Goud Graven met Bong-Ra: Chrome Hoof, Venetian Snares en The Hidden Hand

“Het maakt mij niet uit dat The Hidden Hands niet meer bestaat, zolang Wino maar doorgaat”

Tien jaar geleden bracht Bong-ra zijn eerste officiële release uit. Tweeënhalf jaar daarvoor nam hij voor het eerst plaats achter de draaitafel. Het is voor de breakcore dj en producer alleszins géén reden voor een feestje. Gelukkig accepteert hij wel het 3VOOR12 kado: goud graven in het archief.

“Het maakt mij niet uit dat The Hidden Hands niet meer bestaat, zolang Wino maar doorgaat”

Bong-Ra jubileert. 12,5 jaar geleden nam Jason Kohnen onder zijn alias achter de draaitafel plaats en tien jaar geleden bracht hij zijn eerste, officiële plaat uit: Darkbreaks Vol 1. Dubbel zo veel reden voor een feest dus. Maar nee, hij is niets van plan dat lijkt op een feest. “Ik dacht nog aan het uitbrengen van een dvd/cd box, maar eigenlijk doe je dat pas wanneer je stopt of over je hoogtepunt heen bent. Dus heb ik alsnog besloten het niet te doen. Ik blijf me zelf ontwikkelen en herontdekken. Zo begeef ik me nu langzaamaan de instrumentale richting op. Zo’n verzamelbox kan altijd nog, als er vraag naar is.” 
Chrome Hoof live @ Eurosonic 2008
“Het is één iemand van de Nederlandse pers opgevallen: de gehele Europese tour van Chrome Hoof maakte ik onderdeel uit van de band. Ik was dan ook wel geschminkt als wandelend skelet en dus moeilijk herkenbaar. Met de broers Leo en Milo ben ik al heel lang bevriend. Ik ken ze van hun vorige doommetalband Cathedral. De eerste demo’s van Chrome Hoof uit 1996 heb ik thuis liggen. Leo vertelde toen al over zijn plannen met de band. Ik dacht nog: als hij dat flikt, wordt het iets heel bijzonders. En hij heeft het geflikt. Het is knap hoe zo’n grote band van elf man toch op het podium een groep vormt. Het is één grote familie, waar iedereen bij mag aansluiten. Dat stralen ze ook live uit.” 

Venetian Snares - Ketsarku Mozgalom
“Venetian Snares vind ik een van de meest interessante elektronica artiesten. Deze Canadees is heel afwisselend, zowel in zijn producties als in zijn optredens. Hij mengt klassieke stijlen met elektronica, zoekt de uitersten in zijn tracks op en weet daar ook gevoel in te brengen. Ik treed vaak met hem op, dat werkt heel goed. Hij draait net iets harder, zodat ik hem met mijn set nooit overtref. Sinds enkele jaren hebben wij het idee om samen een plaat te maken. Toch is die er nog niet. We zijn allebei druk en hij woont ook in Canada, wat niet bepaald om de hoek is. Maar ooit zal het er van komen.”

The Hidden Hand - Live @ Roadburn 2007
“Van Scott "Wino" Weinrich ben ik een groot fan. Hij is een held. The Hidden Hand heb ik niet op Roadburn gezien. Bij dat festival grijp ik altijd net naast de kaartjes. Wel heb ik de band datzelfde jaar in Nighttown gezien. Daar stonden we met vijf man publiek. Wino is al dik in de veertig, heeft in verschillende bands gezeten die nooit zijn doorgebroken en toch staat hij daar zo overtuigend en vol passie te rocken. The Hidden Hand bestaat inmiddels niet meer, maar dat maakt niet. Zolang Wino maar doorgaat. Elke band waar hij in speelt bezit duidelijke Wino kenmerken. Zijn bands zijn dus altijd goed.”  

Pedro The Lion - Simple Economics
“Van dit nummer ben ik eigenlijk niet zo weg. Hier mis ik namelijk het kippenvel gehalte dat ik bij andere nummers van hem wel heb. Toch moet Pedro The Lion in mijn lijstje staan, want deze band is ongekend goed. Het is een band rondom singer-songwriter David Bazan. Hij doet zeker niet onder voor bijvoorbeeld Bonnie Prince Billy. Elk weekend begeef ik me weer op het vliegveld, op weg naar een optreden in het buitenland. Het is een vrij surrealistisch, David Lynch achtige plek, waar een apart volk rondloopt. Dan luister ik graag naar Pedro The Lion, waar ik in kan wegdromen en die akelige vliegvelden kan vergeten.”

The Killimanjaro Darkjazz Ensemble - Kilimanjaro Darkjazz Ensemble - 5 Days Off 2006
“Al ben ik daar niet zo van, toch wil ik graag iets van mijzelf er in zetten. 5 Days Off was ons eerste optreden met The Killimanjaro Darkjazz Ensemble. Het was vreemd om met onze experimentele jazz op 5 Days Off  te staan, daar het toch vooral een house en techno georiënteerd festival.  Maar het was druk.  We zijn net klaar met ons tweede album. De vorige kwam uit op Planet Mu. Dat is een goed label, maar toch zijn we nu op zoek naar een grotere platenmaatschappij. Het kan geen kwaad om als band de lat bij een volgende stap hoger te leggen.”