Daar was opeens een spontane verrassingsrelease van Atlanta trap-vaandeldragers 21 Savage, Offset en Metro Boomin: Without Warning, tienmaal griezelen voor gevorderden met een morbide grijns.

Wat is er enger? Een horrorfilm met een overdreven griezel die met veel lawaai en geschreeuw zijn slachtoffers in stukjes hakt? Of eentje waarin de kwelgeest juist apathisch overkomt en schijnbaar gevoelloos de meest gruwelijke moorden begaat? Dat laatste, hè? In die lijn kun je ook de tien tracks op Without Warning plaatsen: een mixtape waarop slasher-film-thema’s worden toegepast op straatgeweld.

De verrassingsrelease van Atlanta trap-grootheden 21 Savage, Offset (Migos) en producer Metro Boomin verscheen inderdaad vanuit het niets met Halloween, en juist daarom zo leuk: de drie hebben zich op de horror gestort en leveren daarmee zomaar de coolste hiphop-release van de maand af. Al in zijn eerste verse schildert Savage met kernwapens van Kim Jong-un, de dystopische wereld van Mad Max, Planet of the Apes, en of je een ritje wil maken met de lijkschouwer? Het naarste is niet zozeer wát hij zegt, maar hóé hij het zegt: in zijn lijzige en onderkoelde flow, alsof hij het telefoonboek opleest terwijl hij verdoofd van de Xanax in slaap sukkelt. De beat van Metro Boomin zit ondertussen vol onheilspellende kerkklokken om het naderende onheil nog eens lekker aan te zetten.

Na enkele mixtapes uit te brengen brak 21 Savage vorig jaar met diezelfde doodenge flow door dankzij Savage Mode. Hij toonde zich harteloos, afgestompt door het straatleven en met een oprechtheid waar je direct kippenvel van krijgt. Het was zijn eerste geheel door Metro Boomin geproduceerde project, en dat bleek een gouden combinatie, met beats die al even leeg en desolaat klonken als de ziel van 21 Savage. De enige feature was van Future, verder kreeg Savage alle ruimte. Daarom voelde het dit jaar verschenen Issa Album een beetje als een teleurstelling: opeens wilde de rapper niets liever dan met zijn geliefde FaceTimen en het hele weekend samen dronken op de bank hangen, over producties die zowaar kleurrijk, lichtzinnig en melodieus te noemen zijn.

Without Warning voelt in die lijn als een speelse return-to-form, een release waar niet zoveel druk op lag en die juist daardoor zo goed is geworden. Het is een wonder dat de drie überhaupt tijd hadden voor zo’n project: Offset had met Migos een gouden jaar dankzij giga-hit ‘Bad and Boujee’ en album Culture, dat van begin tot eind vol staat met tunes die zo hard klinken dat je direct in een moshpit wil springen, waarna de Migos niet meer uit de kijker te slaan waren. Metro Boomin zat achter de knoppen bij ‘Bad and Boujee’ en was verantwoordelijk voor een zo mogelijk nóg grotere hit: ‘Mask Off’ van Future, met een doffe dwarsfluit-beat die zowaar leidde tot een hele berg aan memes en een heuse challenge.

Eigenlijk vormen Savage en Offset niet zo’n logisch duo: klinkt die eerste lusteloos en lamlendig, Offset buitelt vaak juist over zijn eigen woorden heen van enthousiasme. Wanneer hij rapt over crack uitkoken met een uzi in zijn hand, klinkt hij in tegenstelling tot Savage triomfantelijk en laconiek, in razendsnelle triolen. Zijn ad-libs wil je eigenlijk direct schuimbekkend meebrullen en zijn autotune is steevast overstuurd als de gemeenste gitaarsolo. En toch, juist de afwisseling tussen de twee rappers werkt uitstekend. Sterker nog: ze versterken elkaar.

Ze bijten zich ondertussen helemaal vastin de horror-thematiek: tussen het gejank van een wolf door vergelijkt Offset zichzelf in solotrack ’Nightmare’ met Freddy Krueger, die je achtervolgt in je nachtmerries. En wanneer je badend in het zweet wakker schrikt? Dan staat Offset er ook, aan de voeten van je bed met een sardonische grijns. In ‘My Choppa Hate Niggas’ vergelijkt Savage zijn gigantische geweer maar even met de KKK over een spookachtige fluit-beat die wel wat wegheeft van ‘Mask Off’. 

Het is zo over de top dat je er misschien even om kunt lachen, tot je beseft dat Offset en 21 Savage daadwerkelijk zulke gruwelijke dingen hebben meegemaakt: op slotnummer ‘Darth Vader’ rapt 21 Savage nog eens hoe zijn beste vriend op zijn 21ste verjaardag door het hoofd werd geschoten tijdens een drugsdeal en hijzelf zes kogels ving. Dat hij zichzelf alsmaar blijft verdoven omdat de pijn te diep zit. De titel van 'Rap Saved Me' even eerder spreekt boekdelen.

En dan, na een kleine 33 minuten, is Without Warning al even plotseling voorbij zodra Magere Hein ten tonele verschijnt. Het is een release die je af en toe de stuipen op het lijf jaagt, en tegelijkertijd met evenveel speelsheid en vaart gemaakt lijkt als de beste slasher-films.