Dance Valley eerste slachtoffer hitparadewijziging Dance Valley eerste slachtoffer hitparadewijziging

Verkoop Theme single op Dance Valley telt niet mee voor de charts

Dance Valley eerste slachtoffer hitparadewijziging

Verkoop Theme single op Dance Valley telt niet mee voor de charts

Sinds 1 augustus zijn de hitparade regels aangepast: singles die op evenementen worden verkocht tellen niet meer mee. Dance Valley is het eerste slachtoffer met haar Dance Valley Theme. Verkopen van de single op het festival zullen niet zorgen voor een hitparadespurt. Frank Bos, general manager van label UDC International, is niet blij: “Het lijkt erop dat de hitlijst aangepast wordt aan het profiel van de zenders.”

Verkoop Theme single op Dance Valley telt niet mee voor de charts

Traditiegetrouw brengt Dance Valley een single uit om extra aandacht te genereren voor haar festival. Zo steeg vorig jaar het thema We Can Not Get Enough van Laidback Luke ft. MC Marxman de week na Dance Valley door verkopen op het festival naar de top 10 van de Mega Charts. Dit jaar zal die hitparadespurt komend weekend niet voorkomen voor het Dance Valley Thema 2004, A Decade Of Dance. Per 1 augustus zijn de regels voor de zogenaamde outstores aangepast. Verkopen van singles op evenementen tellen sindsdien niet meer mee voor de Top 100, waarop de Mega Top 50 is gebaseerd. Luie Flikker van de in de Achterhoek razend populaire regionale act Jovink & De Voederbietels is de laatste single die gebruik kon maken van de regeling door de single te presenteren op hun eigen Zwarte Cross Festival. “Toen ik hoorde dat verkopen op het festival niet mee zouden tellen, dacht ik ‘tjonge tjonge’, het gat is weer gedicht – het lijkt wel wetgeving!”, reageert Rob Bout van Dance Valley organisator UDC. Bout heeft weinig begrip voor de ingangsdatum van 1 augustus, daar hij vier maanden bezig is geweest met de release van de single op het eigen label UDC International. “Zo’n single is een leuke methode om extra aandacht te genereren voor het festival, ook al staat hij maar twee weken in de chart. Het is zo’n mooie Warhol’s 15 minutes of fame…”, voegt hij met enige ironie toe. Volgens Frank Bos, general manager van het label UDC International zijn het vooral de Mega Charts media partners 3FM en MTV die moeite hebben met de outstore verkopen en het ‘regionale’ karakter ervan: “Het lijkt erop dat de hitlijst aangepast wordt aan het profiel van de zenders.” Onterecht, vindt Bos. “Wij zijn nu het kind van de rekening geworden. Kaartjes voor Dance Valley worden door het hele land verkocht en dus is er best wel een goede afspiegeling van de Nederlandse markt op het festival aanwezig.” “De Top 100 is een lijst voor de handel en wil een landelijk beeld geven van de verkopen. Incidentele verkopen op outstores geven een jojo-effect dat niet wenselijk is voor de chart”, verduidelijkt Michel Admiraal, senior project manager bij hitparademaker GfK Mega Charts. Hij legt uit dat de beslissing genomen door de zeven leden tellende stuurgroep met daarin ondermeer leden van het overkoepelende platenindustie orgaan NVPI. Deze raad komt minimaal een keer per jaar bijeen om de regels van de hitparade te toetsen aan de tijdgeest. In dit overlegorgaan hebben naast de majors ook het kleine gedeelte van de independents zitting, die zijn aangesloten bij de NVPI. United en UDC maken daarvan geen deel uit. “Op het moment zijn de singleverkopen laag, waardoor outstores een te grote invloed uitoefenen op de hitparade. Misschien dat de regels voor outstores weer aangepast worden op het moment dat downloads mee tellen voor de chart”, voegt Admiraal toe.

nu op 3voor12