Het jaarlijks in Keulen gehouden Popkomm, voorheen een van de belangrijkste muziekbeurzen op (independent) rockgebied in Europa, beleeft zware tijden. VPRO’s André Keij, sinds jaar en dag bezoeker van Popkomm, kwam vorige week terug met de mededeling dat het deze keer wéér een stuk rustiger was dan het jaar ervoor. “Er waren duidelijk minder stands, grote stukken waren nog vrij.”
Richard Zijlma van Conamus bevestigt het verhaal. Hij staat al zo’n vijf jaar met een stand op de beurs en gokt dat er dit jaar weer zo’n dertig procent minder deelnemers waren. “Van twee grote hallen is de ruimte teruggebracht tot een halve hal. Telecom-bedrijven en internetproviders, toch een beetje de distributiekanalen van de toekomst, waren nog wel aanwezig. Maar vooral de labels lijken het zwaar te hebben. In plaats van een afvaardiging van zes/zeven man sturen ze er nu eentje om te kijken of er iets interessants is. Er wordt duidelijk bezuinigd op de promotie-uitgaven.”
Het Duitse metal-label Nuclear Blast was dit jaar wel aanwezig, maar zonder stand. “Te duur”, vindt hoofd promotie Jaap Wagenmaker. “Bovendien worden er in de metalwereld tegenwoordig veel deals gesloten op de verschillende zomerfestivals. Maar volgend jaar denk ik dat iedereen, net als wij, weer groot gaat uitpakken.”
Popkomm wordt dan in Berlijn gehouden, naar verluidt om de beurs weer nieuw leven in te blazen. Maar het kan ook averechts werken. Luc Bunt van distributeur Bertus, die dit jaar nog gewoon aanwezig was op de beurs: “Best kans dat het in Berlijn duurder is een stand te huren en dat we er dan, net als sommige andere partijen, voor kiezen alleen naar het toch wat grotere Midem in Cannes te gaan.”
Popkomm is, een week nadat de beurs plaats had, nog steeds niet bereikbaar voor commentaar.
Popkomm verliest klanten
Keulse muziekbeurs volgend jaar naar Berlijn
Het Duitse Popkomm, voorheen een van de belangrijkste Europese muziekbeurzen, heeft het moeilijk. In ieder geval als we op de hoeveelheid stands van platenmaatschappijen en andere bedrijven af moeten gaan. Conamus: “Er wordt duidelijk bezuinigd op promotie-uitgaven”.