SuperMusicVision is verantwoordelijk voor een paar fantastische tv-momenten: Patrick Watson op een keerpunt in The Walking Dead, de slotscène van Breaking Bad met dat zoete liefdesliedje Baby Blue en Sia in de finale van Six Feet Under. Hoe bepaal je hoe zo’n show moet klinken?
“Ik zal het je vertellen zodra ik eruit ben! Een show als Better Call Saul is vrij uniek: er zit níét veel muziek in, geen montage in iedere aflevering of veel muziek om nieuwe bands te introduceren. Dus je zult sneller merken wanneer er muziek klinkt. Als eerste gaan we kijken welke genres we gebruiken, daarna kijken we naar de personages. Ze hebben allemaal hele andere karakters, andere muzikale invloeden en voorkeuren. Hoofdpersoon Jimmy (later bekend als Saul) was als kind waarschijnlijk een classic rock-fan, dus daar duiken we in. Soms zul je een meer voor de hand liggend nummer horen, zoals wanneer ie met z’n vriend in de kelder meeblèrt op een rockklassieker. Maar bij een montage waar hij in de rechtzaal een winst behaalt, zetten we er bijvoorbeeld Dave Brubeck’s Square Dance onder: een soort lollig en eigenaardig jazznumer dat in veel tv-shows niet zou werken. De show speelt zich af in Albuquerque, dus je hoort ook regionale invloeden en dan zijn er ook nog songs die proberen het verhaal voort te stuwen.”
De show speelt in 2002, probeer je in die tijdsgeest mee te gaan?
“Natuurlijk, we kijken naar muziek die tóén populair was. In een scene zie je hoe er in een louche buurt een auto langsrijdt, dan gaan we op zoek: wat was in die tijd populaire hiphop? Reggaeton kwam net op rond die tijd, dus dat zou mogelijk zijn. In een andere scene in de laatste aflevering zie je hoe Kim overwerkt, en er een stel studenten naar de radio luistert. Zij zet het uit zodra ze weg zijn, want het is niet haar cup of tea, maar dan gaan we wel op zoek naar iets wat studenten zouden luisteren.”