De favorieten van artiesten die zelf enorme hits scoorden, lijsten met de meest gestreamde nummers van 2018: je hebt het allemaal al voorbij zien komen in de aanloop naar onze Song van het Jaar-verkiezing. Maar wat zijn eigenlijk de favoriete nummers van de dj's die we afgelopen jaar zagen op festivals en in de clubs. We vroegen onder andere Paul Elstak, Antal, Mirella Kroes, Oceanic en DJ Abstract naar hun favoriete nummers van afgelopen jaar.
Mirella Kroes
Skee Mask - 'Dial 274'
'Eigenlijk gaat het hier om het hele album van Skee Mask, Compro, dat vlak voor de zomer uitkwam op Ilian Tape. Een heel divers, atmosferisch album vol met breaks, ambient techno en IDM. Voor mij is dit echt het album van 2018, zo een die ik het liefst op mijn koptelefoon luister. 'Flyby Vfr', 'Session Add' en 'Soundboy Ext.' zijn andere favorieten, maar 'Dial 274' heb ik afgelopen jaar het meest gedraaid in de club. Wel tot het einde afluisteren, anders mis je de rave hoorn.'
Identified Patient
Dame Area – 'Centro Di Gravitá'
'Los, maar toch wel die strakke groove. Doormixen of deze juist een half uur laten lopen; het maakt echt niks uit. Deze track heeft voor mij veel elementen die ik graag terugzie in een track. Goeie tribal groove, vette vrouwenvocalen en een klein beetje industrial. Oh ja, het tempo is ook lekker op deze, alles kan er overheen; weer terug naar naar 80/90 bpm of megahard doorpakken op speed. Echt een geile track en de hele EP is tof.'
Detroit Swindle
Volcov - 'On My Heart (Delvyn Groove mix)'
'Deze track is voor ons de perfecte combinatie van moderne soulful house, met een beat die net niet standaard is en heel veel energie heeft. De vocals van Paul Randolph zijn dromerig en melancholisch en werken heerlijk samen met de funky bassline. Die begint overigens pas na tweeënhalve minuut en dan komt de track pas echt op gang.'
TITIA
Dawl + Sween - 'All Systems Down'
'"Talking about music is like dancing about architecture." Ik vind deze track gewoon heel dik en hij werkt altijd op de dansvloer! Er zijn op dit moment een aantal toonaangevende labels in mijn straatje, die ook dit jaar weer mooie dingen hebben uitgebracht. Ik heb juist voor 'All Systems Down' gekozen omdat ie het meest tijdloos aanvoelt. Klasse Wrecks is absoluut een belangrijk label voor mij en Dawl en Sween behoren tot een groepje sicke producers die op dit moment precies die sound hebben waar ik zo veel van hou.'
Oceanic
Oren Ambarchi, Konrad Sprenger, Phillip Sollmann - 'Panama'
'Bij het schrijven van dit stukje realiseerde ik mij dat ik een plaat heb gekozen van (deels) dezelfde artiest als vorig jaar. Maar ik kan er niet onderuit: dit is niet alleen mijn favoriete, maar ook nog mijn meest gedraaide plaat. Ik heb er wel dertig verschillende mixes mee voorbereid. Soms de eerste paar minuten, soms helemaal. Soms op 100, soms op 140 BpM. Vijftien minuten dezelfde gitaar over een kick is eindeloze gelukzaligheid.'
Paul Elstak
Dua Lipa - 'New Rules'
'Goed nummer, mooie stem en de beat glijdt er heerlijk in. Ook top gemasterd en gemixt.'
Hellie Berry
Upsammy - 'Wednesday Morning'
'Het afgelopen jaar is er een nieuwe generatie opgestaan waarin Upsammy een prominente plaats heeft opgenomen. Deze EP is even veelzijdig als Upsammy haar sets waarvan 'Wednesday Morning' mijn favoriete track is. Want wat kan er fout gaan met warme melodieën over een sputterende 303?'
DJ Abstract
Aminé - 'Reel It In'
'Het is allereerst een banger. Zonder intro, dus je struikelt direct in die track. De beat heeft een simpele gitaar en een fluit. En dan nog het refrein erbij, het werkt bijna overal!'
