Distributeur Aldo Perotti: "Babyshambles verkoopt zichzelf"

Plan de campagne: Babyshambles - Down In Albion

Met een frontman als Pete Doherty heb je als band al genoeg exposure. Het enige wat je dan nog moet doen is een goed album maken. Dan gaat de rest vanzelf. En als we Aldo Perotti moeten geloven zit het met dat laatste ook wel snor. Hij vertelt over zijn marketingstrategie bij Down In Albion, het album van Babyshambles dat vandaag, 14 november in de schappen ligt.

Plan de campagne: Babyshambles - Down In Albion

De Engelse media lusten wel pap van Babyshambles. Frontman Pete Doherty spreekt dan ook tot de verbeelding van velen. Zijn drugsverslaving en onstuimige relatie met Kate Moss bezorgen de bandnaam bijna wekelijks een ereplaats in de tabloids. Maar na een roerig jaar van last-minute afzeggingen, uitgelekte drugsfoto's en on-stage knokpartijen is de releasedatum van Babyshambles' debuutalbum genaderd. Op 14 november komt Down In Albion in de schappen te liggen. Dan kan de band haar bestaansrecht eindelijk baseren op meer dan alleen de single Fuck Forever, het Libertines verleden van Doherty en de berg negatieve publiciteit in de rioolpers. "Babyshambles verkoopt zichzelf", weet Aldo Perotti van de Konkurrent. Die regelen de distributie van het album in de Benelux. "Qua bekendheid zat het al snor - de band moest alleen nog een redelijk album uitbrengen". En Perotti vindt Down In Albion meer dan redelijk: "Het is een uniek album dat waarschijnlijk nog beter gaat verkopen dan de muziek van de Libertines, afhankelijk van de reacties van de pers." Maar afgaande op de exposure die de single kreeg, zal het met de aandacht voor het album ook zo'n vaart niet lopen."Op de Nederlandse radio draaiden ze Fuck Forever bijna nooit. Ze snapten er helemaal niets van." Daarom richt Perotti zich nu vooral op de dagbladen en de nieuwe media. Het wordt hem daarbij niet gemakkelijk gemaakt door de wispelturige Pete, die zijn label Rough Trade op het laatste moment laat weten wanneer hij bereid is interviews te doen. Onlangs kreeg de Konkurrent op een vrijdagmiddag te horen, dat Doherty de maandag erna zijn enige twee Nederlandse interviews wilde geven. Dit onder het mom: "I have an album to promote." "Je gaat dan als een gek op zoek naar twee geschikte kandidaten. Het liefste stuur je fans natuurlijk, zeker met iemand zo onberekenbaar als Doherty. En dan is het nog maar de vraag of journalisten op zo'n korte termijn willen overvliegen." Het resultaat is een OOR-interview in december en binnenkort één in NRC Handelsblad. Robert Lagendijk zal voor 3VOOR12 nog een gesprek voeren met de bassist van de band."Het grootste probleem is eigenlijk, dat van alle bandleden alleen de drummer echt betrouwbaar is om mee af te spreken. Maar dat is nu net degene die niemand ooit wil spreken!", lacht Perotti. En dan is er natuurlijk nog het akkefietje van een afgelast Babyshambles-concert in Paradiso. Ene Adam Elfin, die zich volgens de platenmaatschappij helemaal niet had mogen opwerpen als agent, had het optreden in Amsterdam geregeld. Toen de platenmaatschappij twee weken tevoren een balletje daarover opwierp bij Babyshambles, zei geen van de bandleden ooit de deal met Elfin te hebben gemaakt. Jammer voor Amsterdam, en zeker jammer voor degenen die hier de geloofwaardigheid van Babyshambles moesten verdedigen. Perotti: "Maar er worden nu plannen gesmeed om ze weer naar Nederland te halen, ditmaal met hun vaste agent." Meer wil hij er verstandigerwijs nog niet over kwijt. Of het album nu gaat verkopen of niet, Perotti vindt het fantastisch om de verkoop ervoor te regelen. Doherty mag hier misschien geen volle zalen trekken, in Engeland is hij nu al een levende legende. "Hij heeft alles in zich waar de Britten zo van houden", zegt Perotti. "Hij is briljant, mooi en zelfdestructief. Kortom, de ideale Britse volksheld." Down in Albion van Babyshambles komt op 14 november uit.