Er is schrikbarend weinig nodig om dat kleine laagje beschaving van de mensheid af te schuren. Een gemene grap, acht bier en een ronkende gitaarriff zijn genoeg om compleet je verstand te verliezen. Josh Homme weet dat maar al te goed, en hij ziet het hier op de Groene Heuvels voor zijn ogen gebeuren. Jongens van begin twintig die onbedaarlijk met hun ledematen zwaaien op opener ‘A Song for the Deaf’, een kale gast met sik die als slangenmens crowdsurfend over de hoofden rolt bij ‘My God Is The Sun’ en brede gasten die de Queens al vijftien keer hebben gezien en van begin tot einde in de moshpit willen staan.
‘Cut yourself loose,’ sommeert Josh Homme op dwingende toon om dat vuur nog eens extra aan te wakkeren. Hij zegt het niet slechts eenmaal, maar keer op keer. ‘We dance to stay alive. We dance to become one. We dance to become none. Cut yourself loose.’ Uit de mond van een ander zou dat waarschijnlijk mega-cheesy klinken, bij hem klinkt het onweerstaanbaar dreigend. Homme wil dat we ons met zijn allen verliezen, vergeten wie of wat we zijn en zo wellicht enige vorm van catharsis kunnen bereiken.
Denk nou niet dat Queens louter lomp speelt, in tegendeel. Wat de groep altijd al van andere hardrockbands onderscheidde, was de onweerstaanbare schwung die er onder hun loeiharde riffs doordendert en de heupen smeert tussen het headbangen. ‘No One Knows’ wordt steevast met een hooligan-fanatisme meegebruld, maar klonk ook jarenlang in de indiedisco, primetime op de dansvloer. Die kant heeft de band met laatste album Villains alleen maar verder aangedikt: nog altijd heeft Josh Homme de duivel op z’n schouder, maar met hulp van ‘Uptown Funk’-producer Mark Ronson swingt het nog net iets harder. Dat blijkt hier zeker in ‘The Way You Used To Do’, met een kurkdroge boogie-drive die zowaar wat wegheeft van ZZ Top, en handclaps die doen denken aan de vroegste rock ’n roll. Niet dat het zwaartepunt op Villains ligt. Nee, de band doet een indrukwekkende greep uit zijn oeuvre, en focust vanavond toch vooral op succesplaat Songs for the Deaf. Die songs hebben ook na 16 jaar nog niets aan kracht ingeboet.