Aan Trouw laat bedenker Duncan Stutterheim, die zelf overigens niet meer actief betrokken is bij ID&T, weten dat het tijd is om te stoppen. 'Wij hadden met Sensation het idee om de ArenA om te bouwen tot de grootste club ter wereld. Dat is gelukt. Ik begrijp echter dat het huidige ID&T een nieuwe stap moet zetten. En dat begint met een afscheid van Sensation in eigen land.'
In de zeventien jaar dat Sensation bestaat, is het uitgegroeid tot het visitekaartje van organisator ID&T. Het concept van een arena volgehangen met lasers, vuurwerk, spectaculaire decors, tientallen dansers en danseressen en in het midden van de zaal de grootste DJ's uit de trance en later EDM-hoek, bleken een gouden greep. Het feest, waarvoor bij elke editie in Amsterdam zo'n 40.000 man zich een wit pak hijst, is in al die jaren mateloos populair gebleven. Net als met de Toppers kwam het herkenbare publiek van heinde en verre en kon het je als toevallige treinreiziger in de Randstad nauwelijks ontgaan als die avond weer een editie van Sensation White stond gepland.
In de hoogtijdagen van Sensation werd het feest uitgesmeerd over twee avonden. De ene avond White, met de meest toegankelijke dance en witte outfits, de andere avond Black, met wat stevigere muziek en zwarte outfits. Vanaf 2005 volgde een uitrol naar Duitsland en Belgie, wat later uitgebreid werd naar landen als Canada, India, Thailand, de Verenigde Emiraten, de VS en Rusland.
In 2015 vertelde music manager Peter Hillebrandts nog aan 3voor12 hoe in de begindagen iedereen Stutterheim voor gek verklaarde en hoe het elk jaar lastiger werd om aan de verwachtingen te voldoen en hoe belangrijk Amsterdam daarvoor is: 'We moeten elk jaar iets extra’s brengen. Hier boven op kantoor zitten acht mensen die zich volledig met de show bezig houden. Show director Sander Vermeulen reist de hele wereld af op zoek naar manieren om onszelf te overtreffen. Zo liet hij me op een gegeven moment een filmpje zien van het ballendak: met katrollen aan het plafond konden honderden ballen bestuurd worden, waardoor het leek alsof het plafond naar beneden kwam of begon te golven. Ze konden in een keer naar beneden vallen en twee meter boven je hoofd tot stilstand komen. Toen ik dat voor het eerst zag, dacht ik: dit bestaat niet. Verleden jaar hadden we met Welcome To The Pleasure Dome een show die ook in de buitenlucht moest kunnen. Amsterdam heeft elk jaar de première, maar de show gaat vervolgens de hele wereld rond. Dat moet ook wel, zo’n show moeten we meerdere keren wegzetten om er een beetje geld mee te verdienen.'
Met de laatste Sensation in Amsterdam zal het concept nog niet ten einde komen. Het zal nog blijven plaatsvinden in 34 andere landen. Ook zal ID&T later dit jaar nog met een nieuw concept komen, dat het Nederlandse Sensation zal vervangen.