Fabrikant drankje 'Toppertje' dankbaar voor zomerhit

MTV beschouwt Toppertje niet als reclame

De zomer van 2006 kan de geschiedenis ingaan als Zomer van de Wansmaak dankzij drie grapjassen: Hein O))), Tropical Danny & Guillermo. Her en der wordt gespeculeerd over de ‘echtheid’ van laatstgenoemd duo, maar over succes valt niet te twisten. Drankenfabrikant Drinks & Liquors zit niet achter de hit, maar is er wel blij mee. Stichting Verantwoord Alcoholgebruik heeft de hit “nog niet gehoord”.

MTV beschouwt Toppertje niet als reclame

Natuurlijk zijn Tropical Danny en Guillermo twee vrolijke slimmerds die met behulp van Tjeerd Oosterhuis, Universal, boekingsagent Agents after All en reclamebureau Habbekrats een megahit scoorden met Toppertje. Dat drankenfabrikanten achter de hit ‘Toppertje’ zitten, wordt sterk ontkent. Maar dat Drinks & Liquors, de fabrikant van het drankje Toppertje er wel bij vaart, is inmiddels wel duidelijk. Een woordvoerder: “In het begin merkten we er niet zoveel van, maar we signaleren nu duidelijk een stijging in de verkoop. Wij zijn wel blij met dit soort gratis reclame. Het kwam als een verrassing. Concurrent Flügel was veel groter en had meer bekendheid.” Inmiddels heeft het bedrijf wel met de twee volkszanger-parodisten gesproken over een eventuele samenwerking. “Mijn compagnon is er mee bezig, maar ik kan er nog niet veel over zeggen. Er ging een gerucht dat wij op voorhand al iets met het nummer te maken zouden hebben, maar dat is onzin. Wel mooi, deze gratis campagne.” Het lied staat al een tijd in de hoogste regionen van de charts. Er doen verschillende verhalen de ronde over de ware aard van Tropical Danny en Guillermo. Zo zouden ze met hun huidige achterban (Universal, Habbekrats, Agents After All) eerder in de hoek van De Jeugd van Tegenwoordig passen dan bij een oerhollands feestbeest als Wolter Kroes. 3VOOR12 sprak enkele weken geleden met Jim en Victor van reclamebureau Habbekrats, die de videoclip voor Toppertje schoten. Jim: “Nee, we zijn niet door een groot merk ingeschakeld om dit concept te bedenken, want dan reed ik nu rond in een dure auto. De clip heeft namelijk slechts een paar euro’s gekost: om de huur van de rondvaartboot te betalen. Zelfs voor Artis hebben we niet betaald, we zijn over het hek gesprongen.” Maar als het dan geen officiële reclame is voor het feestdrankje Toppertje of de platte “Breezurrananassss”, het verhoogt zowel de verkoopcijfers van de drankjes als de feestvreugde onder de jeugd. Toch heeft de STIVA, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik die zoals elk jaar traditiegetrouw constateert dat MTV geen alcoholreclames uitzendt, nog nooit van de hit gehoord. “Er was een aantal mensen op vakantie,” verontschuldigt een medewerkster van STIVA. “Ik zal het eens opzoeken. Eerder was er een hit van De Kassameisjes die zongen over een vakantie naar Salou en daar veel Breezers dronken. Bacardi had er niks mee te maken. Het is vervelend en onwenselijk, maar kan moeilijk verboden worden omdat Breezer een algemeen woord is geworden, en niet als reclameuiting wordt beschouwd.” "Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code verbiedt onder meer overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie uit te beelden of te suggereren en verbiedt voorts reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit personen jonger dan 18 jaar. […] Voor het komende jaar zijn dit voor televisie TMF, MTV, Nickelodeon, Jetix en The Box." (bron: stifa.nl). “Doe mij een toppertje en een breezer ananas, en doe er ook maar een dubbele whisky bij, want vanavond gaan alle remmen los, en we lachen en we springen, zijn zo blij.” Het liedje is enorm populair onder de jeugd. Ook bij TMF en The Box komt de clip vaak voorbij. Njusja Andersen van MTV Networks, waar TMF en The Box deel van uitmaken: "MTV beschouwt Toppertje niet als reclame. Het is een nummer 1-hit en natuurlijk draaien wij die. Het is een liedje dat voor het eerst op AT5 was te zien en daarna is opgepikt door radiostations. Vervolgens is er een videoclip van geschoten die bij ons is aangeboden door de platenmaatschappij. Het is een grap die op Koninginnedag is ontstaan, en niet meer dan dat. Wij kunnen de humor er wel van inzien. En Toppertje is alweer op zijn retour. Als je dit als reclame gaat beschouwen, kunnen we liedjes zoals Red Wine van UB40 ook niet meer draaien." 3VOOR12 speelt liever niet voor Moralpolizei en wenst Tropical Danny en Guillermo veel goeds toe. Een combinatie met Harry Merry wordt aanbevolen om de status van Shandy wat op te krikken.