wakker met zijn cafeïne-kan-me-niet-redden-blik. Hij gaat zitten. Kijkt rond. Stapt op zijn fiets. En als dan ‘The Killing Moon’ eronder wordt gezet weet je: dit wordt een fucking briljante film. Jonge regisseur had er liever ‘Never Tear Us Apart’ van INXS onder gehad maar hier bij 3voor12 HQ zijn we volledig team Echo & The Bunnymen.

5. Call Me By Your Name (2017)

Sufjan Stevens - Visions Of Gideon

Van Little Miss Sunshine via Demolition tot This is Us, de stem van Sufjan Stevens heeft al menig film omlijst. Maar nieuwe muziek componeerde hij nooit eerder voor een film. Tot het tedere zomerliefdesverhaal Call Me By Your Name, waarvoor hij zelfs twee liedjes schreef én een remix van ‘Futile Devices’ aanleverde. Fun fact: regisseur Luca Guadagnino vroeg ‘m ook nog om een innerlijke monoloog van hoofdpersoon Elio (gespeeld door Timothée Chalamet) in te spreken én als bard in de film te figureren, maar daarvoor bedankte Sufjan toch maar. Nog een fun fact: Timothée Chalamet luisterde ‘Visions of Gideon’ zelf ook via een oortje tijdens het draaien van de slotscène. ‘I have loved you for the last time’, bezingt Sufjan zijn gebroken hart. </3

6. Dancer In The Dark (2000)

Björk - I’ve Seen It All

Lars von Trier is dankzij Breaking The Waves en The Idiots een grote naam in de arthouse geworden en kondigt een opvallende hoofdrolspeler aan voor zijn opvolger Dancer In The Dark: zangeres Björk. Het werkt en de IJslandse maakt er meteen een soundtrack bij. De zeven tracks vormen de rails van Dancer In The Dark met ‘I’ve Seen It All’ in de treinscène als hoogtepunt. Ook geschikt voor musicalhaters.

7. Garden State (2004)

The Shins - New Slang

Regisseur Zach Braff heeft een rotsvast vertrouwen dat de filmkijker ‘New Slang’ een ontzettend goed nummer vindt. Dat valt hem niet kwalijk te nemen. ‘It will change your life, I swear,’ zegt Natalie Portman als ze de koptelefoon aangeeft. De muziek klinkt. Afwisselende close-ups van de twee gezichten. Missie geslaagd: elke indienerd begrijpt en wil dat deze twee eigenheimers dol op elkaar worden (zie ook nummer 32).

8. Boyhood (2014)

Family Of The Year - Hero

De film is al uren onderweg, de kijkers zijn volledig emo door alle herkenning van joy and sadness en omdat er twee kinderen voor hun ogen op zijn gegroeid (voor wie ‘m niet kent: Boyhood is in twaalf jaar met dezelfde acteurs opgenomen). En dan: op het moment dat de zoon z’n eigen weg kiest, los van pa en ma, klinkt ‘Hero’ van Family of the Year. Vaak gehoord op de 3voor12-redactie: ik trek dit nummer niet, behalve in Boyhood. Ook een eervolle vermelding voor de Wilco-scene in de film.

9. A Star Is Born (2018)

Lady Gaga & Bradley Cooper - Shallow

"Hoi! We hebben een film geschreven met daarin een scene waarin een zanger en zangeres samen op het podium komen en een wereldhit zingen. Iedereen die de film ziet moet ook meteen doorhebben dat het een grandioos nummer is. Het is een sleutelscene, ja. Alleen bestaat dat nummer nog niet. Kunnen jullie dat even maken? Joe!"

10. C.R.A.Z.Y. (2005)

David Bowie - Space Oddity

Regisseur Jean-Marc Vallée, later bekend van Dallas Buyers Club, Wild (zie nummer 58) en de tv-serie Big Little Lies, maakte in zijn vroegere dagen de film C.R.A.Z.Y., die tot de nok toe zit met muziek. In deze scene van de de coming-of-age waarin de hoofdpersoon zijn seksualiteit ontdekt is de Dark Side Of The Moon-cover zichtbaar, maar draait het natuurlijk om Bowie, waar de beelden omheen zijn gevouwen. Hij verdrinkt even in de vrijheid van Bowie. Stijgt op. Om vervolgens weer keihard op z’n plek te worden gezet.

