Oorgasm wil niveau behouden Oorgasm wil niveau behouden

Gratis cd vindt plaatsje bij Free Record Shop

Oorgasm wil niveau behouden

Gratis cd vindt plaatsje bij Free Record Shop

De Oorgasm cd verhuisde onlangs van de Plato naar onder andere de Free Record Shop. Het was een weloverwogen keuze van muziekblad Oor om op deze manier het afzetgebied te vergroten. “Anders zouden we straks moeite hebben bepaalde artiesten op de cd te krijgen.”

Gratis cd vindt plaatsje bij Free Record Shop

“Het is iets waar Plato noch de Oor direct iets aan kunnen doen. Het ligt aan de huidige marktsituatie. We merkten dat het steeds moeilijker werd de cd samen te stellen met de artiesten die wij erop willen hebben. Je merkt dat de platenmaatschappijen steeds meer van hun investeringen terug willen zien.” Aan het woord is Paul Evers, hoofdredacteur van Oor. Het muziekblad besloot onlangs de afzetmarkt van de Oorgasm cd te vergroten door hem in de winkels van Free Record Shop, vanLeest en Fame aan te bieden. Een voorstel van Plato (waar de cd voorheen te krijgen was) om diezelfde afzetmarkt te vergroten door onder andere een samenwerking aan te gaan met popspeciaalzaken van de Music Minded-groep bleek niet genoeg. Plato besloot daarom om helemaal uit het project te stappen. Dick van Dijk: “Het moet voor ons ook een beetje een meerwaarde hebben. Bovendien zal de cd op deze manier vervlakken wat betreft het aanbod ” Ook Frank Geusebroek van BMG denkt dat de inhoud van de cd zal veranderen, al is het alleen maar omdat een nieuwe constructie het voor de platenmaatschappijen aantrekkelijker maakt aan de cd bij te dragen. Moesten ze tot voor kort nog betalen voor elke act die ze op de cd wilden hebben (acts die trouwens nog steeds door de Oor geselecteerd worden), tegenwoordig kunnen ze een artiest die meer bekendheid geniet gratis plaatsen. Geusebroek: “Voor bepaalde releases kan de nieuwe samenwerking bovendien erg nuttig zijn. Het effect van cd’s die via bijvoorbeeld de Free Record Shop en vanLeest verkocht worden is direct in de Mega Top 100 terug te zien. Op die manier hebben we een veel directere ondersteuning van ons product.” Marcel Mertens van Pias, dat samen met Virgin aan de wieg stond van Oorgasm, zegt het nog iets harder. “Er moest wel iets gebeuren. We hebben behoorlijk in het project geïnvesteerd, en dat spiegelde zich niet af in de verkoop. Het belangrijkst is dat zoveel mogelijk mensen met de muziek in contact komen.” En of dat uiteindelijk zijn weerslag heeft op het soort muziek dat in de toekomst op de cd verschijnt zal moeten blijken, meent Mertens. Evers is hiervoor in ieder geval niet bang. “De doelstelling van Oorgasm is ook niet om de onderste underground te laten horen. We willen met alternatieve muziek een breder publiek bereiken. Op een Oorgasm cd heb ik het liefst ook één of twee trekkers staan. Acts die al een naam hebben. En dat is nu al gelukt. De nieuwste Oorgasm is duidelijk sterker dan de laatste twee edities.”

nu op 3voor12