Het grote openingsfeest staat pas gepland voor begin 2008, maar het Arnhemse poppodium Luxor Live maakt nu al kans op een prijs. Onder de naam ‘Digitaal: Tussen de Steigers’ filmde het podium de afgelopen maanden acht sessies met bekende muzikanten op de bouwplaats. Alles bij elkaar goed voor een aardige blik op het toekomstige podium. Dat vond ook de jury van de IJzeren Podiumdieren, een prijs van de Vereniging voor Nederlandse Podia en Festivals (VNPF). Luxor Live is genomineerd in de categorie ‘Beste Marketingcampagne’.
Volgens directeur Lineke Kortekaas van Luxor Live bestonden de plannen voor de sessies al toen zij in augustus vorig jaar de organisatie begon op te zetten. “Veel mensen zijn benieuwd hoe het er straks uit gaat zien, en er zijn heel wat muzikanten die er graag willen spelen. Eén podium hebben we al wel: het digitale podium. De filmmakers zijn gaandeweg de serie steeds creatiever geworden in het gebruik van de ruimte. Luxor is een mooi gebouw met een bijzondere geschiedenis. Het was ooit een van de eerste bioscopen. Het grote Amsterdamse Tuschinski is voor een groot deel op Luxor geïnspireerd.” En dus zien we Bettie Serveert tussen het gruis staan, en laat mc Ravage al rappend de kelder zien. Gem speelt in de bouwput zelfs een nieuw nummer.
Luxor Live is de laatste maanden stilletjes bezig zijn naam te vestigen in Arnhem. Zo werden in samenwerking met allerlei kroegen en podium Goudvishal drie avonden georganiseerd onder de naam Luxor Live @ City Center en had de zaal een eigen podium op Koninginnedag. Niet alleen aan de naamsbekendheid wordt gewerkt, er moet ook goodwill gekweekt worden. Want hoe fraai Luxor Live wellicht ook wordt, de zaal slokt wel de subsidie op van de Goudvishal. Gelukkig heeft Luxor Live voorlopig weinig last van protesterende Goudvishalbezoekers. Kortekaas: “Een individuele initiatiefnemer heeft een petitie gemaakt. Die is door veel mensen ondertekend. Goudvishal heeft vanaf het begin Luxor Live gesteund. Het is ook een zaal met een heel andere signatuur. Wat mij betreft kunnen de twee zalen prima naast elkaar bestaan, maar de gemeente heeft anders beslist.”
Eind november wordt het pand als het goed is opgeleverd. In december begint Luxor Live met proefdraaien. De basis van de organisatie ligt er intussen. Programmeur Bert Dondorff en PR-medewerker Suzanne van Bilsen zijn begin deze maand in Arnhem aan de slag gegaan. Mocht de Arnhemse zaal er 13 juni daadwerkelijk met de prijs vandoor gaan, dan heeft Kortekaas al een bestemming voor het prijzengeld: “Dan gaan we ‘Digitaal: Tussen de Steigers deel 2’ maken.’
Of Luxor de prijs voor beste marketingcampagne echt wint, maakt de VNPF op 13 juni bekend tijdens het jaarlijkse gala, dit keer in het Groningse Vera.