Het is geen kattenpis, de verkiezing van de beste nachttempel van Nederland door Nieuwe Revu. Sommige clubs doen er alles aan om zoveel mogelijk stemmen te krijgen voor deze prijs, die naast de eer en volop media-aandacht ook een fiks geldbedrag oplevert om een nachttempelfeest mee te organiseren. Genomineerden Off_Corso, Patronaat en Paard van Troje hebben computers neergezet om het hun bezoekers makkelijker te maken om te stemmen. De Eindhovense Effenaar deed hetzelfde en riep het publiek ook nog op om een tweede stem via sms uit te brengen in ruil voor een gratis biertje.
Een gratis biertje als beloning voor een stem? Dat ruikt naar omkoperij. Robert Schaeffer van de Effenaar ziet het anders. “Nee hoor, het is het compenseren van de sms-kosten en een dubbele stem is altijd goed. We kennen onze bezoekers een beetje en die geven niet zomaar geld uit om te kunnen stemmen. Maar als ze er iets voor terugkrijgen wel.” Het mag duidelijk zijn dat de Effenaar heel graag de nachttempel van het jaar wil worden. “Zo kunnen we nog beter aantonen dat de Effenaar en Eindhoven booming zijn.”
De actie heeft voor de Effenaar in ieder geval donderdag 22 maart z’n vruchten afgeworpen. Toen speelden de Levellers in Eindhoven en waren de meeste smsjes die Nieuwe Revu die avond binnenkreeg in ieder geval voor de Effenaar, bevestigt Bryan Benninga van Nieuwe Revu’s marketingafdeling. Van omkoperij is volgens hem geen sprake. ”Zolang het niet naar fraude riekt, mogen de genomineerde clubs iedere actie houden om hun achterban te mobiliseren. Bovendien doet de winnaar nog iets terug voor de stemmers door dat grote feest te organiseren. Maar het is iets anders als een club echt de straat op zou gaan om mensen te ronselen voor een stem.”
De winnaar van twee jaar geleden, het Paard van Troje, vindt gratis bier voor een stem maar een rare gang van zaken. “Dan stemmen mensen voor een gratis biertje, niet voor de club zelf”, denkt Stefan Oosthof. “Wij hopen heel erg dat we dit jaar weer winnen, maar ik ga geen mensen omkopen met gratis consumpties.” Het Paard heeft wel allerlei andere middelen uit de kast getrokken om stemmen te trekken. “We hebben een computer staan voor bezoekers, al wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ze op jou stemmen. Verder hebben we flyers uitgedeeld, de nominatie prominent op Hyves en MySpace gezet en zijn een paar medewerkers nog met uitgeprinte stemformulieren langs de volle terrassen gegaan. Zonder iemand te dwingen om iets in te vullen natuurlijk.”
De moeite die de clubs doen om de nominatie te verzilveren onderstreept het belang dat zij hechten aan de Nachttempel Award. Oosthof: “We hebben echt iets gehad aan de winst van twee jaar terug. We kregen veel landelijke media-aandacht, zodat iedereen wist dat we weer open waren. Nog een keer winnen zou de ultieme bevestiging zijn, maar dat we weer genomineerd zijn is op zich al tof.” Programmeur Darko Esser van de winnaar van vorig jaar, het Nijmeegse Doornroosje, onderschrijft de invloed van de prijs. “Het is bij ons zichtbaar drukker geworden en veel publiek hebben we ook weten vast te houden. En de prijs heeft ons geholpen als het om aandacht van de gemeente Nijmegen gaat. Het proces richting nieuwbouw is versneld, een locatie is zelfs al vastgesteld.” Ondanks een nieuwe nominatie heeft Doornroosje zich dit keer gedeisd gehouden.. Esser: “Het stond alleen in onze mailing dat we waren genomineerd, met een link erbij. We hebben vorig jaar gewonnen, dus bescheidenheid is gepast."
Het stemmen voor de beste nachttempel van Nederland is bijna ten einde. Op woensdagavond om 24.00 uur sluiten de virtuele stembussen. Zo'n tienduizend mensen hebben via de website van Nieuwe Revu of per sms een stem uitgebracht. Op dinsdag 3 april wordt tijdens een besloten feest bekendgemaakt wie zich Revu’s Nachttempel 2007 mag noemen.
De Effenaar geeft biertjes weg om Revu's Nachttempel te worden
Genomineerde clubs maken het bezoekers makkelijk om te stemmen
De Nachttempel Award van weekblad Nieuwe Revu is voor poppodia en clubs een onderscheiding geworden die er toe doet. De acht genomineerden doen er alles aan meer stemmen van het publiek in de wacht te slepen. De Eindhovense Effenaar spant de kroon door sms-stemmers te belonen met een gratis biertje. Omkoperij of niet, bijna alles is toegestaan om de achterban te mobiliseren.