BRB11: “Gages voor hiphopshows zijn de laatste tijd enorm gestegen” BRB11: “Gages voor hiphopshows zijn de laatste tijd enorm gestegen”

“België is een enorm belangrijk land voor Nederlandse artiesten”

, Erik Zwennes

BRB11: “Gages voor hiphopshows zijn de laatste tijd enorm gestegen”

“België is een enorm belangrijk land voor Nederlandse artiesten”

Erik Zwennes ,

In tijden van misère komt artiestenmanager Koos Groenendijk op Buma Rotterdam Beats met een opvallend positief verhaal over de Nederlandse muziekindustrie. De manager van The Opposites wijst er op dat sinds drie jaar meer Nederlandse rappers kunnen leven van hun muziek en dat gages voor optredens de laatste jaren enorm zijn gestegen.

“België is een enorm belangrijk land voor Nederlandse artiesten”

In tijden van misère komt artiestenmanager Koos Groenendijk op Buma Rotterdam Beats met een opvallend positief verhaal over de Nederlandse muziekindustrie. De manager van The Opposites wijst er op dat sinds drie jaar meer Nederlandse rappers kunnen leven van hun muziek en dat gages voor optredens de laatste jaren enorm zijn gestegen. “Platenmaatschappijen hebben het misschien zwaar, maar het gaat eigenlijk heel goed,” aldus Groenendijk.

Groenendijk begon zijn carrière als boeker. Zo haalde hij onder meer Amerikaan Lil’ Wayne voor het eerst naar Europa. Inmiddels is hij als manager werkzaam vanuit Grey Men, een adviesorganisatie in de entertainment- en mediabranche. “Heel veel hiphopartiesten beginnen op min tien. Ze hebben nog nooit belastingaangifte gedaan, hebben geen BTW-nummer, geen VAR-verklaring, kunnen niet factureren, bewaren geen bonnetjes en zijn absoluut niet zakelijk aangelegd. Het besef dat dit nodig is komt echt pas recent naar voren.” Groenendijk koppelt zijn stelling aan de groei van hiphop als substroming naar de mainstream. “Enkele uitzonderingen daargelaten kunnen hiphopartiesten pas twee of drie jaar leven van muziek. De heren van Opgezwolle hadden nog altijd bijbaantjes. Op dit moment kunnen The Opposites en De Jeugd van Tegenwoordig er heel goed van leven, maar ook iemand als Hef.”

Groenendijk benadrukt dat de inkomsten niet voortkomen uit de verkoop van albums, dat noemt hij ‘dure flyers’. “De gages zijn ontzettend gestegen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze in sommige gevallen te hoog zijn waardoor bepaalde acts lastig plaatsbaar worden op festivals. Artiesten verrekenen het gemis in verkoop van albums in hun gages.” Naast optredens wijst hij op de inkomsten uit merchandise, maar ook zaken als acteerklussen, presentatiewerk en stemmenwerk (inspreken van commercials en films bijv.) “Het palet van klussen die voort komen uit de muziek wordt voor artiesten steeds diverser. Niets moet, maar je zou kunnen stelen dat je jezelf als artiest te kort doet door je blikveld niet te verruimen.” Ook wijst Groenendijk op de groeimarkt van onze zuiderburen. “België is nu een enorm belangrijk land voor artiesten als Jiggy Dje en zijn Noah’s Ark, voor De Jeugd van Tegenwoordig, The Opposites en Fresku. Ik heb het idee dat ze daar veel sneller nieuwe muziek oppikken. Wanneer een act een nieuw nummer primeurt in een set worden ze daar helemaal gek.”

Boven een goede manager stelt Groenendijk het belang van een goede boeker. “Een manager wordt interessant op het moment dat je om tafel zit met een label, bedrijf of televisieprogramma. Dan kun je advies inwinnen en een goede deal uitonderhandelen. Een boeker vraagt zo’n 15% van je gage, maar verdient dit met gemak voor je terug. Kijk bijvoorbeeld naar Adje & Reverse die al heel veel shows pakken zonder dat Adje getekend is. Daarnaast weten zij hun publiek en een breed spectrum aan media-kanalen goed aan te spreken.” Ook adviseerd Groenendijk artiesten om na te denken over carrièreplanning (“durf eens twee jaar vooruit te kijken”) en de mogelijkheden die je hebt zonder manager of label. “De contacten die je opdoet en mensen die je om je heen verzameld kun je ook weer meenemen naar je label, mocht je in een later stadium tekenen.” Tot slot waarschuwt de manager er voor om niet te snel te tekenen en niet bang te zijn om advies in te winnen. “The Opposites hebben onlangs hun contract bij Top Notch verlengd. Dat heeft een jaar geduurd. Het geld dat ze dit heeft gekost, onder meer door mij te betalen, hebben ze er zeker weten snel uit. Zorg dat je een jurist naar de papieren laat kijken!”

Lees ook: 'Hoe Wilders’ nachtmerrie hét muzikale exportproduct van Nederland werd'

nu op 3voor12