11. Almost Famous (2000)

Elton John - Tiny Dancer

Het kan heel cheesy zijn, en misschien is het ook wel cheesy, het moment dat iedereen in die tourbus begint te zingen. Alle drama’s zijn even verdwenen in de overgave aan ‘Tiny Dancer’ van Elton John. En dan krijgt de jonge hoofdrolspeler ook nog z’n epiphany dat dit gevaarte op wielen, dit leven on the road, zijn thuis is. Klassiekertje.

12. Guardians Of The Galaxy Vol. 2 (2017)

Fleetwood Mac - The Chain

Fleetwood Mac zit in Guardians Of The Galaxy verweven, niet in de laatste plaats omdat het een favoriet is van bedenker James Gunn. Juist als de actie toeneemt zal de gemiddelde regisseur een opzwepende soundtrack paraat hebben, maar in de Marvel-film wordt met Fleetwood Mac voor de verdieping gegaan: ‘and if you don’t love me now, you will never love me again’. Natuurlijk zijn de problemen in Fleetwood Mac ten tijde van ‘The Chain’ veel groter dan het armageddon-gedoe in de film, maar dat terzijde.

13. Drive (2011)

Kavinsky - Nightcall

Het plot van Drive is flinterdun. Op de filmacademie verdien je er billenkoek voor. Maar deze film draait natuurlijk om toon. Om sfeer. Dus die moet meteen worden neergezet. ‘Nightcall’ van Kavinsky is de perfecte soundtrack bij de emotieloze Ryan Gosling achter zijn stuur door de nacht: ‘I'm giving you a night call to tell you how I feel / I want to drive you through the night, down the hills.’ De sfeer wordt de hele film door componist Cliff Martinez vastgehouden. Ook genieten: het College feat. Electric Youth - A Real Hero-moment.

Kijk: VPRO Cinema sprak componist Cliff Martinez

14. Frozen (2013)

Idina Menzel - Let It Go

Ouders met kinderen in de leeftijd van drie tot twaalf kunnen het nummer niet meer horen, de scene niet meer zien en willen alle prinsessen in hun ijspaleis opsluiten, maar moeten ook erkennen dat dit verdomd goed is gedaan. Juist het nummer dat de boodschap van de film in zich draagt is de grote hit. Juist op het moment dat Elsa haar demonen overwint en durft te zijn wie ze is, zingt ze het: let it goo, let it goooooo.

15. Joker (2019)

Gary Glitter - Rock & Roll Part 2

Mag je een intens slechte, gefrustreerde, gewelddadige man als held afbeelden? Dat was de vraag die gonsde rond Joker, de rol die Joaquin Phoenix een Oscar opleverde. In het verlengde de vraag: is het oké dat Gary Glitter’s muziek gebruikt werd in een van de meest iconische scènes - Joker die de trap af danst? Verdient die kinderpornosmeerlap die eer met zijn muziek? Een ding is zeker: het liedje werkt - misschien wel juist vanwege die context - geweldig in de film. En Glitter, die krijgt geen cent, beweert degene die de rechten op de song bezig.

16. Kill Bill Vol 1 (2003)

Nancy Sinatra - Bang Bang

Hij heeft wel verstand van soundtracks, die Quentin Tarantino. In een soortgelijke lijst van de vorige eeuw zouden muzikale scenes uit Reservoir Dogs en Pulp Fiction hoog eindigen, maar ook zijn latere werk heeft hoogtepunten. In Kill Bill 1 mag het Japanse The 5 6 7 8’s hun ‘Woo Hoo’ zingen, maar de regisseur had ons al te pakken bij het zwart/wit begin, waar het harde schot wordt gevolgd door wat we net zagen: ‘He shot me down, bang bang.’ Met meteen die Tarantino-sfeer.

17. O Brother Where Art Thou (2000)

The Soggy Bottom Boys - Man of Constant Sorrow

Muziek speelt in elke Coen Brothers film een belangrijke rol, maar nooit zoveel als in deze. Drie gevangenen ontsnappen uit de gevangenis en vermommen zichzelf als reizende bluegrass band. Die vermomming werkt zo goed dat ze zowaar een hit scoren met het uitbundige 'Man Of Constant Sorrow', een vrolijk liedje over ellende. De song komt in allerlei vormen terug gedurende de film, en gegarandeerd zit het tijdens de aftiteling stevig in je hoofd gebeiteld.

