Bands kunnen tegenwoordig beter promoten dan platenmaatschappijen, vindt Gronings Lopend Vuur, een muziekplatform voor indie-bands. “Artiesten verzinnen de beste, slimste dingen”, zegt Ard Boer van het Groningse muziekplatform. “Maar door gebrek aan financiële middelen zitten ze al snel tegen het plafond aan. Ik zie graag dat alle plannen worden verwezenlijkt.” Daarom start het platform samen met Sony’s sublabel Red Ink Music een ‘pitch’ voor indie bands.
Vanaf december kunnen bands een plan indienen hoe het best reclame te maken voor hun eigen band. Na een selectie werken deelnemers onder professionele begeleiding aan het plan. De band met het beste idee krijgt een platencontract en mag met hulp van Red Ink Music het concept uitvoeren. Een soort Idols voor indies dus. “Zo zou je het kunnen zien, maar hier hoeven bands niet Jennifer Lopez te coveren, maar gaat het om hun eigen muziek.”
Met dit plan hopen beide partijen een oplossing te vinden voor de tendens dat steeds meer bands het zonder label proberen te rooien. Boer: “Labels moeten zich committeren aan de nieuwe ontwikkelingen in de muziekindustrie. Dit is er zo één. Red Ink is hiervoor het vehikel voor Sony.”
Thijs Liemt, betrokken bij 3FM’s Serious Talent en ongekendtalent.nl, vindt het een goed initiatief. “Niet elke band heeft een marketing genie in de gelederen. Je bent als band natuurlijk voornamelijk bezig met creatief zijn met muziek, en zo hoort het ook. Maar als je verder wilt met wat je hebt opgenomen is het goed dat er een initiatief is dat je hiermee helpt door je in contact te brengen met proffesionals op dat gebied”, aldus Liemt.
Zijn Serious Talent is ook door Lopend Vuur benaderd om samen te werken. Daar heeft Liempt toch voor bedankt. “We zitten met het Serious Talent platform nog in de opbouwfase en het is gewoon niet slim om de aandacht hiervoor nu al te delen met andere projecten.”
Zanger en liedjesschrijver Gregory Orange van indieband The May Bees is ‘opbouwend positief’. Hij kent het initiatief. Het verhaal dat Lopend Vuur vertelt, komt hem bekend voor. “Vorig jaar hebben we onze promotie in Amerika bekostigd met eigen spaargeld, want het duurt te lang voordat je zoveel geld bij elkaar hebt gespeeld.”
Toch is hij voor een paar dingen bang. Zo ziet hij de competitie vorm, waarin het project is gegoten, als valkuil. “ De organisatie moet uitkijken dat het niet te veel neigt naar een Wanna Be Indie Rockstar wedstrijd. Dat zou haaks staan op waar de indiescene voor staat. Als dat gebeurt, dan word je direct genadeloos afgestraft door de scene.” The May Bees beraadt zich daarom nog over deelname. “Ik heb nog een paar vragen voor de organisatie; over artistieke vrijheid en de tegenprestatie bij het contract. Als dat duidelijk is, denken we er serieus over na.”
Nieuw project: Idols voor indies
Muziekplatform Lopend Vuur en Sony bundelen krachten
Terwijl veel bands het tegenwoordig zonder platenlabel proberen te rooien, denkt muziekplatform Lopend Vuur dat de twee nog niet zonder elkaar kunnen. Daarom start de organisatie samen met Sony/BMG een nieuw project, waar label en band op een nieuwe manier met elkaar samenwerken. "Een label moet zich committeren aan nieuwe manieren om met de ontwikkelingen om te gaan."