“Je zit in een band en moet het vooral voor jezelf interessant houden. Dat lijkt egoïstisch, maar daarom zit je toch in een band?: om jezelf en de anderen tevreden te houden. Je zit niet in een band om je single te spelen, zodat iedereen vervolgens weer naar huis kan.” En daarom doet Mars Volta er van alles aan om de optredens ‘anders’ te maken. Er is ruimte voor improvisatie en veranderingen. “Zaken die door de echte muziekfans gewaardeerd worden. Maar de meeste bands durven dat niet. Ze zijn bang als ‘jam-band’ bestempeld te worden”, aldus Cedric Bixler.
Veel risico dus voor een band, waarvan de leden toch al een behoorlijke zware keus hadden gemaakt door een redelijk betaald bestaan in At The Drive In achter zich te laten. “Veel mensen dromen ervan om in een band als At The Drive In te spelen en de wereld rond te toeren. Waarom stop je daarmee?, zeiden ze dan. Maar bij punk-rock gaat het om risico’s nemen. En dus neem je irrationele besluiten.”
Niet dat The Mars Volta bang is voor succes. De band zit op een major label, en speelt tot verbazing van indieliefhebbers en andere majors het spel om de grote knikkers: “Hoe meer mensen ons zouden horen, hoe beter. Dat zou pas een doorn in het oog zijn van de grote maatschappijen en grote bands. Want dan krijgen ze met ons te maken. Als je bent ‘afgestudeerd als indie-rocker’ kun je veel tegendraadser zijn, in plaats van voor je eigen parochie te preken.”
Luister naar het hele interview dat Jesse Voorn had met Cedric Bixler van The Mars Volta.
The Mars Volta preekt niet graag voor eigen parochie
“Je zit niet in een band om je single te spelen zodat iedereen weer naar huis kan”
Omar Rodriguez en Cedric Bixler waren eerst de cult-band At The Drive In. Nu vormen de twee de kern van al even zo succesvolle The Mars Volta, waarmee ze verder gaan waar At The Drive In ophield. Het eerste resultaat is er inmiddels in de vorm van het debuutalbum De-loused In The Comatorium. Verslaggever Jesse Voorn sprak met Cedric Bixler.