Reza Athar
Zongamin - 'Fractal Maze'
'Schaarste creëert behoefte hoor ik vaak ondernemers met een onbetrouwbaar hoofd zeggen, maar voor de Japanse Zongamin gaat dat gezegde zeker op. Zijn laatste EP dateert van dertien jaar geleden en iedere keer als hij een teken van leven de wereld in slingert, stuiter ik als een klein kind en heb ik de baslijn wekenlang in mijn hoofd. Zijn langverwachte comeback op Multi Culti moet nog uitkomen, maar is nu al mijn plaat van 2018. Dat van "moet nog uitkomen" zeg ik trouwens niet om cool te klinken, maar ik heb de labelbaas echt moeten smeken om een video bij het nummer op YouTube te uploaden zodat het in dit stukje geplaatst kan worden. Omdat ik eigenlijk vind ik dat dit iedereen dit moet horen en hopelijk mijn liefde voor Zongamins avontuurlijke producties in een klap begrijpt.'
Loma Doom
Bear Bones Lay Low - 'Dissolve Into the Night'
'15:05 minuten aan sloom-stuwende zaligheid. Ik heb een enorme voorliefde voor lange nummers waarin je jezelf compleet kan verliezen en deze in de Plafond-serie van BAKK uitgebrachte track voldoet aan alle eisen. Dat gezegd hebbende was het alsnog moeilijk kiezen; er zijn zo veel goede platen uitgebracht dit jaar. Voor iemand die voornamelijk tweedehands platen koopt was het verrassend hoe veel hedendaagse nummers ik dit jaar heb gekocht. En Nederlandse labels als Knekelhuis, Artificial Dance, Music From Memory, Lullabies For Insomniacs en Ongehoord, om er maar een paar te noemen, hebben echt alleen maar goede platen uitgebracht dit jaar. Zo ook dus BAKK. Bear Bones is op zijn beurt dan weer een Venezolaanse Belg die me iedere keer weer in vervoering weet te brengen met zijn mix van elektronische beats en hypnotiserende psychedelica.'
Luc Mast
Ariana Grande - 'no tears left to cry'
'Half oktober draaide ik met Oceanic in Londen. We zouden vier uur lang draaien en hadden goed voorbereid, maar niemand kwam opdagen. Enige publiek was Palms Trax, die uit beleefdheid was gekomen en uit beleefdheid even bleef. Na de laatste plaat kregen we een sms van LYZZA, met de uitnodiging voor een kraakfeest onder London Bridge. Er was een MC, niemand danste niet. De dj draaide Ariana Grande, door de stokoude speakers zong de track distorted en tomeloos - "we're on another mentality".'
Jasmín
Pasiphae - 'Tachyons'
'Wat betreft sound vond ik 2018 nog rauwer en ongezelliger dan 2017 met veel electro, lage bpms, vage schreeuwerige vocals; echt heerlijk. Dit nummer heb ik het afgelopen jaar zelf ook veel geluisterd en gedraaid. Het is zwaar en energiek tegelijk, rauw maar toch ook melodieus. Eigenlijk is deze hele EP van Pasiphae op Artificial Dance super goed. Daarnaast was zij voor mij ook een van de allersickste dj's van het afgelopen jaar.'
Nuno dos Santos
Billy Ray De La Haye - 'Nightshift'
'Deze vrij onder de radar verschenen track van de Rotterdamse producer wil ik graag uitlichten. Arps en ritmes steady, terwijl vocoders en melodieën op een bepaalde manier schots en scheef in en weer uit elkaar haken tot een kloppend geheel. Rammelend, hypnotiserend en melancholisch tegelijk, het is wat deze track zo bijzonder maakt.'
Pieter Jansen
Spinvis & Vinkenoog - 'Leef met plezier!'
'Ik had niet gedacht ooit de eer te mogen hebben om een nieuw nummer uit te brengen van 's werelds grootste dichter plus lievelings popartiest. En kijk, toch gebeurd. Inclusief essentiële levensles. Perfect! '
Ofra
½ GOTT - 'Die Nacht'
'Er is veel goeds uitgebracht in 2018, waaronder (nog niet zo lang geleden) de EP van 1/2 GOTT, het nieuwe project van Sneaker en Scannoir op het label Uncanny Valley. Er staan drie waanzinnige tracks op, maar deze raakt me het meest. Het is alsof je een autorit van zes minuten en 52 seconden maakt terwijl de zon langzaam opkomt. Mooi hoe de synths en de vocal van Scannoir de track openbreekt. What a ride.'
