The Avalanches – Subways
Als het gaat om samplen dan heb je het al snel over The Avalanches. Als grootmeesters staan zij bekend om hun creatieve samplekunsten. En dat ze dat nog lang niet vergeten zijn, laten ze horen op 'Subways'. De track bevat maar liefst vijf verschillende samples en begint met een sample van het gelijknamige postpunk-track die werd gezongen door de destijds twaalfjarige Chandra. Dan hoor je binnen de minuut weer een nieuwe sample. Graham Bonnet met ‘Warm Ride’ is eigenlijk de ruggengraat van 'Subway' en eentje die je óók kunt kennen van de Bee Gees. Dan natuurlijk nog dat kinderkoortje vanaf 1:30, dat uit ‘Sang and Dance’ van de soul- en R&B-band The Bar-Kays uit 1970 komt, maar er is nog een belangrijke hook: de zanglijn ‘Cause I ain’t in no hurry’ komt uit Black Water van The Doobie Brothers. Ergens in het midden hoor je ineens: ‘eh yo girls, what’s up ya’ll’ en die hebben ze gevonden op The Fly Girlz – Born 2 B Fly.
Song16: De meest interessante samples uit de longlist
Waar ken ik dat deuntje nu ook alweer van?
Sampling is natuurlijk van alle tijden, maar ook dit jaar waren er weer grote hits die hun oorsprong vinden in muziek van vroeger. Waaruit haalden o.a. Bon Iver, Disclosure, Drake, Midland en The XX inspiratie? De redactie zet de samples met het meest interessante verhaal of achtergrond op een rijtje:
Bon Iver - 33 GOD
Wederom een van de hedendaagse sample-goden die dit jaar met 22 A Million een indrukwekkend album uitbracht. '33 GOD' is daar de meest gestreamde track van, maar waar haalde Justin Vernon al die spannende hooks vandaan? Nou, om te beginnen komen die strijkers uit de track ‘Morning’ van Jim Ed Brown. De tweede sample heeft een echte band met de Song van het Jaar. Na de aanslagen in Parijs kreeg Iron Sky van Paolo Nutini een extra emotionele lading en belandde het nummer in 2015 op 2. De terugkerende zin in '33 God', ‘We find gods and religions too’, komt daar vandaan. Dan die vernuftige drumritmes op 1:25: dat is het werk van Cold Grits op It’s Your Thing uit 1969. En dan het allerlaatste, verstaanbare zinnetje: ‘All my goodness to show’ komt van muzikant en kunstenaar Lonnie Holley a.k.a. The Sand Man uit Alabama. Aan het einde hoor je ook nog heel even een kleine uithaal van de Amerikaanse singer-songwriter Sharon van Etten.
Desiigner – Panda
Een van de meest gedraaide hiphop-tracks van het jaar is 'Panda' van Desiigner. De track die streamingrecords brak en op zo’n beetje ieder hiphop-feest te horen was. In het nummer zelf is een sample te horen, maar die draait niet echt om de muziek. Producer Menace gebruikte in het intro een fragment uit de trailer van Sin City, de actiefilm uit 2005. ‘Worth dying for. *bang* Worth killing for *bang*. Worth going to hell for *bang*.’ Maar de hit heeft natuurlijk nog een veel grotere band met samples, want het nummer werd pas echt bekend nadat grootmeester Kanye West het sampelde op The Life Of Pablo. Op 'Father Stretch My Hands Pt. 2' is zo’n beetje de hele track te horen, maar dan nét even anders.
Disclosure ft. Al Green - Feel Like I Do
Wat betreft releases was het wat stiller rondom Disclosure in 2016. Toch kwam daar ineens de housy EP Moog For Love tevoorschijn. Verreweg de grootste hit op die EP was ‘Feel Like I Do’ en is gepresenteerd als track met een featuring van Al Green, maar eigenlijk klopt daar helemaal niets van. De jongens van Disclosure kwamen Al Greens track 'I’m Still in Love With You' tegen in een bak vinyl en sampleden verschillenden delen van de track, maar het was ze vooral te doen om zijn stem. Zoals dat werkt bij een sample moet je altijd toestemming vragen aan de maker van het originele nummer, dus Disclosure benaderde Green en de twee kregen een verrassend antwoord: hij vond de track zo goed dat hij de orginele opname van zijn track beschikbaar stelde om te bewerken.
Drake ft. Rihanna - Too Good
Een van de artiesten die zeker niet in het lijstje mag ontbreken is Drake. Zijn album Views bracht flink wat zomerhits met zich mee en deze samenwerking met Rihanna is er één van. Aan de gebruikte sample van Popcaan zit wel een klein verhaaltje vast. De Jamaicaanse dj, zanger en songwriter zou in principe een mooi plekje krijgen op ‘Controlla’, maar helaas voor hem waren zijn verses op de officiële release vervangen door een sample van Beenie Man. Volgens Popcaan was het geen probleem, maar zijn fans waren laaiend. Gelukkig is er voor hen wel een stukje van zijn track ‘Love Yuh Bad’ terug te vinden op 'Too Good'. En die repeterende 'six, six, six, six' op 2:34? Die komt bij Public Enemy's 'Shut Em Down' vandaan.
