DJ Shortlist: Kornél Kovács duikt diep in platencollectie

'De vocalsample is van mijn rappende opa van 82 jaar.'

Flip Kloet ,

Vanuit het even zo zonnige Stockholm vertelt de Zweedse producer en DJ Kornél Kovács over zijn favoriete tracks van vroeger en nu. De house-dj zit achter het label Studio Barnus en komt net terug van zijn kleine tour langs o.a. Shanghai, Parijs en Berlijn. De komende tijd is hij gelukkig ook in Nederland te vinden op 22Fest, in Rotterdam en ook op Mysteryland.

Wat is de perfecte track voor een zonnige dag?
'Aah, laat me even snel door mijn platen gaan en dan vind ik iets heel tofs! Op de heetste dag van het jaar zou ik Baba Stiltz - Sundance draaien. Het is van het eerste album van mijn goede vriend en een van de grote artiesten op Studio Barnus. Zijn tweede album komt hopelijk dit jaar nog uit. 'Sundance' is een warme en groovy track met vocals die hij zelf heeft opgenomen. Stel je zit op het strand en de zon schijnt volop, maar je verlangt toch stiekem een beetje naar huis. Dit de perfecte soundtrack.'

Op welke zelfgemaakte productie ben je het meest trots?
'Dat moet eigenlijk wel van mijn nieuwe album zijn dat in Augustus uitkomt, haha. Dat is de beste muziek die ik tot nu toe gemaakt hebt, maar van mijn vorige platen is het de track 'Szikra'. Hij is alweer twee jaar oud, dus ik was een begind producer. Maar dit is wel track waarvan ik dacht: hey, dit is echt nice! En een leuk detail: de vocal sample is van mijn rappende opa van 82 jaar.'

Maar welke track werkt nu het best op de dansvloer?
'Mijn ultieme floorfiller is sowieso van mijn goede vriend en collega bij Studio Barnus: Axel Boman - Abba 002. Die werkt altijd! Lekker simple, maar effectief en elegant. Het heeft die klassieke gefilterde discoloop die al héél vaak gebruikt is, maar Axel legt er altijd altijd zijn eigen karakteristieke elementen in. En dierengeluiden! Maar het is eigenlijk altijd top om dierengeluiden in je muziek te verwerken, haha!'

En met welke plaat laat jij het publiek het liefst afkoelen?
'Ik zou dan gaan voor een mooie ambient plaat van Tim Hecker. Nu ben ik zelf iemand die veel naar ambient-feesten gaat, maar Hecker is echt geweldig. Zie het als een impressionistisch schilderij, maar dan in muziekvorm. De track heet 'Black Refraction'. Je zou iets heel heftigs verwachten, maar het nummer is volgens mij ook geïnspireerd op zijn tripjes naar de Caribië. Dus je hoort de zon er wel in terug.'

Wat is de track met de laagste BPM die je ooit op de dansvloer draaide?
'Wat denk je van 0 BPM? Ik draai vaak nummers met 0 BMP. Bijvoorbeeld een track die bestaat uit alleen maar opnames op Hongaarse treinstations. Het is uitgekomen op een of ander communistisch label. Ik draai het meestal héél erg laat, niet aan het begin van mijn sets. Het zijn dus niet echt nummers, maar meer het documenteren van geluid uit het land, zoals bijvoorbeeld Hongaarse vogelzang en Hongaarse industriegeluiden.'

Welk nummer werkt niet op de dansvloer, maar blijf je toch draaien?
'Dat laat me eigenlijk denken aan mijn eigen muziek. Want er zijn genoeg tracks die ik zelf heel vet vind, maar het uiteindelijk niet heel goed doen. Ik heb wel een voorbeeld van een track waarvan ik dacht dat het een hitje was, maar dat bleek achteraf niet het geval. 'Nordic Rave 4' van mijn Nincs EP! Ik dacht: dit is mijn eerste track op de eerste EP. Ik ga wereldberoemd worden! Maar nee, dat gebeurde helaas niet, haha.'

Welke favoriete track is 30 jaar oud, maar klinkt alsof hij van gister is?
'Dat is een tricky vraag, want veel nummers van gister klinken alsof ze 30 jaar oud zijn. Naar mijn idee klinkt Jessie Rae - D.E.S.I.R.E. echt super futuristisch. De track komt uit 1979 en de Rae komt uit Schotland. Het is een rare vorm van een funky, disco-achtige jam. Het is heel extravagant en ongebruikelijk voor die tijd. Het klinkt totaal niet alsof het in 1979 gemaakt is, dus het perfecte antwoord op je vraag.'