ID&T zet radiostation Slam!FM deels in de etalage ID&T zet radiostation Slam!FM deels in de etalage

Radio 538-directeur: “Het is de vraag wat je koopt”

ID&T zet radiostation Slam!FM deels in de etalage

Radio 538-directeur: “Het is de vraag wat je koopt”

ID&T biedt een meerderheidsbelang in haar radiostation Slam!FM te koop aan. Het runnen van een radiozender is directeur Duncan Stutterheim tegengevallen. De zender trekt niet genoeg luisteraars. Daarom zoekt de dance-organisator nu een partner voor Slam!FM. Volgens ID&T is er al interesse getoond. “Maar”, zegt concurrent Radio 538, “het is de vraag wat je koopt.”

Radio 538-directeur: “Het is de vraag wat je koopt”

Slam!FM, de radiozender van ID&T, is deels in de etalage gezet. De dance-organisator zoekt een partner die een meerderheidsbelang koopt om het station verder uit te bouwen. ID&T-directeur Duncan Stutterheim is niet tevreden met het aantal luisteraars dat hij trekt. Slam!FM heeft een marktaandeel van ongeveer 0,5 procent. Het runnen van een radiostation is Stutterheim tegengevallen. “Als klein radiostation dat zich op een niche richt, merk je dat het moeilijk is om grote adverteerders aan je te binden en ook qua marketing beschikken wij over beperkte slagkracht. Dat is de reden dat ik met SLAM!FM op zoek ben naar een krachtige partner. Het ligt voor de hand dat dit een bestaande radio- of media-partij zal zijn.” De verkoop komt op een moment dat Slam!FM in onrustig vaarwater verkeert. Het voormalige ID&T Radio wijzigde op 1 februari van naam en format. In de vergunning van het station staat dat het bijzondere hedendaagse muziek moet draaien, en dat het maar 7,5 procent hits mag uitzenden, wat overeenkomt met één hit per uur. Via speciale radio-edits zendt het station echter meer hits uit. Radio 538, Fresh FM en RTL Nederland spanden daarop een kort geding aan. Dat is ingetrokken omdat de zenders eerst de uitspraak van het Agentschap Telecom willen afwachten, het orgaan dat controleert of de media zich aan de regels houden. Het Agentschap komt vermoedelijk op 30 maart met een uitspraak. Volgens ID&T-directielid Bas Meijer staat de verkoop van het meerderheidsbelang los van de recente formatwijziging. “Volgens mij is de formatwijziging veel minder spannend dan iedereen denkt. Ik verwacht ook niet dat de uitspraak van het Agentschap Telecom, het zij positief of negatief, gevolgen heeft voor de verkoop.” Volgens Meijer is er overigens al interesse getoond voor het belang. Hij wil niet zeggen door welke partij(en) en voor welk bedrag het belang van de hand moet gaan. Hoe Slam!FM er met een mediapartner uit komt te zien, ligt volgens Meijer helemaal open. “Voor ons is de primaire insteek om Slam!FM uit te bouwen.” Enige tijd ging er het gerucht dat Radio 538 interesse zou hebben voor de frequenties van ID&T Radio, al ontkenden beide partijen dat. Radio 538 zegt ook nu geen interesse te hebben in het meerderheidsbelang. “ID&T wil in de avonduren blijven uitzenden en op die manier een stukje identiteit behouden. Het is de vraag wat je dan met het belang koopt”, aldus directeur Jan Willem Brüggenwirth. Hij kijkt overigens niet op van het nieuws. “Duncan heeft altijd laten weten dat de event-tak hun core business is, alleen riep hij dat nooit in de media.” Brüggenwirth verwacht niet dat een radiozender zich zal inlaten met Slam!FM. “Voor een tv-station met ambities op de radio kan dit wel interessant zijn.”

nu op 3voor12