Dossier hitparade: platenmaatschappijen blijven hits najagen Dossier hitparade: platenmaatschappijen blijven hits najagen

De stand van zaken in Hitparadeland (4)

Dossier hitparade: platenmaatschappijen blijven hits najagen

De stand van zaken in Hitparadeland (4)

Hitparades blijven belangrijk voor platenmaatschappijen. Al is het alleen maar om verantwoording af te leggen aan de buitenlandse moedermaatschappijen die veel belang hechten aan een hoge notering in de hitparade.“De hitparade ligt op zijn gat en toch blijven platenmaatschappijen op hits jagen”, aldus Corné Bos van promobedrijf Veel Promo. Dit is het vierde deel in een serie over de stand van zaken in Hitparadeland.

De stand van zaken in Hitparadeland (4)

Wilbert Mutsaerts, marketing manager bij platenmaatschappij Universal: “Door de sterk gedaalde cd-verkoop is de kracht van de hitlijsten zeker afgenomen.” Maar toch hebben Top 40 en Mega Top 50 nog niet afgedaan voor zijn platenmaatschappij: “Een hoge notering in de hitparade blijft voor ons belangrijk. Want dan wordt je opgepikt door de radiostations. En als je eenmaal airplay hebt, ga je nog meer stijgen.” “De hitparade ligt op zijn gat en toch blijven platenmaatschappijen hits najagen”, aldus Corné Bos, die met zijn bedrijf Veel Promo de promotie van platenmaatschappijen als Sony, Labels en Bang! verzorgt. Een hoge notering in de hitparade helpt je om op de playlist van de radiostations te komen en is een zetje in de rug om je act op festivals geprogrammeerd te krijgen. Een hit kan ook de retail ervan overtuigen een plaat massaal in te kopen. Maar het belangrijkste argument tegenwoordig is volgens Bos dat een platenmaatschappij met een hit goede sier maakt bij de buitenlandse moedermaatschappij. “Ze kunnen de bazen in London of de VS laten zien dat ze zichtbaar zijn.” Daniël Dekker, presentator van de Mega Top 50 bij de TROS-radio: “Charts blijven voor veel platenmaatschappijen toch een soort bijbel. Vrijwel elke platenmaatschappij is handen van buitenlandse bedrijven, waaraan gerapporteerd moet worden; een hits staan dan wel goed. Hoewel het in feite niets meer zegt gezien de ingezakte cd-markt." En dus zijn platenmaatschappijen gezien alle belangen buitengewoon inventief om binnen de spelregels van de BV Mega Charts, die zowel Top 40 als Mega Top 50 samenstelt, een plaat zo hoog mogelijk in de charts te krijgen. Een van de spelregels voor singles is bijvoorbeeld dat je maar 3 versies (configuraties) van hetzelfde nummers mag uitbrengen. Verder mag een maxi-single maar vier tracks bevatten ( tenzij het gaat om remixes) en mag een single niet lager dan 20 minuten duren. Arjan van Elk, hoofd promoties van EMI, was het brein achter een Coldplay-actie, waarbij drie verschillende singles van het nummer Clocks werden uitgebracht. Elke single bevatte een ander versie van Clocks tezamen met 3 nummers van het concert in Ahoy. De actie was buitengewoon succesvol: het nummer wist zowel binnen de Top 40 als Mega Top 50 de tweede plaats te bereiken. Ondanks dat succes zou Van Elk graag zien dat de spelregels worden versoepeld. “Je bent met handen en voeten gebonden. Wat mij betreft wordt er veel meer toegestaan binnen de hitparades, bijvoorbeeld ook het uitbrengen van concertregistraties van langer dan 20 minuten.” Zijn collega Anton Speijers van EMI, account-manager van de divisie alternatieve muziek valt hem bij: “Ik zou graag zien dat de reglementen aangepast worden, zodat bijvoorbeeld ook de 12-inches gaan meetellen voor een hitparadenotering.” Volgens Mega Charts-manager Michel Admiraal zijn de spelregels niet star en worden ze regelmatig herzien. Zo verwacht hij dat in de toekomst legale dowloads meegeteld zullen worden voor een notering in de hitparade. Admiraal: “Voorop moet staan dat hitparades een afspiegeling zijn van wat populair is.” Sieb Kroeske, oud-directeur van de Top 40 en oprichter van de Mega Top 50, vindt dat platenmaatschappijen zichzelf voorbij hollen in hun streven hun hit te scoren. Zo maken ze volgens hem een fout door een nummer veel te ver voor de officiële releasedatum al aan te bieden aan de radiostations. “Ze denken dat hoe langer de promotieperiode duurt, hoe beter dat voor de verkoop is. Maar het tegendeel is vaak het geval. Consumenten downloaden het nummer als het nog niet in de winkel ligt en kopen het daarna niet meer.”

Nu op 3voor12