Opscene verder in ander jasje? Opscene verder in ander jasje?

Voorstellen voor doorstart in de maak

Opscene verder in ander jasje?

Voorstellen voor doorstart in de maak

Tijdschrift Opscene beleeft zware tijden. De publicatie van het magazine is inmiddels voor onbepaalde tijd stopgezet en de uitgever probeert het magazine nu te verkopen aan een andere uitgeverij. Maar de redactie wacht niet werkloos af. Ze werkt zelf aan mogelijke andere reddingsscenario’s.

Voorstellen voor doorstart in de maak

Muziekblad Opscene heeft geen uitgever meer. En hoewel hoofdredacteur Peter Kuiters in het Dubbelcheck-interview van woensdag 27 september nog stilletjes hoopte op een nieuwe uitgever, blijft hij ook niet werkloos toekijken terwijl het blad ten onder dreigt te gaan: “Er zijn al andere initiatieven in gang gezet om het blad te redden." Eén van de initiatieven komt van Kuiters zelf en behelst het samengaan van Opscene en een nog op te starten e-zine onder de naam Cut-up. Hij kwam op het idee nadat hij hoorde dat redactielid Theo Ploeg naast zijn werk bij Opscene al een tijd lang druk bezig is met de voorbereidingen voor de lancering van een intenetmagazine genaamd Cut-up. Het e-zine krijgt volgens Ploeg een veel breder blikveld dan alleen popmuziek: “Het richt zich meer op de popcultuur in een bredere context.” Ploeg en Kuiters denken nu na over een constructie waarin het idee van Ploeg en de bestaande basis van Opscene samengaan in een tweeledige nieuwe publicatie. Behalve een Cut-up website zou er dan ook een fysiek magazine moeten komen waarin Opscene een doorstart kan maken. De geschetste constructie opent de deur naar opstartsubsidies die voor een bestaand blad niet beschikbaar zijn. Subsidies die het blad goed kan gebruiken. En dus kan de hoofdredacteur zich voorstellen dat dit scenario toch werkelijkheid wordt als er echt geen andere mogelijkheid bestaat om het blad te redden. "Maar het is nog allemaal heel erg prematuur," aldus Ploeg, die kennelijk de huid niet wil verkopen voor de beer is geschoten. Wel is hij van plan om, los van de ontwikkelingen rondom Opscene, het e-zine Cut-up in ieder geval voor het eind van het jaar in de lucht te hebben. Ondertussen heeft Kuiters zoals gezegd de hoop nog niet helemaal opgegeven. Hij zou het doodzonde vinden om de merknaam Opscene los te laten: "We hebben jarenlang hard gewerkt aan enige naamsbekendheid, met redelijk succes. Dat gooi je daarmee gewoon weg."

Nu op 3voor12