Legowelt
Upsammy - 'Another Place'
'Zo losjes uit de mouw geschud met zoveel fluctuerende energie. Ongetemde geluiden die zich wild extatisch uit hun machines forceren. En zo simpel, geen overbodige poespas alleen die hypnotiserende synth melodie die steeds in en uit flowed, als een onverstoorde golf over die jolige baslijn (met die kwaterende eend sound). En dan die drums. Hoe kan een drummachine zo organisch klinken!? Alsof Animal van de Muppets erachter zit!'
Benny Rodrigues
Peggy Gou - 'It Makes You Forget (Itgehane)'
'In een tijd waar vooral techno in al zijn geuren en kleuren de klok slaat, is dit lieve houseliedje van de Koreaanse Peggy Gou voor mij de song van het jaar. House zoals house in mijn oren ooit bedoeld is vol met liefde, warmte. muzikaliteit en posiviteit. Ik versta precies helemaal niks van de tekst, maar toch voel ik de unity, en dat is house muziek voor mij.'
Lion Kojo
Blood Orange - 'Saint'
'Aan de ene kant een club banger en aan de andere kant ook een perfecte track om op de fiets of zondag te luisteren bij het ontbijt. Daarnaast was zijn optreden in de Melkweg een van de beste die ik in jaren heb gezien en blijft Dev Hynes mij inspireren in hoe hij z'n muziek opbouwt, indeelt en naar buiten brengt.'
Sjamsoedin
Textasy - 'I'm the Needle'
'Deze track heeft een goeie balans tussen euforie, nostalgie en hysterie. Ik krijg altijd een glimlach op m'n smoel als ik 'm hoor en de dansvloer reageert er ook lekker op.'
Jasper Wolff en Maarten Mittendorff
Antigone - 'Rising'
'Op de valreep einde jaar dropt Antigone zijn nieuwe album Rising op Token. Naar onze mening de plaat van het jaar. Sublieme blend van epische film score-achtige synths met super dansbare futuristische technoritmes.'
Michiel Peeters
Channel Tres - 'Controller'
'Een van mijn favoriete tracks van dit jaar komt van Channel Tres; een nieuwe act van het Amerikaanse GODMODE label. Dat label bracht ons eerder de eigenzinnige house van Yaeji. Met Channel Tres brengen ze wederom een frisse release voor de dansvloer. Zijn sound is het best te omschrijven als een combinatie van Kaytranada en Faithless. In Nederland is er nog niet zo veel met deze act aan de hand, maar de internationale blogwereld is al om. Pitchfork bestempelde drie van de vijf tracks van zijn debuut-EP tot "Best New Track". Mijn favoriet is 'Controller'. Een toffe crossover house/popplaat die op de dansvloer altijd werkt en ook zomaar op de radio kan eindigen.'
De Sluwe Vos
Tafkamp - 'When Desires Turns Evil'
'Ik ben de producer van deze track (volgens mij wil-ie geheim blijven) veel verschuldigd want mijn god, wat heb ik deze grijs gedraaid zeg. Echt een van mijn go to tracks. Eigenlijk alles er aan is goed. De kick die zo ontzettend hard binnenkomt en dan de mooie en dramatische strings. Een acid-lijn die gewoon honderd procent klopt en dat vieze tape-randje wat alles aan elkaar lijmt. Het mooie aan deze track is dat eigenlijk elk element met elkaar verweven is en dat maakt een goede plaat een goede plaat. Stel dat die string-partij er niet in zou zitten. Dan blijft er eigenlijk best wel een recht toe recht aan acid track over. Maar andersom, als die acid-lijn er niet in zou zitten, zou het misschien een beetje een trance gimmick zijn. Nee. Alles klopt en daarom is-ie zo steen goed! Tafkamp heeft daarnaast ook een van mijn favoriete albums van het jaar afgeleverd waarop hij veel kanten laat zien zonder de rode draad te verliezen. Zeker een tip!'
