Hiphop in Hillywood: een onneembare vesting?
Waarom YouTube-hits van rappers niet zomaar op de radio terecht komen
Steeds minder Amerikanen lukt het tegenwoordig een groot publiek te bereiken in Nederland. Meer specifiek: vrijwel geen enkele rapper maakte in 2014 in Nederland de grote cross-over naar het poppubliek. Dat constateerde 3voor12 vorige maand in een uitgebreide analyse. Het leidde tot flinke discussies, vooral ook omdat voor Nederlandse rappers hetzelfde geldt. Of zoals Kees de Koning van TopNotch zegt: “Ronnie Flex scoort vijf miljoen views op YouTube, maar wordt nauwelijks op de radio gedraaid, daar klopt iets niet.” Is Hilversum een onneembare vesting voor rappers?
Even wat feiten: Ronnie Flex scoorde inderdaad een gigantische YouTube-hit met het nummer Zusje. De teller staat bij het schrijven van dit artikel op ruim 4,5 miljoen views, en daarmee is het een van de grootste videohits van het jaar in Nederland. De helft daarvan is tussen de 18 en 24 jaar, nog eens 24 procent tussen 25 en 34, precies de leeftijdsgroep die 3FM aanspreekt. De jonge Amsterdammers van SBMG deden het zelfs nog beter. Hun ondeugende liedje Oeh Na Na werd al bijna 4,7 miljoen keer aangeklikt op YouTube, terwijl r&b zanger Jayh met single Mooie Dag op al op dik 4,3 miljoen views staat. De Rotterdamse rapgroep Broederliefde scoorde een Kaapverdiaanse zomerhit met Labanta, een nummer dat ook in Suriname en op de Antillen populair is. Score tot nu toe: bijna 2,5 miljoen views. Ter vergelijking: de hyperpopulaire Jett Rebel steekt daar bleekjes bij af. Zijn meest bekeken video Louise blijft hangen op iets meer dan 325.000 views. En dan hebben we het alleen nog maar over YouTube. Kees de Koning: “Een week nadat Labanta uitkwam werden wij benaderd door Spotify. Ze wilden een fraudeonderzoek instellen omdat het nummer al op de eerste dag 100.000 keer afgespeeld was. Dat geloofden ze niet, dus we hebben moeten bewijzen dat ze op YouTube net zo populair zijn.”
Vaak wordt gezegd dat hiphop stadsmuziek is, populair in de vier grote steden, daarbuiten veel minder relevant. Maar de rappers van Broederliefde treden intussen overal op, niet alleen in de regio Rotterdam, maar ook in Drachten, Hengelo, Veendam. “We gaan een actie op sociale media doen om een slaapplek te regelen ergens tussen Veendam en Drachten”, vertelt boeker Roger Brouwn van Missin’ Link. “We vragen mensen om een foto te maken van de gezelligste huiskamer, ik weet zeker dat we veel reacties krijgen. Wij krijgen aanvragen uit de meest gekke dorpjes in het land. Iemand als Hef wordt soms zelfs geboekt op een verjaardagsfeest in een villa in Venlo, waar de vader van de jarige om de hoek een x-bedrag afrekent met Hef. Je staat er van versteld hoeveel van die dingen gebeuren buiten het zicht van de media. In de discotheken speelt een act als Broederliefde een set van 20-25 minuten, soms wel drie op een avond. Je kunt zelfs stellen dat de popzalen die groep op dit moment helemaal niet kunnen betalen. Ik kan de jongens moeilijk uitleggen waarom ze voor minder genoegen moeten nemen, als ze weten wat ze waard zijn.”
