De Nederlandse Tijdschriftengroep (NTG) wil volgend jaar het merk Oor ook op de televisie brengen. Onder de naam Oor TV verschijnt alles goed gaat een muziekprogramma gevuld met live optredens en interviews.
Oor TV moet een verlengde worden van de Oorgasm cd-serie. Onder die naam stuurt het muziekblad nu elk kwartaal een cd met haar blad mee met daarop een selectie van volgens Oor en verschillende platenmaatschappijen interessante bands en artiesten. Die selectie vormt de basis van de eerste Oor TV programma’s. Postmus: “De bands op die cd’s zijn het uitgangspunt voor een toernee langs vier zalen in Nederland. Het moet een tv-show worden met behalve live optredens ook interviews waarin de bands worden gepresenteerd aan de kijker.”
Voor de productie van de programma’s heeft de NTG productiemaatschappij Tv Industry ingeschakeld. De huidige redactie van Oor zal dus niet zelf tv gaan maken, maar krijgt volgens Postmus wel inspraak: “Natuurlijk speelt commercie een rol. Maar er zal ongetwijfeld een apart redactiestatuut komen om de kwaliteit te waarborgen. Ook krijgt de redactie van Oor een vinger in de pap als het gaat om de keuze van bands.”
Hoofdredacteur van Oor, Paul Evers, wil vooralsnog niet reageren op de plannen. Volgens Postmus is hij echter enthousiast. “De redactie wil het zelf ook graag. Maar natuurlijk is het niet alleen een kwestie van willen. De NTG vindt het belangrijk dat Oor op meer manieren naar buiten treedt dan alleen in tijdschriftvorm. Waarom niet?. Ze hebben genoeg te bieden.”
Postmus sluit niet uit dat ook de andere NTG-bladen (Aloha, Live XS, Samsonic en Jazz) in de toekomst gaan meedraaien. Voorlopig houdt de uitgever het echter even bij Oor: “Oor is ons sterkste merk en leent zich op dit moment het beste voor deze actie.”
Wie Oor TV gaat uitzenden, is nog niet duidelijk. Dat het programma daadwerkelijk te zien is in 2003, daar is Postmus echter redelijk zeker van: “We hebben al proefopnamen gemaakt en zijn in gesprek met Yorin, BNN en andere publieke omroepen.”
NTG wil volgend jaar Oor tv lanceren
Oorgasm-cd als uitgangspunt voor bandkeuze
"We hebben veel wilde plannen" zei NTG directeur Clement Postmus. Het was geen grap: de uitgever kocht nog geen jaar geleden muziekblad Oor en werkt nu hard aan een televisieversie met dezelfde naam.