18. La Grande Bellezza (2013)

Bob Sinclair feat. Rafaella Carra - Far l’Amore

Het feest moet baden in decadentie, betaald worden van oud geld, schurken langs kitsch, geplamuurd zijn met make-up. De dure luchtjes moeten te ruiken zijn, de oude Italiaanse mannetjes moeten zich hip voelen naast het vrouwelijk schoon. Uitbundigheid is een vereiste. Welk nummer vat dit samen? Juist. Deze.

19. Frank (2014)

Michael Fassbender - I Love You All

Soms krijgt een acteur even de opdracht om laat in de film een heel nummer te zingen. Pas nog: Adam Driver met ‘Being Alive’ in Marriage Story. Gouden vondst. In de film Frank loopt Michael Fassbender als zanger van de The Soronprfbs een complete film met een gigantisch papier-marché hoofd op. Als hij het gevaarte afzet, voelt het naakt en zingt hij ook het naakte ‘I Love You All’ voor en met de band. Speciaal geschreven voor de film. En een sterke track.

20. The Perks Of Being A Wallflower (2012)

David Bowie - Heroes

In de coming-of-age film heet de Bowie-track ‘the tunnel song’ omdat de jonge hoofdrolspelers in het post-Shazam tijdperk geen idee hebben welk nummer uit hun autoradio is gekomen. Maar het ‘we can be heroes just for one day’ past perfect bij de vrijheid van het moment, het opene van de weg met Emma Watson staand met gespreide armen achterop de pick-up. ‘I feel infinite.’

21. Neon Demon (2016)

Julian Wining - The Demon Dance

Artikelen over The Neon Demon kopten destijds dat de film de meest aanstootgevende van het jaar was. Het is sowieso niet regulier, een gory film over een kannibalistische heksencultus in de modewereld. Waar de film raak schiet is in deze esthetische clubscene. In een pikdonkere club wordt een onschuldig jong modelletje gehypnotiseerd door een dansperformance die al even sensueel als onheilspellend is, mede mogelijk gemaakt door de filmische technotrack ‘The Demon Dance’ die eronder geschoven is.

22. BlacKkKlansman (2018)

Cornelius Brothers & Sister Rose - Too Late To Turn Back Now

Scènes vol schrijnend contrast krijgen in deze Spike Lee-film het feestelijke ‘Too Late To Turn Back Now’ als soundtrack mee. Beelden van een racistische aanhouding en aanranding worden gevolgd door een scène die uitstraalt dat deze zwarte gemeenschap zich niet klein laat krijgen. Binnen de cafémuren ontstaat een broeierige dans met de heerlijk soulvolle disco van Cornelius Brothers & Sister Rose.

23. American Psycho (2000)

Huey Lewis - Hip To Be Square

‘You like Huey Lewis and The News?’ Hun oude werk is wat te new wave voor zijn smaak, maar Patrick Bateman (Christian Bale) was echt zwaar gecharmeerd door Sports uit 1983. Zo ratelt de hoofdpersoon van American Psycho door een bijzonder diepgravende recensie terwijl hij een regenjas aantrekt, zijn bijl erbij pakt en die vol in de schedel van zijn collega (Jared Leto) parkeert. 

24. Climax (2018)

Thomas Bangalter - Sangria

Na de acid-trip in Climax zet je pardoes een streep door de feestplannen van het hele weekend. Tijdens een spontane afterparty na een dansrepetitie komt een groep dansers erachter dat de punch met LSD is aangezet. Massa hysterie volgt, vingers worden gewezen en allerlei personages komen op gruwelijke wijze tot hun einde. Ondertussen vindt de soundtrack de perfecte mix balans tussen dystopische rave en regelrechte nachtmerrie, met  'Sangria' van Thomas Bangalter als de ideale achtergrondmuziek voor een  paniekaanval. Leuk detail: DJ's als I-F draaien hem ook gewoon op de dansvloer, maar dan klinkt-ie een stuk gezelliger. Echt waar.

25. Spider-Man Into the Spider-Verse (2018)

Blackway & Black Caviar - What's Up Danger

Mensen kunnen je wel aanraden om van flatgebouwen te springen omdat die touwtjes in je mouw je heus wel gaan redden, maar eens moet toch de eerste keer zijn. In de animatiefilm uit 2018 wordt dat moment groots ingeleid. De ‘what’s up danger’ lijkt uit de jonge Spiderman zelf te komen. Het rustmoment in het nummer past bij de vertraagde vrije val, het stampende vervolg bij de spinneweb-actie die erop volgt.

