Een half miljard dollar in 2013 dus, dat is meteen de helft van wat Spotify tot nu toe voor artiesten opleverde. De door Spotify gepresenteerde statistieken zijn wat dat betreft helder: tot nu toe verdubbelde jaarlijks het bedrag dat door het Zweedse bedrijf naar artiesten doorgeschoven werd. Wat levert dat tot nu toe op? Volgens Spotify is een wereldwijd hitalbum op dit moment goed voor zo'n $425.000 in een maand tijd. Een niche indie-album is volgens het bedrijf goed voor zo'n $3.300, terwijl een doorbraak indie-album zomaar $76.000 kan opleveren. Concrete namen zijn aan deze toch wat vage omschrijvingen niet verbonden. Wel stelt Spotify dat het populairste album op Spotify momenteel standaard meer dan vier ton per maand oplevert. Dat zijn de bedragen die Spotify overdraagt aan de rechthebbenden, in veel gevallen labels of publishers. Eerder deze week maakte Spotify overigens bekend dat The Heist van Macklemore & Ryan Lewis het populairste album van 2013 is op de streamingdienst.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hanteert Spotify geen vast bedrag per stream. Het aantal streams voor een artiest wordt gedeeld door het totaal aantal streams, en zo wordt het marktaandeel van de betreffende artiest bepaald. Uitgangspunt is dat Spotify ongeveer 70% van zijn inkomsten afdraagt aan rechthebbenden. Het bedrag dat per stream afgerekend wordt, hangt af van het aantal betaalde accounts (nu 6 miljoen van de 24 miljoen gebruikers) en het totaal aantal tracks dat alle gebruikers afspelen. Ook worden volgens Spotify per land andere deals gemaakt, ook een factor waardoor het bedrag kan verschillen, maar de dienst claimt een hoger bedrag per stream uit te keren dan andere streaming- en online radiodiensten. Momenteel is dat gemiddeld tussen $0,006 en $0,0084 per stream.
Spotify kijkt vast vooruit naar het ambitieuze totaal van 40 miljoen betalende bezoekers, hetgeen moet leiden tot het flink verhogen van de inkomsten. Van $3.300 naar $17.000 dollar voor een niche indie-album, van $425.000 naar $2.1 miljoen per maand voor een wereldwijd hitalbum. Spotify hoopt die groei in 2015 gerealiseerd te hebben, onder meer door in meer landen van start te gaan. Het bedrijf is momenteel in veel minder landen actief dan bijvoorbeeld grote concurrent Deezer, maar heeft desondanks nog wel meer abonnees. In de nabije toekomst wordt het bovendien voor artiesten mogelijk via Spotify merchandise te verkopen, een samenwerking met het bedrijf Topspin. Tour dates van artiesten zijn al te vinden via Spotify, inclusief de mogelijkheid om direct tickets te kopen, dit in samenwerking met Songkick. Op deze manier zegt Spotify artiesten te willen helpen hun publiek aan zich te binden en meer omzet te genereren uit de streamingdienst.
Spotify geeft uitleg over royalties
Uitgekeerde bedrag verdubbelt per jaar
Hoeveel houden artiesten nu precies over aan Spotify? Het is de afgelopen tijd onderwerp van verhitte discussies. Lang niet genoeg, zeggen muzikanten als Thom Yorke en David Byrne, vooral niet voor beginnende artiesten. Alleen al in 2013 $500 miljoen, zegt Spotify. Het Zweedse bedrijf geeft op een speciale site nu meer uitleg over het royalty-beleid.