Eigenlijk wil je niks weten voordat je zo'n show zelf kunt meebeleven, maar de tweets en facebookposts over het eerste optreden van Radiohead in de nieuwe tour waren onontkoombaar. Voordat ik de zaal in Zuid-Oost binnenloop, heb ik de setlist van de eerste avond gezien, de enthousiaste verhalen gehoord en de recensies gelezen. Ik heb alleen de verleiding kunnen weerstaan de filmpjes aan te klikken.
Testosteron
Een enkele man heeft zijn vriendin meegekregen naar de HMH, maar het testosterongehalte is verontrustend hoog. Linksachter me vindt een groepje heren de naam 'Thom' blijkbaar erg geestig. "Tóm! Thhhoom!!", schreeuwt de lolligste elk kwartier. "Hohoho!", lachen zijn vrienden. Om stipt half negen gaan de zaallichten uit en hoort de zaal Nina Simone zeggen: "I tell you what freedom is. No fear. Absolutely no fear.” Dan stapt de band het podium op om de eerste vijf nummers van het nieuwe, fantastische album A Moon Shaped Pool te spelen. Dat was zoals verwacht, maar toch verrassend goed. 'Burn The Witch’ blijkt een bijna perfecte setopener. Dat er geen strijkers zijn, een hoop onder veel doorgewinterde fans na de release van het laatste album, wist ik al. Greenwood bewerkt zijn gitaar met strijkstok, ik vind het goed werken. De verstildheid van 'Daydreaming' is bijna teveel gevraagd voor het publiek, althans in het deel van de zaal waar ik sta. Toch verstomt het rumoer en het gegrap om me heen snel. Dit is knap, zó geconcentreerd, zó intens. Daar waar drummer Philip Selway met zijn sympathieke, introverte liedjes van zijn laatste soloalbum een jaar geleden in de Tolhuistuin de aandacht van het publiek niet kon vasthouden, daar is dit onontkoombaar. Dit is van een heel andere orde.