Minder dan een jaar geleden (oktober 2004) bestond het muziektijdschrift Aloha nog. Toen nog zonder de extensie ‘People & Music’, die twee weken later werd toegevoegd door uitgever Paul Evers. Aloha, People & Music was een samensmelting van Aloha en een gratis blaadje van winkelketen VanLeest. Nu Paul Evers, nog altijd uitgeefmanager, Aloha en Oor wil samensmelten bij de Argo Mediagroep, zal OOR dus een fusie behelzen van eigenlijk drie tijdschriften.
“Ik wil er niet veel over kwijt,” legt Paul Evers uit. “Ik kan alleen bevestigen dat de ‘nieuwe’ OOR er komt. We zitten midden in het proces. Maar dat het een supertitel wordt qua vorm en inhoud, dat is duidelijk. Denk aan het Britse Q-music of Mojo. Het blijft OOR en wordt een glossy, en dikker.” Wie denkt aan een glossy als het vermeend subversieve The Face (reeds ter ziele gegaan) of i-D uit Engeland, heeft het mis. “Nee, het heeft de sterkte van de OOR-traditie en de breedte van Aloha. Het beste van twee werelden. Zo zullen we een nieuwe markt aanboren.” Het ‘marketingtechnische’ lezersprofiel zal zich volgens Evers dus verbreden.
Dat klinkt allemaal ambitieus, maar het lijkt ook een wanhoopspoging om de cohesie te bewaren. Kwam het blad vorige maand nog in opspraak vanwege het te laat of niet betalen van freelancers, toch hanteert Evers de optimistische visie als koers. Betekent het niet gewoon dat Aloha People & Music opgeheven wordt en dat er wat medewerkers worden overgeheveld naar de nieuwe OOR? Immers, een paar dagen geleden (12 september) stapte hoofdredacteur Patrick Oxsener bij Aloha People & Music op.
Popjournalist Jean-Paul Heck (Telegraaf, Aloha) reageert terughoudend en gematigd positief over de nieuwe plannen. “Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het pas sinds gisteren weet. Ik vermoed dat er binnenkort wel een briefing plaats zal vinden. En ik ben ook gevraagd om te gaan schrijven en in de denktank van het blad te zitten. Optimistisch… tja… ik weet niet. Ik denk dat we goed om de tafel moeten zitten. Er is natuurlijk nogal wat gebeurd in het recente verleden. Vooral met die betalingen enzo.”
Het is de bedoeling dat half oktober de nieuwe OOR van start gaat. Dat wordt dus nog even hard werken. Welke namen er boven de artikelen zullen staan en hoe de indeling is van de redactie, wil Paul Evers niet uit de doeken doen. Huidige OOR hoofdredacteuren Erik van den Berg en Tom Engelshoven hebben geen zin om te praten over de fusie.
Vorig jaar berichtte 3VOOR12 al over een nieuwe aanpak van OOR. In plaats van eens in de twee weken verscheen het blad maandelijks. Een andere belangrijk speerpunt bleek de OOR website; deze werd actueel (regelmatige updates naar aanleiding van concerten en verschijnen van cd’s). Het valt te hopen dat Evers met zijn nieuwe plannen gelijk even de stekker uit de site van Aloha trekt, want wie is er anno september 2005 nog geïnteresseerd in een recensie van de laatste Soulwax of de actuele concertagenda met The Faint op Bazar Curieux 2004? Paul Evers grinnikt: “Ja, die site moet maar snel uit de lucht.” Ook de geest van ex-hoofdredacteur Tjerk Lammers waart er nog steeds rond. Onder de oproep voor de enquête over het abonnementsjaar 2003 (!) staat een vriendelijk woord van dank van Lammers. En je abonneren op Aloha kan ook nog altijd op alohaweb.nl.
Volgende poging OOR: “Het wordt een glossy”
Fusie met Aloha biedt een nieuwe aanpak voor het hortende en stotende muziektijdschrift
Van een solide en onwrikbare monopoliestatus kan je OOR in ieder geval niet betichten. Werd het tijdschrift vorige maand nog van uitgever NTG overgeheveld naar Argo Mediagroep, nu is het tijdschrift Aloha (People & Music) met de haren erbij getrokken en zal het gaan fuseren met OOR. Zo ontstaat een geheel nieuwe OOR. Uitgeefmanager Paul Evers: ‘Denk aan bladen als Q en Mojo’.