Dertig jaar geleden zag het radiolandschap er totaal anders uit. Sms’en naar je favoriete zender kon nog niet, Spotify bestond niet, en de eigenwijze VPRO dj’s zaten gewoon nog op de woensdagmiddag rare muziek te draaien. Alleen: ze hadden geen idee wat nu echt populair was bij hun luisteraars. Fons Dellen: “Wij hadden er als vaandeldragers van de alternatieve popmuziek behoefte aan te weten wat ons publiek leuk vond. Daarom vroegen we iedereen hun top 3 op een briefkaart te schrijven, en die op te sturen naar 1200 AA in Hilversum. Ja, je moest er echt voor naar de brievenbus.”
Het resultaat van die oproep overtrof de verwachtingen van de initiators, die niet te beroerd waren om campagne te voeren voor hun eigen favorieten. “Dat was het leuke: achter de schermen was er in het VPRO Hit Team een scheiding der geesten. Je had het kamp Bram van Splunteren en het kamp Fons Dellen. Bram was meer van de toegankelijke muziek, ik van de rock ’n roll. Net als Jan Donkers, die van een generatie eerder dan ik was. Wij waren allebei heel enthousiast over een band die in 1984 ineens opkwam. Na de punk en de new wave was het Engelse landschap wat ingedut, tot daar ineens een bandje uit Schotland kwam dat de vloer aanveegde met iedereen. Het was stofzuigermuziek met keiharde feedback, maar het was ook echt heel goed, geïnspireerd door de girl group sound van Phil Spector.”
Dellen en Donkers hingen de vlag uit voor The Jesus And Mary Chain en deden er alles aan om de groep op nummer 1 in de eerste lijst te krijgen. “Zo richtten we de Jesus and Mary Chain fanketen op, waar je alleen lid van mocht worden als je op de band stemde voor de Song van het Jaar. En het lukte: dat jaar stond de band niet alleen op nummer 5, maar ook op nummer 1.”