Antal
Mutant Beat Dance - 'Feed The Enemy' (feat. Tyler Pope and Pat Mahoney)
'Stoere cover versie van dit Chicago trio betaande uit Traxx, Beau Wanzer &
Steve Summers.'
Sjoerd Oberman
Mr. Fingers - 'Inner Acid (Aleksi Perälä Remix)'
'Net op het moment dat de verzadiging van atonale colundi tracks bij me begon toe te slaan, kwam deze geweldige remix van Aleksi Perälä binnen op het kantoor van Clone. Hij toverde 'Inner Acid' van Mr. Fingers’ album Cerebral Hemispheres om in een meeslepende mindbender, een instant classic.'
Luke Cohlen
Annelies Monseré - 'You're On Your Own'
'Pff! Dit was zo'n ontzettend mooi jaar voor muziek. Als ik het zou beoordelen op muzikale vooruitstrevendheid; dansvloer of luister; een artiest en diens momentum; er komt elke keer wat anders uit (shoutout Kate NV, Tirzah, Lolina, upsammy, Haron - de lijst houdt niet op). Een beste track hoort voor mij ook een persoonlijke lading te hebben. Vandaar dat ik kies voor Annelies Monserés 'You're On Your Own' die recent uitgekomen is op STROOM. Ik hoorde deze voor het eerst in Nosedrip's NTS show, in een tunnel van halve insomnia al papers lezend voorafgaand m'n summer school. De repetitieve piano en echoënde stem van deze jonge Gentse pianiste ademt tegelijkertijd pure schoonheid als een bepaalde kilheid; romantisch en desolaat. Die dualiteit is immens prachtig.'
David Cornelissen
Karel - 'Out'
'Karel speelde op onze opening van Noorderling. Dit is niet per se een clubtrack, maar meer een pophit die heel mooi is in zijn simpliciteit. In weinig woorden weet Karel een bijzondere boodschap over te brengen. Afgelopen weekend draaide ik hem al, toen ging hij super goed.'
Margie
Mr. Fingers - 'Inner Acid'
'Het is altijd overweldigend als er een meester als Larry Heard na een lange radiostilte terug komt. Hij kwam dit jaar met zijn eerste album in 25 jaar als Mr. Fingers. Op die plaat staat 'Inner Acid', en dat moet wel het briljante antwoord zijn op 'Outer Acid', die hij in 2016 uitbracht. In beide hymnes voor de dansvloer hoor je zijn unieke subtiele geluid terug. En los van de context is het gewoon een super goede house-track.'
Wouter S.
Kerri Chandler - 'Fluff Rehab (Intervention mix)'
'De mooiste plaat die ik in 2018 helemaal (her)ontdekt heb is Kerri Chandler's Fluff Rehab, en dan in z'n eigen Intervention mix, doordat hij eerder dit jaar besloot al z'n vinyl only releases gratis digitaal beschikbaar te maken. Deze plaat heeft eigenlijk alles wat je wil in een house plaat, het heeft die stevige beats, lekkere pakkende stab en dan in die break gaat ie heerlijk de diepte in om vervolgens weer door te gaan met die aanstekelijke ietwat stevige maar eigenlijk toch ook subtiele drums.'
Tala Drum Corps
Vanderschrick - "Ongehoord" (Stroom 2018)
'Natuurlijk is het onmogelijk om de beste track van 2018 te kiezen, er waren weer zoveel sicke releases op het gebied van ambient, hiphop, wave re-issues en club tracks. Persoonlijk staan bovenaan mijn album lijst oa. Jpeg Mafia’s “Veteran”, Kate NV’s “для FOR” en Haron’s “Wandelaar”. Maar als ik kijk naar welke nieuw geproduceerde track uit 2018 telkens weer langs komt, zowel thuis als in mijn sets, is dat wel de debuut 7” van Vanderschrick “Ongehoord” op het Belgische Stroom (sowieso een van mijn lieveling labels) Victor de Roo en Felix Poffé zetten een soort post punk vibe die me direct terug brengt naar de red room uit Twin Peaks. uncanny, zwoel, een tikkeltje knullig en meeslepend. Heel benieuwd naar komend materiaal.'