26. Her (2013)

Karen O & Spike Jonze - The Moon Song

Karen O zei snel 'yeah yeah yeah' toen haar goede vriend Spike Jonze haar vroeg om samen een nummer te schrijven voor zijn film Her. Karen O heeft de muziek voor haar rekening genomen, de tekst is een samenwerking. Als Scarlett Johansson en Joaquin Phoenix hem samen zingen, met alleen ukelele als begeleiding, is het een bezegeling van hun intieme digi-relatie.

27. 127 Hours (2010)

Sigur Rós - Festival

Sigur Rós dat beelden oproept van gletsjers, ijsvlaktes en andere IJslandse pracht? Welnee. De muziek werkt ook onder het bevrijdende moment in 127 Hours waar Aron Ralston, om verschillende redenen kilo’s lichter, in de kurkdroge hitte op zoek gaat naar water en hulp. Regisseur Danny Boyle heeft ’t helemaal begrepen, maar dat wisten we door Trainspotting al.

28. Skyfall (2012)

Adele - Skyfall

Bond-fans waren nog aan het nasnikken van het povere ‘Another Way To Die’ van Jack White en Alicia Keys, maar halen in 2012 hun hart weer op. Tijdens de opening credits zet Adele de juiste toon: ’Skyfall’ is classic Bond en eigentijds genoeg. Net als de grotendeels geanimeerde beelden waarop het nummer is geplakt.

29. Mommy (2014)

Oasis - Wonderwall

Het nummer is natuurlijk platgedraaid op bruiloften en andere romantische aangelegenheden, maar de keuze voor ‘Wonderwall’ voelt nergens afgezaagd in Mommy. Juist die universeel bekende romantiek die bij het nummer hoort, leidt een van de ijzersterkste cinematografische momenten in film in. De zoon zelf neemt afscheid van het claustrofobische 1:1-scherm door de zwarte vlakken links en rechts weg te duwen. Alsof er eindelijk weer adem wordt gehaald. En extra bevrijdend met het lichte ‘Wonderwall’ er onder.

30. Spring Breakers (2012)

Britney Spears - Everytime

Kleine meisjes worden groot. En om je high school Disney-fans met je mee te laten groeien, moet je even iets sensueels doen zoals in je blote kont op een sloopkogel rondslingeren. Of in een film als Spring Breakers spelen. De love it or hate it-pic combineert het schattige coming of age-gevoel met overvalgeweld. Selena Gomez en Vanessa Hudgens zijn meteen volwassen. Dan moet de belangrijke crimi-scene natuurlijk ook muziek hebben van een ervaringsdeskundige die Mickey Mouse ontelbare trauma’s en blosjes op de wangen heeft bezorgd. Precies. Britney Spears. 

31. 500 Days Of Summer (2009)

The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out

De droom van menig puber, jongvolwassene en vooruit, mens: het moment dat een potentiële nieuwe liefde naast je landt en meteen aanslaat op jouw nerdy voorkeuren. Zoals wanneer Joseph Gordon-Levitt indie darling The Smiths luistert in de lift en Zooey Deschanel alleen maar hoeft te zeggen dat ze ervan houdt en vrolijk een duistere lyric nazingt. De kijker weet: hij is reddeloos verloren. Sowieso een film vol muziekliefde met o.a. Regina Spektor, Doves en Feist.

32. Any Way The Wind Blows (2003)

Magnus - Summer’s Here

Het speelfilmdebuut van dEUS-frontman Tom Barman barst natuurlijk van de geweldige muziek, grotendeels uit zijn eigen platenkast. Van Max Berlin tot JJ Cale tot Squarepusher. Maar de hoofdrol eist ie zelf op met zijn zijproject Magnus. ‘Summer’s Here’ zit in de mooie openingsscène, waarin de mysterieuze ‘windman’ zich door de stad en door de elementen laat leiden, maar nog mooier is ie bij de fabuleuze pinguindans in de climax van de film. Ineens voegen al die dolende hipsters zich naar een goddelijke choreografie.