Punt is, zo vertelde Basyl de Groot vorige maand al aan 3voor12, dat de 3FM luisteraar simpelweg niet zo zit te wachten op urbanmuziek. Dat ziet 3FM ook duidelijk terug in de testresultaten. Elke plaat die door 3FM op de playlist gezet wordt, wordt na een week voorgehouden aan een testpanel. De meeste tracks in de urbanhoek liggen daar niet lekker. Eigenlijk alleen Pitbull (een Latino pop-EDM-cross-over nummer), Jason Derulo (r&b), Iggy Azalea en Eminem worden gewaardeerd. Acts als Beyonce, Kendrick Lamar en Vic Mensa doen het heel slecht, terwijl Zandloper van Typhoon zelfs behoort tot de minst gewaardeerde nummers die dit jaar op de playlist stonden. Week na week testte het nummer enorm laag, en uiteindelijk mag geconcludeerd worden dat het met Typhoon en 3FM niet gelukt is. Gek, want in de zalen, op festivals en bij de critici scoort Typhoon juist enorm goed. Overigens nog een aardig weetje over Typhoon om aan te geven dat het geluk ook wel eens simpelweg kan ontbreken: net op het moment dat Zandloper er ‘goed voor lag’, werd de MH17 uit de lucht geschoten. De kans was behoorlijk groot dat het nummer tot 3FM Megahit uitgeroepen was, ware het niet dat de tekst ‘dansen op je graf’ ineens erg ontoepasselijk was.
Toch is er al jaren een alternatief voor 3FM als het op urban aankomt: FunX. Begonnen in de grote steden in de Randstad, de laatste jaren groeiend in bereik via internet. Je hoort er hiphop en r&b, maar ook pop- of dance-cross-overs en behoorlijk wat Zuid-Amerikaanse muziek. “Bij FunX draaien we die artiesten als een malle”, zegt Wilbert Mutsaers, die naast 3FM ook FunX en soul/jazz zender Radio 6 in zijn portefeuille heeft. “Toen FunX dreigde om te vallen hebben wij ons hard gemaakt voor het voortbestaan ervan. Wij klotsen bij 3FM tegen de randen aan van wat je allemaal kunt draaien op 1 zender. Bedenk je wel: in Amerika is het heel gewoon dat radiostations zich beperken tot een genre. Ook bij ons werkt het goed: FunX is nu een van de best beluisterde zenders in de grote steden, waar de samenstelling van het publiek ook echt anders is, met meer allochtonen. Wij proberen het wel met urbanacts, soms tegen de stroom van wat de luisteraars willen in, maar ga je met vijf, zes van deze acts tegelijk werken, dan haken mensen af.”
Het verhaal FunX behoeft toch ook nog wel enige uitleg. De urbanzender valt sinds 2011 onder NPO, sinds 2013 onder zendermanager Wilbert Mutsaers. Toen de zender ten onder dreigde te gaan, maakten met name VPRO, BNN en NTR zich hard voor de redding. FunX begon in eerste instantie op initiatief van het ministerie van OCW en de vier grote steden, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, en kan gezien worden als een tegenhanger van Colorful Radio, een commerciële multi-culturele zender waar nota bene PVV-ideoloog Martin Bosma aan het roer stond. Die maakte zich destijds in 2002 al flink kwaad om het publieke geld dat gestoken werd in een zender voor minderheden. “De grootste zender van Los Angeles (de tweede markt van de Verenigde Staten) is een allochtonenzender. Die krijgt geen cent subsidie. Hardwerkende immigranten scheppen hun eigen realiteit. Je beledigt migranten door ze te beschouwen als onmondige mensen die alleen aan het subsidie-infuus kunnen functioneren!” FunX kwam er toch, met etherfrequenties in de grote steden en in eerste instantie dus meer als regionale zenders dan landelijk. De groei van het internet zorgde ervoor dat ook mensen buiten de grote steden makkelijker op de zender in kunnen tunen.
"Kijk ook naar een programma als Ali B Op Volle Toeren, waarin ook het ene na het andere stereotype langskomt. Komt een rapper te laat, dan wordt dat direct uitvergroot. Ali B maakt opmerkingen als ‘ach, we zijn maar allochtonen’. Hij betrekt zichzelf daar in, maar dat betekent nog niet dat hij het kan maken. Als je bezig bent met beeldvorming, moet je je van dat soort dingen bewust zijn. Zelf ben ik heel nadrukkelijk bezig met mijn profilering als onafhankelijke, intellectuele, zwarte man, want dat ben ik. Ik accepteer het niet als ik me gestagneerd voel, ik wil afgerekend worden op mijn kwaliteiten. En als ik een interview moet geven in Hilversum, dan zorg ik dat ik niet te laat kom. Al moet ik voor de deur gaan slapen.”
