Platenmaatschappijen Epitaph en Excelsior zijn een overeenkomst aangegaan met de online concertzender Fabchannel. Hiermee stemmen zij voor zeker twee jaar in met de wereldwijde distributie en verkoop van concertregistraties van artiesten uit hun stal. De concerten van deze acts in Paradiso en de Melkweg worden exclusief opgenomen door de online concertzender. Vanaf mei kunnen mensen uit het bestaande archief audio-opnames van concerten door Epitaph- en Excelsiorbands online kopen via iTunes en de Sony Connect Music Store. Dat moet ook wel, want binnen anderhalf jaar moet Fabchannel zonder subsidie geheel op eigen benen staan.
Fabchannel sloot een soortgelijke deal al eerder met V2. Hierdoor zijn de Fabchannel-opnames van Little Man Tate, Bloc Party en Cold War Kids nu via iTunes of Sony Connect te koop. Van Epitaph-bands als Pennywise en Motion City Soundtrack nam Fabchannel de afgelopen jaren al concerten op. Uit de Excelsior-stal zijn registraties te zien van Alamo Race Track, Spinvis en zZz. De audio-opnames van deze shows zijn naar verwachting in mei online te koop.
Ook losse tracks kopen is mogelijk. Daarvoor betaal je op iTunes net als bij albums 99 cent per nummer. De opname van een heel concert kost 10 euro. Complete videoregistraties kopen om vervolgens op je iPod te bekijken zit er voorlopig nog niet in. Al is de techniek van Fabchannel er volgens directeur Justin Kniest wel klaar voor. “Maar die van Apple blijkbaar nog niet”, zegt hij. “Het is nog niet duidelijk wanneer de iTunes Music Store in Nederland ook videobestanden gaat aanbieden.”
Intussen blijft het wel mogelijk om via de stream alle concerten gratis te bekijken op Fabchannel of op de eigen webpagina via de Fab-player. Volgens Kniest zijn er genoeg mensen die hun portemonnee willen trekken voor een concertopname. “We krijgen echt tientallen mailtjes per dag van mensen die een bepaalde concertopname zelf willen bezitten.” Hoe het staat met de verkoopcijfers van de opnames van Bloc Party en Cold War Kids in Paradiso kan Kniest nog niet zeggen. “Dat weten we pas als de kwartaalcijfers komen, maar ik heb niet de illusie dat we meteen een knallende start maken.”
Toch is Kniest ervan overtuigd dat de verkoop van Fabchannel-opnames een grote vlucht kan nemen. Hij is al jaren constant in onderhandeling met de grote platenmaatschappijen over de verkoop van concertopnames van hun artiesten. Nieuwe deals zijn ook nodig, want over anderhalf jaar krijgt Fabchannel geen subsidie meer. De opbrengsten uit de online verkoop worden volgens Kniest ‘eerlijk verdeeld’. “Na zeven jaar Fabchannel begint het bij de grote platenmaatschappijen eindelijk door te dringen dat er geld aan valt te verdienen. Tenminste, de kantoren in Nederland zijn enthousiast. Uiteindelijk worden de labels geleid in Londen en New York en daar zijn ze een stuk lastiger te overtuigen.”
Bij Epitaph en Excelsior was niemand bereikbaar voor een reactie.
Fabchannel in zee met Epitaph en Excelsior
"We hebben niet de illusie dat we meteen een knallende start maken"
Binnen anderhalf jaar moet online concertzender Fabchannel zonder subsidie zelf de broek ophouden. Een nieuwe stap richting zelfstandigheid is gezet. Na V2 hebben ook punklabel Epitaph en Excelsior een deal gesloten met Fabchannel. Hiermee heeft de concertzender de exclusieve rechten om opnames te maken van concerten van Epitaph- en Excelsioracts en om die online te verkopen.