Vanuit je luie stoel online een concertkaartje kopen en met één extra muisklik de nieuwe cd van de betreffende artiest in huis halen. Het is een nieuwe formule waarmee Mojo Concerts en platenmaatschappij Universal zaterdag voor het eerst experimenteren. Dan begint de voorverkoop van twee Kaiser Chiefs-concerten, op dinsdag 29 en woensdag 30 mei in de Amsterdamse Paradiso.
Wie vanaf 10 uur achter de computer kruipt om via Ticketservice kaarten te reserveren, kan tegelijkertijd tegen de gereduceerde prijs van 15,99 euro het nieuwe Kaiser Chiefs-album Yours Truly, Angry Mob thuisgestuurd krijgen. Dat klinkt als een nieuwe marketingtruc om met een extraatje nieuwe platen van populaire bands aan de man te brengen. “Nou ja, marketingtruc klinkt zo negatief”, zegt Mark Stoks van platenmaatschappij Universal. “We zien het als een stukje service naar de fans, een frisse manier om mensen in contact te brengen met een nieuwe plaat.”
Wie gebruik maakt van het aanbod, moet Yours Truly, Angry Mob op releasedag 23 februari op de mat aantreffen. Als extra bonus de cd een paar dagen eerder dan die datum leveren is volgens Stoks onmogelijk. “Dan zouden we de hele handel naar voren moeten halen.” Op de dag van verschijnen kan de Kaiser Chiefs-fan natuurlijk ook naar de speciaalzaak rennen waar nieuwe cd’s ook geregeld voor een euro of 15 in de schappen liggen. Stoks: “Het lijkt me sterk dat de nieuwe plaat voor die prijs in de winkel komt te liggen. Volgens mij is 15,99 euro inclusief de verzendkosten heel scherp geprijsd.”
De korting op het album is nog niet alles. Daags na de shows kan de bezoeker als dierbare herinnering een exclusieve track downloaden die is opgenomen tijdens de concerten. Universal verstuurt een e-mail met daarin een wachtwoord. “Daarmee kun je op een beveiligde webpagina een exclusieve track uit dat concert downloaden. Kiezen uit je favoriete nummer van het concert kan helaas nog niet. Dat is technisch gezien nog te ingewikkeld, maar wie weet wordt dit later nog mogelijk.”
Stoks denkt dat dit soort combi’s wel eens de toekomst kunnen hebben: “Wat mij betreft gaan we dit vaker doen. De consument hoeft voor de nieuwe plaat dan niet nog eens een extra keer de deur uit te gaan of naar een online winkel te surfen.” Al is het nog te vroeg om de actie te bombarderen tot dé nieuwe manier om meer cd’s te verkopen. Lang niet iedereen koopt immers kaartjes via internet: genoeg mensen sluiten net zo lief aan in de rij voor het postkantoor. Stoks: “Het gaat in eerste instantie om een test. Er zijn 3000 kaarten beschikbaar voor de concerten. Als we op deze manier een paar honderd cd’s verkopen ben ik al blij."
Wie vanaf 10 uur achter de computer kruipt om via Ticketservice kaarten te reserveren, kan tegelijkertijd tegen de gereduceerde prijs van 15,99 euro het nieuwe Kaiser Chiefs-album Yours Truly, Angry Mob thuisgestuurd krijgen. Dat klinkt als een nieuwe marketingtruc om met een extraatje nieuwe platen van populaire bands aan de man te brengen. “Nou ja, marketingtruc klinkt zo negatief”, zegt Mark Stoks van platenmaatschappij Universal. “We zien het als een stukje service naar de fans, een frisse manier om mensen in contact te brengen met een nieuwe plaat.”
Wie gebruik maakt van het aanbod, moet Yours Truly, Angry Mob op releasedag 23 februari op de mat aantreffen. Als extra bonus de cd een paar dagen eerder dan die datum leveren is volgens Stoks onmogelijk. “Dan zouden we de hele handel naar voren moeten halen.” Op de dag van verschijnen kan de Kaiser Chiefs-fan natuurlijk ook naar de speciaalzaak rennen waar nieuwe cd’s ook geregeld voor een euro of 15 in de schappen liggen. Stoks: “Het lijkt me sterk dat de nieuwe plaat voor die prijs in de winkel komt te liggen. Volgens mij is 15,99 euro inclusief de verzendkosten heel scherp geprijsd.”
De korting op het album is nog niet alles. Daags na de shows kan de bezoeker als dierbare herinnering een exclusieve track downloaden die is opgenomen tijdens de concerten. Universal verstuurt een e-mail met daarin een wachtwoord. “Daarmee kun je op een beveiligde webpagina een exclusieve track uit dat concert downloaden. Kiezen uit je favoriete nummer van het concert kan helaas nog niet. Dat is technisch gezien nog te ingewikkeld, maar wie weet wordt dit later nog mogelijk.”
Stoks denkt dat dit soort combi’s wel eens de toekomst kunnen hebben: “Wat mij betreft gaan we dit vaker doen. De consument hoeft voor de nieuwe plaat dan niet nog eens een extra keer de deur uit te gaan of naar een online winkel te surfen.” Al is het nog te vroeg om de actie te bombarderen tot dé nieuwe manier om meer cd’s te verkopen. Lang niet iedereen koopt immers kaartjes via internet: genoeg mensen sluiten net zo lief aan in de rij voor het postkantoor. Stoks: “Het gaat in eerste instantie om een test. Er zijn 3000 kaarten beschikbaar voor de concerten. Als we op deze manier een paar honderd cd’s verkopen ben ik al blij."