Een film van ruim dertig minuten waarin nagenoeg alle 3FM-dj’s aan het woord kwamen, moest de verscheidenheid van de zender weerspiegelen: van Formule 1 nieuws bij Corné Kleijn via de puberhumor van Giel Beelen naar de muzikale diversiteit van de VPRO.
De belangrijkste wijzigingen waren al langer publiek geheim: oudgediende Henk Westbroek maakt plaats voor Claudia de Breij, Isabelle Brinkman - die zich niet langer kon vinden in het muziekbeleid van de zender - zwengelt haar televisiecarrière weer aan bij SBS 6’ Show Van Nederland. Timur Perlin, overgekomen van Yorin FM, gaat dagelijks de scholieren bedienen tot tien uur. De 3FM-‘sterren’ Ruud de Wild en Rob Stenders blijven op hun vertrouwde stek en maken dus niet de overstap naar Yorin FM.
Waar de muziek zich overdag richt op de werkvloer en in de vroege avond op het scholierenpubliek, gaat VPRO ook nu weer na tien uur de diepte in. De vertrouwde programma’s 3voor12FM (Luc Janssen en Job de Wit), Club 3voor12 (Jaap Boots) en 3voor12BPM (Job de Wit) krijgen versterking van 3voor12dB (Chris Herrebrugh) en 3voor12XL (Kees de Koning, Andrew Makkinga en DJ Wix).
VPRO-programmering op 3FM per 1 september:
- Maandag 22.00-01.00 uur: 3voor12FM met Luc Janssen, de breedte en popjournalistiek
- Dinsdag 22.00-00.00 uur: 3voor12dB met Chris Herrebrugh, als het maar hard is.
- Woensdag 00.00-01.00 uur: 3voor12FM met Job de Wit
- Woensdag 22.00-01.00 uur: Club 3voor12 met Jaap Boots, live-bands vanuit Studio Desmet
- Donderdag 22-00 uur: 3voor12XL met Kees de Koning, Andrew Makkinga en DJ Wix. ‘Urban’ en meer.
- Vrijdag 00.00-01.00 uur: 3voor12FM met Job de Wit
- Vrijdag 23.00-01.00 uur: 3voor12FM met Luc Janssen
- Zaterdag 23.00-01.00 uur: 3voor12BPM met Job de Wit, nieuwe en progressieve beat
De nieuwe mediacampagne met als thema ‘3FM: serious radio’ krijgt uiting in een postercampagne in 22 steden en tv-commercials op zowel de publieke netten alsook op MTV en TMF. Maar ook de argeloze Lowlands-bezoeker kan er niet omheen: een beschilderde Amerikaanse Van met het nieuwe 3FM-logo wordt tijdens het festival een tiental meters in de lucht getakeld.
3FM maakt serieuze radio
VPRO gaat weer verticaal in nieuwe programmering
3FM grijpt Lowlands aan om haar nieuwe programmering, die aanstaande maandag van start gaat, uit de doeken te doen. Op vrijdagmiddag werd de uitgenodigde pers eindelijk inzicht gegeven in het nieuwe profiel, de nieuwe marketing, het nieuwe logo en uiteraard de nieuwe programma’s op het vernieuwde ‘3FM: serious radio’.