Een zandloper: twee reservoirs waarin de korrels van de bovenste helft naar beneden stromen. De tijd tikt snel, het zand stroomt door. Boven de toekomst, onder het verleden. Maar waarom kijken we alleen naar het leeglopen van de bovenkant en het volstromen van de onderkant? Kijk eens naar het midden. Daar waar het verleden en de toekomst elkaar kruisen. Nu, daar gaat het om. Thomas Azier vergelijkt onze prestatiemaatschappij met deze tijdsmeter in ‘Sandglass’, een van de liedjes op zijn derde album Rouge. We maken ons voornamelijk druk om dingen die al achter ons liggen of om onze prestaties in de toekomst.
De zanger verhuisde een aantal jaren geleden van een klein dorpje in Friesland naar Berlijn. Die wereldstad ruilde hij twee jaar terug in voor de volgende: Parijs. Het waren twee grote liefdes die hem naar de Franse hoofdstad trokken: zijn vriendin en muziekcarrière. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik niet voor Parijs heb gekozen, maar Parijs voor mij,’ zegt hij erover in een interview op 3voor12. Het album Hylas, die drie jaar geleden uitkwam, was een afspiegeling van Aziers tijd in Berlijn, maar Rouge gaat verder dan de Duitse hoofdstad. De inspiratie voor deze plaat komt uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en de kleur rood. En vooral het gevoel bij die kleur.