MTV Brand New Live lijkt niet op zijn Amerikaanse broer

Geen etalage voor onbekend talent

Afgelopen weekend was het zover. Het Amerikaanse Brand New kreeg er een Nederlands broertje bij. In de variant uit de States er veel ruimte voor bands en nieuwe muziek. De Nederlandse versie vertoont echter weinig gelijkenis met zijn grote broer.

Geen etalage voor onbekend talent

Het broertje van het Amerikaanse Brand New, zag afgelopen zondag het licht. De nieuwe aanwinst van MTV Nederland krijgt de naam Brand New Live. De Amerikaanse broer komt al een tijdje met de nieuwste clips en hotste bands. Daar wordt het programma enkel gevuld met beeldmateriaal over twee nieuwe bands die op het punt staan door te breken en een aantal clips die in première gaan. Ook bij het Nederlandse broertje komen de nieuwste clips aan de orde en is er ruimte voor nieuw talent. Naast deze twee onderdelen moet er nog aandacht besteedt worden aan meerdere studiogasten en is er nog tijd voor het spelletje Bullshit Bingo, (raad waar de koeien hun vlaai droppen) Dr D. (geeft lollig advies aan zieke bands) en Sammy Says (nog meer lolligheid door een pop). De Rotterdamse band Clayborn mocht het spits afbijten voor het programmaonderdeel Under Construction. Hierin komt nieuw talent aan de orde. Gitarist Kurt Amat vond het ‘hartstikke tof’ om even op MTV te mogen schitteren. “We hebben veel reacties gehad van vrienden en fans. Alleen jammer dat het zo kort was. In een kort filmpje van een dikke minuut kan je niet echt een goed beeld neerzetten van onze band. Onze fans herkenden ons niet in het filmpje. Ik heb verder ook alleen maar bekende dingen gezien, Anouk, Green Day, The Gorillaz. Wij waren één van de weinig onbekende dingen.” Wie dus hoopte op een mooie etalage voor onbekend talent naar Amerikaans voorbeeld, komt bedrogen uit. MTV eindredacteur Marlin Mastenbroek wil de vergelijking tussen het Amerikaanse Brand New en het Nederlandse Brand New Live liever niet maken. “We pretenderen ook niet een minutenlang podium te zijn voor nieuw talent. Under Construction is een onderdeel van de liveshow.” Het Amerikaanse Brand New komt van dochteronderneming VH1 en dat is volgens Mastenbroek iets anders dan MTV. “Brand New en Brand New live vergelijken, is appels met peren vergelijken. We maken bovenal een live programma. De enige overeenkomst is dat we de nieuwste clips in première laten gaan. Verder is het een geheel nieuw programma. Het is een combinatie van nieuws en entertainment.”