Tom Barman-avond op Jigsaw Circus

Belgisch videoclipfestival houdt halt in Nederland

De Belgische dEUS-zanger Tom Barman is flink op weg een artistieke uomo universalis te worden. Nu de man het dansbare project Magnus even laat voor wat het is en hij druk aan een nieuwe dEUS-plaat werkt, presenteert het Amsterdamse Filmmuseum een Tom Barman-avond en de projectie van zijn filmdebuut. Hiermee wordt woensdag de doortocht afgesloten van videoclipfestival Jigsaw Circus.

In februari vond de eerste editie van Jigsaw Circus plaats. Hoewel het een Belgisch initiatief is, doet het videoclipfestival zijn naam als circus alle eer aan door over de grenzen te trekken, richting Kopenhagen, Hamburg, Dublin en nu ook naar Amsterdam.

Belgisch videoclipfestival houdt halt in Nederland

Afgelopen zaterdag ging de Nederlandse poot van videoclipfestival Jigsaw Circus van start met een Radiohead-special. Ondertussen kregen de bezoekers ook staaltjes van regisseur Chris Cunningham (clips voor o.a. Squarepusher en Aphex Twin), het vroege werk van Spike Jonze en pareltjes van het collectief H5 (Alex Gopher en Massive Attack) te zien. Op maandag 3 mei is er nog werk te zien van Stylewar (makers van clips voor The Rolling Stones, The Hives en Jon Spencer Blues Explosion). Als afsluiter worden de Belgische roots niet verloochend: met The Best of Belgium – een compilatie van Belgisch filmwerk uit het laatste decennium- en een Tom Barman-avond. Tom Barman zal door de opnames van de nieuwe dEUS-plaat hoogstwaarschijnlijk niet lijfelijk aanwezig zijn. Maar zijn selectie van videoclips, waaronder de door Anton Corbijn gedraaide film over Captain Beefheart, zal er dinsdag wel wezen. Woensdag ten slotte speelt Barmans filmdebuut Anyway The Wind Blows. Organisator Jo Smets kijkt intussen tevreden terug naar de eerste Nederlandse uitgave van Jigsaw Circus. “Het grote publiek komt niet naar ons festival, maar dat is helemaal onze bedoeling niet, ook omdat het zaaltje in het Filmmuseum maar 80 zitplaatsen telt”, aldus Smets. Uit de frustratie dat het leeuwendeel van de videoclips niet tot bij de kijker komt, stampten Jo Smets en Ben Van Alboom het festival uit de grond. “We waren de lading Amerikaanse shit beu en wilden wel eens tonen wat er aan clips wordt geproduceerd in de marge. Daarop heb ik het hele veld van shortforms –kortfilms en clips- afgespeurd. Tijdens die zoektocht zag ik de impact van de digitale revolutie in de beeldbewerking. Terwijl videoclips in eerste instantie conservatieve commerciële media zijn, barsten ze toch van de creativiteit. En wij wilden die tot haar recht laten komen op het grote scherm.” Zo konden ze in februari de eerste Belgische editie van Jigsaw Circus presenteren. Vanaf het begin kozen ze voor een internationale aanpak om een grotere schare sponsors te werven, meer publiciteit te krijgen en het festival meteen stevig op de wereldkaart te pinnen. Ondanks een interne reorganisatie- mede-oprichter Van Alboom stapte op- wordt intussen druk gewerkt aan een tweede Belgische editie die opvallend goedkoper zal worden voor de kijklustigen. Dit komt door een samenwerking met het Antwerpse Museum van Hedendaagse Kunst en het Filmplateau van de Gentse universiteit. 3VOOR12 zal eind mei een deel van de Jigsaw Circus-programmering uitzenden. Hou de 3VOOR12-TV-gids in de gaten voor details.