Normaliter is het nogal een… nou ja… intense ervaring om als livefotograaf aan het werk te zijn in Paradiso. Er is geen fotopit, dus je staat tussen het gewone publiek voor je money shots te vechten. Bij een uitverkochte show moet je al twee uur voor showtime tegen het podium gaan staan plakken om jezelf te verzekeren voor een plekje. Je wil niemand in de weg staan, maar tegelijkertijd moet je in die kolkende mensenmassa wel je werk kunnen doen.
Hoe anders was afgelopen jaar, weet Tess Janssen. Als huisfotograaf van de poptempel bleef ze ook beelden schieten terwijl er nog maar 100, 30 en later zelfs nul man publiek welkom was. Ze wilde de geschiedenis vastleggen terwijl die zich voor haar ogen ontvouwde. Want hoe zouden we over vijftig jaar op de foto’s terugkijken? Dan kunnen we ons er waarschijnlijk niks meer bij voorstellen: Neerlands grootste poptempel bleef maandenlang ijzingwekkend leeg.
Of nou ja, leeg? Kijk dan hoe hard de crew blijft knokken om maar veilig open te kunnen gaan en de muziekliefhebber een uitje te gunnen. Kijk dan hoe ongemakkelijk leeg de zaal eruit ziet met rijtjes stoeltjes en overal anderhalve meter afstand. De eerste keer dat ze er kwam in lockdowntijd heeft Janssen wel een traantje weggepinkt, ja. Paradiso zag eruit alsof de ziel eruit was gestolen.
En tegelijkertijd was er nog zoveel moois te beleven. Punk Pizza nam de tent over, rapper Donnie zette ‘m op zijn kop, Claw Boys Claw gaf er nog nooit een show voor zo weinig man. En de crew bleef, ondanks de ene na de andere tegenslag, liefdevol shows organiseren. En Janssen bleef foto’s maken. Nu eens niet in de kolkende mensenmassa tegen het podium aan geplakt, maar op een veilige anderhalve meter afstand.
Lees hier meer over de serie Tonight At Paradiso van Tess Janssen en bekijk daar de hele serie.