Kanye West – Famous
Nog zo’n veelbesproken release van Mr. Kanye. Niet alleen de track, maar ook die clip waarin Kanye in bed ligt met al die bekende sterren kreeg ontzettend veel aandacht. Muzikaal gezien is er veel te ontdekken over de plaat aan de hand van de vier samples die zijn gebruikt. Te beginnen bij: 'Bam Bam' van Sister Nancy. Dat riedeltje van deze dub-classic wordt op Kanye's track twee keer zo snel afgespeeld en dat werkt super goed. Vervolgens loopt de ene klassieker naadloos over in de ander: Nina Simone met ‘Do What You Gotta Do’. Maar Kanye kan ook dieper in de muziekgeschiedenis duiken. De basis van Famous is namelijk het orgeltje uit een Italiaans nummer: ‘Il Rovescio Della Medaglia’ uit 1973. De laatste sample in 'Famous' is nogal typisch: want Kanye zou Kanye niet zijn als hij zichzelf niet even zou samplen. Op 1:49 hoor je ‘Wake Up Mr. West’, dat natuurlijk van het gelijknamige nummer komt van zijn album Late Registration uit 2005.
Midland - Final Credits
Een van de leukste danstracks van het jaar is een apart geval, want is dit nu een sample of gaat het hier om een edit? In principe bestaan de beat en melodie van Final Credits uit een lange loop van Lee Alfred's ‘Rocking-Poppin Full Tilting’ uit 1980. Een track waarvan de 12" single met gemak een ruime 100 euro op kan leveren. Maar dat is nog niet alles natuurlijk, want de vocals op de plaat komen van Gladys Knight & The Pips met 'Neither One of Us (Wants to Be the First to Say Goodbye)' uit 1972. Een muzikale groep broers en zussen die begin jaren '70 als eerste artiesten de Motown-classic 'I Heard It To The Grapevine' opnamen en in de jaren '70 veel hits scoorden met hun soulmuziek. Van de zwoele stem uit 'Neither One Of Us' is helaas niet veel meer te horen, want Midland vervormde de vocal om tot een zacht en hoog stemmetje.
Solange - Cranes In The Sky
Een van de mooiste soul/r&b-liedjes van het jaar stond op het album A Seat at the Table van Solange. Een maatschappelijk geëngageerde plaat waarmee de zus van Beyoncé ons allemaal aan het denken zet. De sfeer die ze heeft neergezet op de plaat is diep en pakkend en dat komt door twee dingen. Allereerst heeft ze met haar teksten laten zien dat we haar als singer-songwriter heel erg serieus moeten nemen, maar de muziek van Raphael Saadiq versterkt dit alleen maar. Zo kwam een van de twee waarschijnlijk met de ongelooflijk interessante plaat die werd gesampled op 'Cranes In The Sky'. Een stukje van het strijkersensemble uit het nummer 'Adam' van Meshell Ndegeocello. Een muzikante die geboren is in Duitsland en opgegroeid in Washington D.C. om vervolgens héél véél muziek te maken. En daar maakte Solange dankbaar gebruik van.
Unknown - Loving (O.C. Edit)
Het was toch wel een van de tracks die het op vrijwel iedere dansvloer van menig festival en Amsterdam Dance Event ge-wel-dig deed! Maar gaat het hier om een sample of edit? Bepaalde elementen van het orgineel, Don Ray met ‘Got To Have Loving’, een disco-klassieker uit 1978, zijn uitvergroot en achter elkaar gegooid. Denk aan de drums die flink zijn aangedikt. Toch staat de artiest vermeld als Unknown. Waarom precies is niet duidelijk, want het is overduidelijk Don Ray. Op internet is de plaat van O.C. - beter bekend als Oceanic - in ieder geval veel besproken, want van zijn Loving Edit zijn slechts driehonderd exemplaren gedrukt en die worden dan al snel een mooi bedrag waard. Op Discogs kun je ze vinden voor ongeveer 120,- euro, mede doordat de plaat niet digitaal uitkomt en er geen nieuwe platen geperst worden vanwege de rechten.
The xx - On Hold
Niet alleen de track die ze uitbrachten was spectaculair, ook de manier waarop ze dat deden was spraakmakend. De band zette op Spotify een playlist online met tracks die hen inspireerden tijdens het maken van I See You, dat op 13 januari uitkomt. Nu is dat opzich niet heel indrukwekkend, maar wat er toen gebeurde! Ineens was daar een snippet van een track zonder artiest of titel. Zou het de nieuwe single zijn? Ja hoor, drie dagen later konden we luisteren naar het eerste nieuwe nummer van The xx. Met Jamie xx aan het roer kan je natuurlijk ook een leuke sample verwachten. Voor de track 'Hold On' gebruikte hij een stukje uit 'I Can’t Go for That (No Can Do)' van Hall & Oates. Inderdaad, dat muzikale duo uit Philadelphia, wereldberoemd in de jaren '80. Dat nummer staat dan weer niet in de playlist. Van de stem van zanger Darryl Hall is een aanstekelijk house-hookje gemaakt.