In 2000 werd Gijsen aangenomen als programmeur bij Tivoli. “Toen ik daar begon hadden we twee bandjes per week. Later kwam daar De Helling bij, shows in het oude Vredenburg, in de Rode Doos. Nu hebben we in TivoliVredenburg bijna dagelijks shows. Als ik terug kijk ben ik ongelooflijk trots op de groei die we door hebben gemaakt. Zowel qua aantal producties en shows, als artistiek.”
De voornaamste reden voor het vertrek, is de drukte die zijn andere functies met zich mee brengen. Naast programmeur voor TivoliVredenburg is Gijsen bijvoorbeeld directeur van festival Le Gues Who? , betrokken bij Into The Great Wide Open en eerder dit jaar het culturele programma rond de start van de Tour. “In 2007 ben ik binnen Tivoli begonnen met Le Guess Who?. Ik merkte dat ik na zeven jaar nieuwe prikkels nodig had, nieuwe uitdagingen. Het festival is inmiddels uitgegroeid tot een veelvoud van een veelvoud van waarmee we begonnen en het team waarmee we het organiseren is daar niet in mee gegroeid. Ik merk dat we altijd handjes te kort hebben. We brengen met een klein team en relatief weinig subsidie obscure muziek naar mensen. Zo’n festival heeft gewoon alle aandacht nodig.”
Vooral de verschillende rollen die Gijsen speelt bij de verschillende clubs, maakten combineren lastig. “De dynamiek van het festival was steeds lastiger te combineren met de dynamiek van het podium. Vanaf september ben ik vol bezig met Le Gues Who?, maar ondertussen bellen er nog steeds ook bandjes om gewoon in TivoliVredenburg te spelen. Daarnaast merkte ik ook dat ik steeds meer energie haalde uit die dingen naast het werk in TivoliVredenburg. Ik groei steeds meer naar een festivalsetting toe.”
“De komende weken zal ik nog bezig zijn met het afronden van deze editie van Le Guess Who? Daarna ga ik alles op een rijtje zetten. Hoe kunnen we met Le Guess Who? doorgroeien, hoe kan het festival nog gezonder worden. De laatste twee jaar hebben veel mensen me benaderd, voor projecten waar zij mee bezig waren. Ik ga gewoon rustig kijken wat ik tof vind.”