We gaan terug naar het einde van de lente, 11 juni 2016. Bij skatepark Pier 15 in Breda is de eerste buiteneditie van surfrock- en garagefestival Surf & Turf. Iguana Death Cult staat op het programma. De regen spoelt de zweetdruppels van zo’n tweehonderd voorhoofden en maakt van de grond een moddertapijt. Het is avond en de schemer is gevallen. De rookmachines spugen furieus en de band speelt hun nummers. De eigenaars van het skatepark starten de eerste pit, waarna het jonge publiek door de grijze wolken vliegt. ‘Die mannen kennen maar één stand,’ zegt drummer Arjen van Opstal. ‘Dat is hetzelfde niveau als Jeroens versterker: aan.’
De fans dragen voornamelijk bordeaux- en okerkleuren, grote Trashertruien of afgetrapte skatesneakers. ‘Een lelijk publiek’, zegt frontman Jeroen Reek die zichzelf in een slobbertrui, skinny jeans en vieze schoenen heeft gehesen. De gevarenzone voor het podium neemt zo’n dertig vierkante meter in beslag. Fans houden een surfplank omhoog waar zij en Reek op gaan staan om letterlijk te crowdsurfen. De heren van Iguana Death Cult zien deze show, op dit festival, als het beste wat ze tot nu toe hebben weggezet. ‘Wat hier gebeurde, gebeurt straks bij de releaseshow van de nieuwe plaat The First Stirrings of Hideous Insect Life in Pier 15 ook,’ zegt gitarist Tobias Opschoor. ‘Dit is onze thuishaven en hier zijn de mensen gestoord.’ Om te kijken of hun albumreleaseshow bij hetzelfde skatepark ook als een ideaal optreden kan worden gezien, stellen we een checklist van drie punten samen.