33. The Royal Tenenbaums (2001)

Nico - These Days

Voordat ze bekend werd van de 75 dollar kostende This Smells Like My Vagina-kaars, genoot Gwyneth Paltrow roem als succesvol actrice. Ze speelde ook nog eens in een Wes Anderson-film, de wens van tout Hollywood. Als ze in The Royal Tenenbaums uit de bus stapt, staat de wereld heel even stil, maar daarna klinkt het lieflijke maar toch uitgesproken akoestische gitaarspel en de strijkers van Nico, waarop Gwyn in slow motion haar gouden moment pakt. Kan geen uitverkochte geurkaars tegenop.

34. Funny Games US (2003)

Bonehead - Naked City

Gadverdamme, denk je in de openingsscène van Funny Games U.S. (een remake van de gelijknamige Duitse film uit 1997) nog. Zit dat truttige gezinnetje in de auto op weg naar het vakantiehuisje nou echt een spelletje te spelen waarin ze omstebeurt raden welke klassieke composities worden gedraaid? Maar dan, wanneer de titel FUNNY GAMES in bloedrode kapitalen in beeld verschijnt, hoor je opeens een gruwelijk gegil en een ijzingwekkend lawaai. Het is de saxofoon van vooraanstaand jazzcomponist John Zorn, die met zijn grindcoreband Naked City de ultieme voorbode levert voor de horror die straks zal volgen. Een van de allerbeste intro’s aller tijden.

35. Despicable Me 2 (2013)

Pharell Williams - Happy

Het nummer is ondertussen zo platgedraaid dat we er allang niet meer happy van worden, maar we kunnen het er allemaal over eens dat de Pharell-hit z’n werk heeft gedaan. In het tweede deel van animatiefilm Despicalble Me is Felonious Gru blij, wat net zo ongewoon is als een schaterlachende Maarten van Rossem, maar met het ‘I’m so happy’ van Pharell Williams eronder is het overduidelijk dat het best goed met ‘m gaat.

36. Moonlight (2016)

Barbara Lewis - Hello Stranger

Anderen weten niet meer wie hij is. Hij is ook een vreemde voor zichzelf. Met zijn uiterlijk heeft hij een ijzeren muur tussen hem en de wereld gezet, maar in de diner wil hij weer iemand toelaten. En die loopt naar de jukebox toe: ‘Hello, stranger, It seems so good to see you back again / How long has it been?’ Dat nummer heeft nog nooit zo verdrietig geklonken als hier.

37. Get Out (2017)

Childish Gambino - Redbone

‘Stay woke’, klinkt het direct in de eerste seconde van Get Out, een hoogst origineel horrorverhaal van regisseur Jordan Peele. Want ja, een zwarte jongen die voor het eerst op bezoek gaat bij zijn witte schoonouders, dat is een horrorscenario. Het zijn normaal niet eens de eerste woorden in het liedje, maar het is in Get Out wel zo gemonteerd. De toon is gezet, ontspannen zul je de komende anderhalf uur niet.

38. Billy Elliot (2000)

T-Rex - Cosmic Dancer

Zou het hele idee van Billy Elliot begonnen zijn bij een klassieke song van T-Rex? Op zich heeft de 70s glamrockband weinig van doen met het verhaal: een jongetje moet van zijn hork van een pa op boksen, terwijl zijn hart ligt bij ballet. Een coming of age sprookje over het loswrikken uit je roots en over de verhoudingen tussen jongens en meisjes. Maar de T-Rex song matcht 100% met de openingsscène: Billy springt op en neer op het bed, terwijl Marc Bolan zingt: ‘I was dancing when I was twelve. I danced myself right off the womb.

39. Shame (2012)

Frank Sinatra - New York New York

Michael Fassbender hoeft deze keer niet te zingen (zie nummer 19) maar mag wel toekijken hoe zijn ‘zus’ Carey Mulligan ‘New York New York’ op zich neemt. Shame is een gitzwarte vertelling over seksverslaving waaraan Fassbender lijdt, ook gadegeslagen door zijn zus. Daarom krijgt hij geen zwierige Frank Sinatra-versie vol Big Apple-euforie, maar een verdrietige editie, net zo traag als zijn ondergang.

