Belgisch biermerk start platenlabel

Oprichter Len Doens: “Het is een logische stap”

De Belgische bierbrouwer Stella Artois is haar eigen platenlabel gestart. Hiermee wil ze volgens eigen zeggen de Belgische muziekscene een duwtje in de rug geven. Het biermerk is al vanaf 1998 actief in Vlaanderen en sponsorde al diverse festivals. Initiatiefnemer voor het label is Len Doens, die al eerder werkzaam was als programmadirecteur bij TMF België en Nederland.

Oprichter Len Doens: “Het is een logische stap”

Omdat ook in België veel bands op straat worden gezet, is ook daar steeds minder ruimte voor nieuw talent. Len Doens, in het dagelijks leven werkzaam bij de NOS, besloot de commerciële sector met het talent in contact te brengen met tot gevolg een platenmaatschappij die de naam van een biermerk heeft. “Stella Artois sponsorde al festivals en evenementen. Het label is een extra onderdeel voor ze. Het is een logische stap.” Kersverse platenbaas Doens: “Het probleem dat jullie nu binnen de muziekindustrie hebben, is bij ons in België al twee jaar aan de gang. Dat komt omdat Nederland drie keer zo groot is en dus ook de afzetmarkt. Daardoor wordt in Nederland sneller het Break-Even-Point gehaald". Er is veel interesse van Belgische bands voor het label. Het biermerk biedt een volwaardig contract en zorgt voor de productie en promotie van de cd’s. “Maar het is niet zo dat het geld dat met het label verdiend wordt terugvloeit naar het biermerk. Stella is een naamsponsor en staat er verder financieel buiten. Maar een paar vaatjes bier is natuurlijk altijd te regelen.” De eerste single komt half februari uit. “We willen komend jaar drie bands uitbrengen. We zijn in gesprek met grote namen. Er hoeft alleen nog getekend te worden.” Doens mikt vooral op een grote naam om het label de nodige geloofwaardigheid te geven. “Die grote bands hebben een voorbeeldfunctie.” De naam van de Vlaamse reus Zita Swoon circuleert al enige tijd in het geruchtencircuit, maar Doens wil nog niet verklappen wie de Stella Artois kar moet gaan trekken. Doens maakt zich, ondanks het op handen zijnde verbod op alcoholreclame in Nederland, geen zorgen om de sponsoring van Stella Artois. “Dat gaat allemaal nog heel lang duren.“ Luister naar het hele interview met Len Doens in Dubbel Check 4-2-2004