Bitterzoet verkocht Bitterzoet verkocht

Nieuwe eigenaren nog niet bekend

Bitterzoet verkocht

Nieuwe eigenaren nog niet bekend

Amsterdams podium Bitterzoet wordt verkocht. Na vijf jaar hebben de drie eigenaren behoefte aan nieuwe impulsen en initiatieven. De bezoekers zullen daar weinig van merken. Bitterzoet blijft onder dezelfde naam bestaan, met een soortgelijke programmering. Wie Bitterzoet overneemt, wordt op verzoek nog niet naar buiten gebracht.

Nieuwe eigenaren nog niet bekend

Bitterzoet wordt verkocht. De drie eigenaren Pieter de Kroon, Joris Bakker en Nica de Bloeme kochten in 2003 het Amsterdams club aan de Spuistraat. In vijf jaar tijd is Bitterzoet uitgegroeid tot belangrijke club, met vernieuwende programmering op gebied van zowel hiphop als alternatieve muziek. Toch besluiten ze nu voor een verkoop. Mede-eigenaar Joris Bakker: “We zijn alle drie op het punt beland waar we meer dingen willen doen. We hebben behoeften aan nieuwe impulsen en initiatieven. Na vijf jaar is Bitterzoet klaar voor een frisse nieuwe doorstart.” 

‘Goeie gasten’, zoals Bakker ze noemt, nemen de tent over. Wie dat zijn, zal bekend worden wanneer het nodige papierwerk rond is. “Ze begrijpen goed wat Bitterzoet is en ze hebben goede initiatieven”, aldus Bakker. Waarschijnlijk zullen ze volgens hem wel wat breder gaan programmeren, maar verder zal de bezoeker weinig van deze verandering merken: de naam blijft behouden en momenteel zitten de nieuwe eigenaren en betrokken organisaties zoals Subbacultcha! rond de tafel om de toekomstige samenwerking te bespreken. 

De Kroon, De Bloeme en Bakker blijven wel eigenaar van strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee, die vorig jaar door hen is aangekocht. Momenteel werken zij aan de oprichting van de stichting Brak, waar onder meer Paradiso adjunt-directeur Geert van Itallie en Ron Euser van Mojo plaats in zullen nemen. Bakker: “In Timboektoe willen we culturele projecten organiseren, waaronder openluchtbioscopen, maar ook festivals met live muziek. Het is moeilijk om op een strand met kaartverkoop te werken. Een stichting maakt het mogelijk om subsidie aan te vragen, zodat we voor de regio een tof programma kunnen neerzetten.” De muziekprogrammering zal in lijn van Bitterzoet liggen. “We willen ons richten op de top van de underground; van Lefties Soul Connection tot aan Malle Pietje en de Bimbo’s en alles wat daar tussen valt.” Timboektoe zal proberen in de toekomst te blijven samenwerken met Bitterzoet, vertelt Bakker. Daarnaast openen ze op 1 juli openen ook een restaurant in Amsterdam, Löfel & Burke.  

Sinds de komst van Bitterzoet zijn er veel kleine podia bijgekomen in de hoofdstad. Toch speelt Bitterzoet nog altijd een even grote rol als in de beginperiode, vindt Bakker. “Bitterzoet is nog altijd nodig. De club is uniek, ook nu er op nieuwe locaties soortgelijke programma’s zijn. Bitterzoet bevindt zich tussen OCCII en de Paradiso bovenzaal. Het is de plek voor bands in de tussenfase die boekers goed in de gaten houden.” 

Nu op 3voor12