40. The Darjeeling Limited (2007)

The Kinks - This Time Tomorrow

Wederom Wes Anderson, of eigenlijk zijn onafscheidelijke music supervisor Randall Poster. In de film komen The Kinks vaker voor op conflictmomenten, zoals hier hun ‘This Time Tomorrow’ in de renscene. The Kinks passen bij de wereld die Anderson hier heeft geschapen. Aan de ene kant catchy en melodieus, aan de andere kant met een subtiele edge.

41. Stranger Than Fiction (2006)

Wreckless Eric - Whole Wide World

De meeste Hollywood-acteurs hebben ook maar in een hokje te leven met allemaal films die duplicaten van elkaar zijn, maar sommigen weten, al is het maar voor heel even, aan hun genre te ontsnappen. Zoals de komiek in een serieuze rol waarin onlangs Adam Sandler nog uitblonk (check Uncut Gems, staat gewoon op Netflix). In Stanger Than Fiction hoeft Will Ferrell eens niet de lachers op de hand te krijgen. De soundtrack wordt gedomineerd door Spoon, maar hét muzikale moment is als Ferrell de Wreckless Eric-hit begint te spelen. ‘I’d go the whole wide world just to find her.’ Daar komt we wel even voor uit de keuken.

42. Three Billboards Outside Edding Missouri (2018)

Monsters Of Folk - His Master’s Voice

Goede muziek in een film beweegt zich zo goed door een scène heen dat het lijkt alsof het liedje speciaal gecomponeerd is voor de film. Of andersom: dat de scene zich voegt naar de muziek. Precies dat gebeurt bij Monsters Of Folk in deze film. We volgen een kritiek breekmoment bij de racistische, egocentrische agent die in Ebbing de dienst uitmaakt, en die het moordonderzoek op de dochter van de hoofdrolspeelster keer op keer dwarsboomt.

43. 24 Hour Party People (2002)

Sex Pistols - No Fun (Stooges cover)

De muziekfilm over Manchester die er moest komen. Van punk naar raves naar underground dj’s naar Madchester, vol levenslust, ondergang en ontdekkingen. De meest memorabele scene is een herbeleving van de Sex Pistols-gig in Manchester Lesser Free Trade waarvoor archiefmateriaal van hun ‘No Fun’-cover is gebruikt. Tony Wilson wijst even aan wie in de zaal zitten. Wat Buzzcocks, wat Joy Division, wat The Smiths, simpele rode Mick Hucknall, Mark E. Smith van The Fall. Zo wordt toekomst geschreven.

44. Lost In Translation (2003)

Elvis Costello - Love Peace & Understanding

Lost in Translation is een erg trage film en moet ook een trage film zijn: de verveling en vervreemding van Bill Murray wordt er alleen maar groter door. De opbouw tussen hem en Scarlett Johansson is ook een oefening in geduld, maar dan komt die legendarische nacht met die legendarische karaokebar. Murray zingt Elvis Costello: “As I walk through this wicked world / Searching for light in the darkness of insanity / I ask myself is all hope lost? / Is there only pain and hatred and misery? (…) Oh, what's so funny 'bout peace, love and understanding?” Dat is bull's eye.

45. Fast & Furious 7 (2015)

Wiz Khalifa - See You Again (feat. Charlie Puth)

Acteur Paul Walker overlijdt tijdens de productie van Fast & Furious 7, wrang genoeg door een fataal auto-ongeluk. Walker heeft vaker meegedaan aan de actiereeks en verdient natuurlijk een eerbetoon. Daarvoor wordt in het slot van deel zeven ruim de tijd genomen. Het bijbehorende ‘See You Again’ wordt vanzelf een tranentrekker. In een film als deze moeten de emoties groot zijn.

46. La Vie d’Adèle (2013)

Lykke Li - I Follow Rivers

La Vie d’Adèle staat bekend om de lange eet- en seksscenes, maar voor het genieten van muziek trekt regisseur Abdellatif Kechiche ook genoeg tijd uit. ‘I Follow Rivers’ krijgt prominent de ruimte, wat de film eigentijds maakt omdat Lykke Li genoeg feestjes opvrolijkte. De muziek maakt Adèle zichtbaar losser. Ze staat te midden van leeftijdgenoten maar is eigenlijk alleen en tevreden met zichzelf.

47. Eighth Grade (2018)

Enya - Orinoco Flow

Voor groep achter Kayla is de dagelijkse tocht langs haar social media een bijna spirituele ontdekkingstocht, vond regisseur Bo Burnham. Welke muziek past daarbij? De new age van Enya natuurlijk, die Kayla een bon voyage wenst. ‘Sail away, sail away, sail away!’ Hij schreef zelfs een behoorlijk kleffe brief naar de Ierse zangeres om haar te verleiden.

