Op je vorige album was ambient al een manier om even te kunnen ontsnappen aan het lawaai van buitenaf, maar op dit moment is er niet zoveel om aan te ontsnappen.
‘Ja, en dat is ook iets waar ik lang naar heb gezocht: een lang moment van rust en vrede. Het is bizar in zoveel opzichten, maar ik moet toegeven dat ik er ook troost in kan vinden. Gewoon door te stoppen, en eindelijk een keer adem te kunnen halen. Toen Drone Logic uitkwam, kreeg het meer aandacht dan ik ooit had kunnen voorstellen. Mijn leven veranderde in een oogopslag, en opeens speelde mijn leven zich on the road af. Op het moment voel ik helemaal geen verlangen om creatief bezig te zijn – misschien omdat er nu niets is om aan te hoeven ontsnappen. Het voelt meer als een moment om te reflecteren, dan om te creëren.’
Het nieuwe album met Cortini voelt in die zin vreemd toepasselijk voor het moment. Ik las ergens dat het in slechts een paar uur is gemaakt?
‘Nou ja, het was in een paar uur af. Alessandro en ik hebben elkaar gedurende een paar jaar ideeën opgestuurd. Een paar jaar geleden begonnen we te praten via Twitter, omdat we elkaars werk bewonderden. Hij heeft een heel eerlijke en gepassioneerde energie, die ik meteen begreep toen ik met hem begon te praten. Dat hoor je ook in zijn werk. Er zit iets heel emotioneels in zijn muziek, door hem krijgen machines een menselijke ziel. Of – hij gooit zijn ziel en zaligheid in die machines, en daar komt iets prachtigs uit. Toen ik in 2018 op tour ging met Nine Inch Nails, waarvan Alessandro tourend lid is, hebben we één moment kunnen aangrijpen om samen de studio in te duiken. Dat was ook de enige keer dat we ooit samen in een kamer zijn geweest. Het kostte een paar uur en toen was het klaar. Hij gelooft dat muziek een leven op zich heeft, dat wanneer het opgenomen is, het af is. Zelfs als het imperfect is. Dat is ook wat zijn muziek fantastisch maakt, en het is de grootste les die ik van hem heb geleerd. Zelf heb ik de neiging om eindeloos op iets terug te komen.’