Terrorisme en de Sugababes inspireren The Rakes! Terrorisme en de Sugababes inspireren The Rakes!

Donohoe: "Ook avantgarde componist Ligeti, maar dat is niet sexy genoeg"

Terrorisme en de Sugababes inspireren The Rakes!

Donohoe: "Ook avantgarde componist Ligeti, maar dat is niet sexy genoeg"

Tien belangrijke nieuwe boodschappen, Ten New Messages. Zo heet het donkere nieuwe album van de Londense rockband The Rakes. Maar hun intellectuele zanger Alan Donohoe klaagt er over dat de verzamelde pers het slechts over een triviale boodschap wil hebben: welke Sugababe hem nu het meest inspireert...

Donohoe: "Ook avantgarde componist Ligeti, maar dat is niet sexy genoeg"


The World Was A Mess But His Hair Was Perfect. Ziedaar, de cynische openingstrack van Ten New Messages, het tweede album van de Londense rockband The Rakes. Die titel geeft goed de huidige gemoedstoestand weer van hun zanger Alan Donohoe. Hij gaat als goedgeïnformeerde intellectuele nerd door het leven...maar dan wel een opvallend goed geklede.

Dat liedje had de band oorspronkelijk geschreven voor een Christian Dior modeshow voor mannen. In een lang versie van wel vijftien minuten, inclusief een ellenlange onzintekst. Donohoe over de totstandkoming: "Dior-ontwerper Hedi
Slimane volgde ons al in een vroeg stadium en bleef zeuren om een nummer. Hij maakte de mode op onze muziek, het was dus eigenlijk een nummer in commisssie." In een korte versie bleek het live ook goed te werken. En het gratis Dior-pak was toen al binnen.

De nieuwe Rakes-single We Danced Together doet denken aan de thematiek van Dancing With Tears In My Eyes, een hit van Ultravox uit het donkere 1984: We dansen hier dan wel mooi, maar de wereld staat in brand. En de vrolijk gerapte nieuwe Rakes-track Suspicious Eyes refereert aan de fatale politiefout, die Jean Charles de Menenzes het leven kostte, toen hij onterecht werd aangezien voor een zelfmoordenaar in de Londense tube.

"Oh sorry", verontschuldigt Donohoe zich voor de zware kost. "We wilden ditmaal de wat grotere thema's aanpakken als racisme, homohaat en terrorisme, maar wel op een dagelijkse, luchtige manier." In deze tijden van politiekvrije teksten, is Bloc Party zowat de enige mainstream band, die zulke thema's aansnijdt. "Daar kwam ik ook achter toen ik Bloc Party gitarist Russell Lissack op een festival sprak. Zij maken zelfs ook gebruik van geneurie op hun single The Prayer. Al komt dat geneurie van ons door David Bowie, het hunne lijkt meer op Fun Boy Three...".

Maar het is gelukkig niet alleen de toestand van de wereld, die Donohoe inspireert. Ook The Sugababes, al is Donohoe minder blij om ook in dit interview daar weer mee geconfronteerd te worden. Donohoe speelt verongelijkt: "Ik had mijn persdame een hele lijst van inspiratiebronnen gegeven, waaronder bijvoorbeeld ook (de Hongaars-Oostenrijkse avantgarde componist) György Sándor Ligeti, maar dat is vast niet sexy genoeg. Ja, er is een zangmelodie op Ten New Messages, die vaag aan een nummer van de Sugababes doet denken. Maar nu vraagt iedere journalist me voor welke Sugababe ik val. Nou, als je me voor het blok zet kies ik de donkere - maar
echt mooi zijn ze geen van allen..."


Luister naar het interview van Menno Visser met Alan Donohoe van The Rakes.

nu op 3voor12