48. Watchmen (2009)

Bob Dylan - The Times They Are A-Changin’

Watchmen-kenners zullen goedkeurend hebben geknikt: Bob Dylan wordt een paar keer aangehaald in de graphic novel waarop de film is gebaseerd. Toch klinkt het op papier ongewoon: een oude singer/songwriter in een big budget Hollywood-film. Maar juist Dylan zet in de opening met historische momenten en de alternatieve geschiedenis de juiste toon.

49. Marie Antoinette (2006)

Bow Wow Wow - I Want Candy

Sofia Coppola’s Marie Antoinette verfilmt de fabuleuze geschiedenis van de laatste Franse koningin, gestript van de bloederige revolutie die zich op de achtergrond van deze film afspeelt. Het resultaat is een film zoals ieder tienermeisje een koninklijk bestaan voor zich ziet: partijtjes, suikertaartjes en vooral eindeloze kasten vol schoenen en uitbundige baljurken. Vooral deze shopscene vol suikergoed is een ware tienermeisjesdroom. De keuze om ‘I Want Candy’ van new wave-band Bow Wow Wow (in de remix-versie) eronder te zetten geeft de film een tijdloze speelsheid die je bij kostuumdrama’s zelden ziet.

50. Zoolander (2001)

Wham! - Wake Me Up Before You Go-go

In Zoolander moet het speciale drankje dat de vier heren drinken, de orange mocha frappuccino,  een gevoel meekrijgen. Dat van lol en zorgeloosheid. Dus zitten Ben Stiller en co in hun cabrio terwijl de viering van de vrijheid klinkt: ‘Wake Me Up Before You Go-go’ van Wham! En juist als de kijker denkt dat er alleen maar zonnetjes in de lucht zijn getekend, slaat het onverbiddelijke noodlot to. Drie van de vier dood. Kan gebeuren.

51. The Social Network (2010)

The Beatles - Baby You’re A Rich Man

Het opgewekte ‘Baby You’re A Rich Man’ valt precies op de juiste ironische plek aan het einde van The Social Network. Het is in de slotscène het perfecte contrast met de leegte waarmee Mark Zuckerberg achter zijn computer zit. Een miljoenmiljard op zijn bankrekening, maar niet in staat om daadwerkelijk te connecten.

52. Clerks II (2006)

The Jackson 5 - ABC

I’m not even supposed to be here today!’ Maar als je er toch bent kan je toch even met de love interest op het dak gaan staan zodat ze je het ABC van het dansen kan leren. En jij met je houterige lijf mag toekijken. In het tweede Clerks-deel mondt het uit in een klassieke groepsdans op The Jackson 5, inclusief de topshots.

53. Shaun Of The Dead (2004)

Queen - Don’t Stop Me Now

Who the hell put this on?!’ Word je net omsingeld door bloeddorstige zombies, besluit de jukebox dat Queen met ‘Don’t Stop Me Now’ aan de beurt is. Tijdens het piano-intro is er nog ruimte voor verwondering. Bij de versnelling worden de biljartkeus gepakt en wordt de oude opperzombie ritmisch gemarteld.

54. Mid90s (2018)

Morrissey - We'll Let You Know

Vorig jaar verscheen Jonah Hill’s regiedebuut Mid90s, een coming-of-age waarin een jong jochie zich wortelt in de skatecultuur van de jaren negentig. De soundtrack van de film is ook een pareltje, met zowel een originele score met o.a. Trent Reznor (Nine Inch Nails), Herbie Hancock’s ‘Watermelon Man’, ESG en Nirvana. Favoriet is deze scene waarin Morrissey’s ‘We’ll Let You Know’ evenveel melancholie als warmte bijdraagt in een scene waarin de dertienjarige Stevie – die er gewoon zo graag bij wil horen! – z’n eerste echte vriendschap smeedt. Werkt de mediaplayer niet? Kijk hier.