Racisme, dat is natuurlijk een verlammend woord in een discussie als deze. Is Wilbert Mutsaers een racist? Nee toch? Als Beyonce twee keer in Nederland komt spelen, gaat hij er drie keer heen. Hij maakt zich hard voor FunX en Radio 6, waar ‘zwarte muziek’ in ruime mate aan bod komt. Hij bracht ook de Zwarte Lijst, als tegenwicht aan de nagenoeg volledig blanke Top 2000. Je kunt discussiëren of die naam en dat concept wel of niet kunnen, maar het uitgangspunt is duidelijk: soul en jazz-artiesten de aandacht geven die ze verdienen. Kees de Koning speelt de raskaart niet, hij spreekt liever van een generatieconflict. Maar dan wel een conflict dat al twintig jaar speelt. “Al was dat eigenlijk een andere kloof. Toen ik bij de VPRO werkte, was het Lotje IJzermans die claimde dat ze een beetje moe was van ‘dat getto’tje spelen’. In de VPRO kantine riepen ze nog doodleuk dat zoiets niet bestond in ons land. Ik werd voor gek verklaard, nu zijn er SBS-programma’s over. Ik denk dat niemand van hen ooit in de Bijlmer was geweest, net zoals de meeste PVV-stemmers nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien. Maar hiphop is inmiddels overal. Ga naar een club in een willekeurige middelgrote stad in Nederland, en je hoort hiphop. Het is gewoon popmuziek.”
De realiteit is op vele vlakken anders. Zo bewust als Gikkels bezig is met zijn profilering als ‘intellectuele zwarte man’, is vrijwel geen van zijn collega-artiesten dat. Ga maar eens aan de tieners van SBMG uitleggen dat hun heerlijke hitje Oeh Na Na het stereotype van de hyperseksuele zwarte man bevestigt. Precies hetzelfde geldt voor Broederliefde’s Allemaal Hetzelfde, Bokoesam’s 10 Kleine Meisjes en Keizer’s Liever Alleen. De enige rapper die zich zelfbewust zwart toonde dit jaar was Typhoon, en uitgerekend hij werd door critici en door een groot publiek omarmd, alleen niet door het radiopubliek. Hem zien we ook terug op Lowlands en in een muziekblad als OOR, terwijl Ronnie Flex en Broederliefde ook bij die bolwerken buiten de poort blijven. En Fernando? Die zit wel goed bij FunX, en geef hem eens ongelijk. “Ik ben gelukkig waar ik zit”, zegt hij. “Ik doe dit al tien jaar, kan interviewen wie ik wil, ik kan in mijn eigen item muziek laten horen die ik ook interessant vind. Heb ik er ooit aan gedacht om bij een ander station te werken? In het begin misschien. We leven in een generatie waarin we vrij zijn om te zien en horen wat we willen. We hebben Netflix, Spotify, 538, FunX. Het gaat erom dat je je doelgroep zo goed mogelijk faciliteert. Je wilt marktleider zijn in je doelgroep.”
Ondertussen probeert Wilbert Mutsaers als zendermanager de slagkracht van FunX te vergroten. Meer hiphop op 3FM, dat zit er niet in, maar met name in de grote steden kan FunX wel dezelfde impact krijgen als die zender. “FunX is absoluut geen excuus”, zegt hij. “Juist toen bij alle omroepen mensen ontslagen werden, hebben wij geïnvesteerd om de zender te redden. Dat doen we niet voor de lol, maar omdat we het bereiken van stadsjongeren heel belangrijk vinden. Wij denken niet dat het marginaal is, het is juist enorm groot, en in die grote steden wordt het ook goed beluisterd. Net zoals de meeste luisteraars van 3FM niet zitten te wachten op meer hiphop, wil de doelgroep van FunX eigenlijk al die andere dingen die we op 3FM draaien helemaal niet horen.”