55. Thor Ragnarok (2017)

Led Zeppelin - Immigrant Song

Voor een jonge generatie is ’t soms de eerste kennismaking met Led Zeppelin. En ja, op deze manier blijven de classic rockers wel hangen. In de grote finale geeft ‘Immigrant Song’ meteen het tempo en de manie aan. De regisseur draait de vechtgeluiden geregeld weg zodat Page, Plant & co goed hoorbaar zijn. Hij begrijpt dat ook de muzikale superhero’s moeten shinen.

56. Mulholland Drive (2001)

Rebekah Del Rio - Llorando

Met Blue Velvet (1986), Twin Peaks (1990) en Wild at Heart (1997) staan David Lynch en zijn vaste componist Angelo Badalamenti aan de wieg van een nieuwe golf aan unheimische dreampop. Die sound hoor je ook weer terug in Mulholland Drive, en al helemaal in de schakelscène waar de Hollywood-droom in duigen valt. Rebekah Del Rio zingt daar een Spaanse vertaling van de zoetgevooisde Roy Orbison-classic ‘Crying’. In de handen van Lynch klinkt dat nummer opeens tragisch en spookachtig. Al helemaal als halverwege Rebekah flauwvalt, terwijl de muziek doorspeelt.

57. Wild (2014)

Simon and Garfunkel - El Cóndor Pasa

Dat Simon & Garfunkel in een film kan werken, weten we dankzij de slotscene in The Graduate al. In Wild, waarin Reese Witherspoon grotere afstanden aflegt dan Elijah Wood in de complete wandeltriologie Lord of the Rings, doet Simon & Garfunkel ook goede zaken. ‘El Cóndor Pasa’ heeft én het emotionele dat bij de gemoedstoestand van backpacker hoort én het broeierige dat past bij de tocht door de wildernis.

58. John Wick (2014)

DJ Dylan Eiland - Le Castle Vania

Wat een zalige actiefilmchoreo danst Keanu Reeves toch in de ravescène van John Wick. Geweerschoten op de maat van de muziek, paniek op de dansvloer en een overdaad aan klappen: het is een bloederige discotheekscène in de beste traditie (Blade, anyone?!). In John Wick Chapter 2 keert de muziek van Le Castle Vania terug, en krijgt de dj uit Atlanta zelfs een cameo.

59. Booksmart (2019)

Perfume Genius - Slip Away

Zo fris als Olivia Wilde’s regiedebuut is, zo stoer is de soundtrack. Sowieso hartstikke cool dat het Nederlandse Fata Boom er een liedje in heeft zitten (‘Double Rum Cola!), maar je kunt er ook tracks van Leikeli47, Death Grips en LCD Soundsystem in vinden. Het allerbeste werkt dit schitterende popliedje van Perfume Genius, dat in de eerste instantie een voorbode lijkt van de coming-of-age kus, maar in de chaotische breakdown van het liedje spat die verwachting uit elkaar.

60. Bridget Jones’ Diary (2001)

Jamie O’Neal - All By Myself

Grappigste YouTube-comment bij deze scene: ‘This scene seeemed so funny when i was first time watching it being 16. now, 12 years later when im realizing this is literally ME.. not so funny anymore.’ Bridget Jones door Renée Zellweger is een iconisch literbak-ijs-en-pyjama-op-de-bank-personage geworden. En hoe zet je die neer? Met ‘All By Myself’. Voor de hand liggend, doch effectief.

61. Into The Wild (2007)

Eddie Vedder - Society

Pearl Jam voorman Eddie Vedder hield aan de soundtrack voor Into the Wild een complete schaduwcarrière over. Meerdere keren al trok hij solo de wereld over met een ukelele en een akoestische gitaar. De film over een man die zich terugtrekt uit de maatschappij en een leven in de natuur probeert op te bouwen is onlosmakelijk aan die tokkelige liedjes verbonden, en Into The Wild groeide uit tot de bestverkochte LP van het Music On Vinyl label.

62. Shaft 2000 (2000)

Isaac Hayes - Theme From Shaft

Je kunt jezelf bij een remake van een cultklassieker best veel vrijheden veroorloven. Natuurlijk mag de held in een modernere wagen rijden of hedendaagse kleding dragen. Je kunt het verhaal ook gerust vrij invullen. Maar die iconische openingsscène - Shaft die onaantastbaar door het New Yorkse verkeer slalomt - daar blijf je vanaf. Toch, Samuel L Jackson? Nou ok, maak er maar een of andere James Bond animatie van, maar behoud in godsnaam de originele 'Theme From Shaft’.